Niemcy będą finansować centrum rozwoju baterii dla pojazdów elektrycznych

| Gospodarka Projektowanie i badania

W ramach intensyfikacji wysiłków zmierzających do nawiązania skutecznej konkurencji z dominującymi w branży producentami azjatyckimi, niemiecki rząd sfinansuje placówkę badawczą, która zapewni działającym w Niemczech firmom know-how w zakresie budowy ogniw baterii do pojazdów elektrycznych (EV). Jak zapowiedziała minister edukacji i badań naukowych Anja Karliczek, ​​jej ministerstwo zainwestuje 500 mln euro (568 mln dolarów), by wesprzeć badania nad istniejącą i następną generacją technologii ogniw akumulatorowych.

Niemcy będą finansować centrum rozwoju baterii dla pojazdów elektrycznych

- Niemiecki przemysł samochodowy nie powinien polegać na azjatyckich dostawcach. To nie tylko kwestia niezależności, ale także kwestia utrzymania konkurencyjności niemieckiej gospodarki - powiedziała Anja Karliczek na konferencji biznesowej w Berlinie.

Nowa placówka ma na celu transfer know-how z niemieckiego instytutu naukowego Fraunhofera do prywatnych firm, co pomoże zmniejszyć ryzyko ponoszone przez firmy gotowe do rozpoczęcia produkcji baterii EV. O tym, gdzie zostanie zbudowany ośrodek badawczy władze zdecydują w połowie roku.

W budowę obiektu zaangażowane będą niemieckie firmy BMZ, Liacon Batteries, Customcells, EAS Batteries i TerraE. W przedsięwzięciu udział weźmie również szwajcarski producent baterii Leclanche, który większość swojej produkcji realizuje w Niemczech.

Obecnie produkcja baterii EV zdominowana jest przez japońską firmę Panasonic, południowokoreańskie firmy Samsung SDI i LG Chem oraz chińską Contemporary Amperex Technology (CATL).

CATL zamierza w 2021 r. rozpocząć produkcję w swoim niemieckim zakładzie w Erfurcie, pierwszym w Europie. Firma planuje roczną produkcję baterii na poziomie 60 gigawatogodzin (GWh) od 2026 roku. Szef regionalnego oddziału CATL Matthias Zentgraf powiedział, że niemiecka jednostka spodziewa się zaopatrywać w akumulatory litowo-jonowe BMW i innych producentów, i że rozważy dołączenie się do działań na rzecz utworzenia ośrodka badawczego.

Niemcy chcą położyć w Europie podwaliny pod produkcję baterii na dużą skalę. Minister gospodarki Peter Altmaier oczekuje decyzji inwestycyjnych od dwóch konsorcjów w pierwszym kwartale 2019 roku. Źródła agencji Reuters twierdzą, że wśród firm zaangażowanych w rozmowy na temat budowy niemieckiego sojuszu akumulatorowego są firmy: Varta, chemiczny gigant BASF i niemiecka filia Forda - Ford-Werke GmbH.

Europejski sojusz na rzecz baterii (EBA) uruchomiła w 2017 r. Komisja Europejska. Jedynym poważnym europejskim graczem był dotąd szwedzki Northvolt.

źródło: Reuters