Daimler buduje wartą 562 mln dolarów fabrykę akumulatorów litowo-jonowych
| Gospodarka ArtykułyW poniedziałek niemiecka kanclerz Angela Merkel odwiedziła miejsce lokalizacji przyszłej fabryki akumulatorów litowo-jonowych we wschodnich Niemczech, w miejscowości Kamenz. To inwestycja Daimlera, która kosztować ma około 500 mln euro, czyli 562 mln dolarów. Zakład wytwarzać będzie baterie do pojazdów elektrycznych oraz stacjonarnych magazynów energii. Do roku 2020 Daimler ma zamiar wprowadzić na rynek 10 nowych modeli samochodów elektrycznych.
Daimler nie publikuje żadnych prognoz dotyczących potencjału swojej nowej fabryki, ale twierdzi, że inwestycja czterokrotnie zwiększy rozmiary istniejącej już fabryki baterii, którą zarządza Accumotive, spółka w 100% zależna od Daimlera. Niemiecki producent samochodów deklaruje również przeznaczenie kolejnych 500 mln euro na rozwój produkcji akumulatorów na całym świecie. Według zapewnień firmy, jeśli w Kamenz wszystko potoczy się zgodnie z planem, to zakład rozpocznie działanie w połowie 2018 roku.
Według analityków Bloomberg New Energy Finance zakład Daimlera w Kamenz będzie największą fabryką baterii w Europie, a potężne fabryki litowo-jonowych akumulatorów mają powstawać także w Szwecji, na Węgrzech i w Polsce. Badawcza organizacja Bloomberga szacuje, że do 2021 r. koszt akumulatorów spadnie o 41%, z obecnych 271 dolarów za kWh do 156 dolarów za kWh.
Spotkanie w firmie Accumotive w Kamenz, jednej z największych i najnowocześniejszych fabryk baterii na świecie: kanclerz federalna Angela Merkel w rozmowie z Dieterem Zetsche, prezesem zarządu Daimler AG i szefem spółki Mercedes-Benz Cars, oraz premier Saksonii Stanisaw Tillich, a także Markus Schäfer - członek zarządu Mercedes-Benz Cars, Production and Supply Chain i Frank Blome - dyrektor zarządzający Deutsche Accumotive GmbH & Co. KG. |
źródło: Ars Technica