BASF i Nornickel łączą siły, by napędzić europejski przemysł baterii do pojazdów elektrycznych
| Gospodarka ZasilanieNiemiecka firma BASF i rosyjskie przedsiębiorstwo wydobywcze Norilsk Nickel (Nornickel) zawarły porozumienie w sprawie dostaw niklu i kobaltu, by zaspokoić rosnący popyt na akumulatory do pojazdów elektrycznych (EV). Umowa, której fundamentem jest nowy zakład BASF w Finlandii, może dać nowy impuls europejskim wysiłkom na rzecz zwiększania możliwości produkcyjnych w zakresie ogniw akumulatorowych, co przełoży się na poprawę konkurencyjności na rynku zdominowanym przez producentów chińskich i koreańskich.
Gigant chemikaliów BASF zbuduje fabrykę produkującą materiały katodowe do akumulatorów w Harjavalta w Finlandii, w sąsiedztwie rafinerii niklu i kobaltu, której właścicielem jest Nornickel, drugi co do wielkości na świecie dostawca niklu i główny producent kobaltu. Na rynek katodowy BASF wkroczył ze sporą liczbą przejęć i inwestycji w latach 2012-2015. Obecnie konkuruje z europejskimi firmami Umicore i Johnson Matthey, a także z wieloma chińskimi dostawcami, w tym z Beijing Easpring oraz Ningbo Shanshan.
Analitycy branżowi są zdania, że poprawa w zakresie zasięgów samochodów elektrycznych będzie zależała od postępów w dziedzinie zaawansowanych technologicznie chemikaliów katodowych, dla których kobalt i nikiel są składnikami kluczowymi. Na najbliższe dwa lata branża zaplanowała prace nad zwiększeniem zawartości niklu kosztem kobaltu, w celu zwiększenia pojemności energetycznej akumulatorów i zaoszczędzenia na droższym kobalcie, którego wiele dostaw pochodzi z kopalń w Kongo, gdzie szerzą się przypadki łamania praw człowieka.
Uruchomienie zakładu w Harjavalta planowane jest na koniec roku 2020. Będzie on wówczas mógł dostarczać materiały akumulatorowe wystarczające do wyprodukowania około 300 tys. w pełni elektrycznych pojazdów rocznie. Uruchomienie zakładu jest częścią planów firmy BASF, w ramach których chemiczny potentat zainwestować ma do 400 milionów euro (462 miliony dolarów) w europejskie fabryki materiałów katodowych. Firma nie nie ujawnia jednak ile pieniędzy z tej puli przeznaczone jest dla fabryki w Harjavalta.
źródło: Reuters