Daimler Trucks zainwestuje pół miliarda euro w wysoce zautomatyzowane ciężarówki

Na targach Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas, spółka Daimler Trucks ogłosiła, że w ciągu kilku następnych lat zainwestuje 500 mln euro (około 570 mln dolarów) i stworzy ponad 200 nowych miejsc pracy, dążąc do wprowadzenia w ciągu dekady na drogi całego świata wysoce zautomatyzowanych ciężarówek (SAE poziom 4). Wysoce zautomatyzowaną jazdę określono jako przejazd na zdefiniowanym obszarze, między konkretnymi lokalizacjami, bez potrzeby stałego nadzorowania systemu, z możliwością interwencji kierowcy w wyjątkowych okolicznościach.

Posłuchaj
00:00

Daimler zaoferuje nowe miejsca pracy przede wszystkim inżynierom mechatronikom lub specjalistom w dziedzinie robotyki, posiadającym umiejętności informatyczne i programistyczne. Głównym miejscem zatrudnienia będzie nowe centrum badań i rozwoju samochodów ciężarowych Daimler Trucks & Buses, działające w Portland, w stanie Oregon. Eksperci centrum zajmują się wszystkimi aspektami dotyczącymi opracowywania, testowania i walidacji zautomatyzowanych pojazdów. Ponadto ściśle współpracują z centrami badawczo-rozwojowymi w zakładach Daimler Trucks w Stuttgarcie, w Niemczech i w Bangalore, w Indiach.

Zdaniem Daimlera, w komercyjnym transporcie ciężarowym poziom 4 jest naturalnym, następnym krokiem po poziomie 2. Daimler Trucks zamierza ominąć pośredni etap warunkowo zautomatyzowanej jazdy (poziom 3), który w przewozach ciężarowych nie oferuje takiej przewagi nad poziomem 2, by warto było ponieść koszty wdrażania tej technologii.

Daimler zaprezentował na targach CES nowy, ciężarowy model Freightliner Cascadia, który oferuje funkcjonalność jazdy częściowo autonomicznej na poziomie 2. To pierwszy w historii częściowo zautomatyzowany seryjny samochód ciężarowy, produkowany na rynek północnoamerykański.

- Jako liderzy branży byliśmy pionierami w dziedzinie automatycznych usług transportowych. W 2015 r. nasz Freightliner Inspiration Truck otrzymał pierwszą licencję drogową na automatyczny samochód dostawczy. Teraz wprowadzamy autonomię transportu ciężarowego na wyższy poziom: jesteśmy gotowi udostępnić w 2019 r. pierwszą częściowo zautomatyzowaną, nową ciężarówkę Freightliner Cascadia, a następnie zajmiemy się ciężarówkami wysoce zautomatyzowanymi. Wysoce zautomatyzowane pojazdy poprawią bezpieczeństwo, zwiększą wydajność logistyki i będą stanowić dla naszych klientów atrakcyjną ofertę, przez co znacząco przyczynią się do zrównoważonego rozwoju przyszłego transportu - mówił podczas targowej prezentacji Martin Daum, członek zarządu Daimler AG.

Autonomiczne ciężarówki poziomu 4 mogą w znacznym stopniu przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym dzięki redundancji systemów oraz aktywności wielu czujników i systemów, które nigdy się nie męczą, ani nie tracą uwagi. Obecnie ogromna większość wypadków wciąż spowodowana jest błędem człowieka. Wysoko zautomatyzowane ciężarówki poziomu 4 poprawiają także wydajność i produktywność, między innymi dzięki większemu wykorzystaniu pojazdów - praktycznie przez całą dobę. Inteligentne zarządzanie trasami przejazdów umożliwi realizowanie przewozów z możliwie najskuteczniejszym unikaniem korków oraz przy zmniejszonym ruchu, na przykład w nocy. Przyniesie to korzyści klientom i całej gospodarce, której konkurencyjność jest silnie skorelowana ze skutecznością logistyki. Aspekt ten staje się coraz bardziej istotny, ponieważ globalna liczba przewozów drogowych ma w okresie od 2015 do 2050 r. wzrosnąć ponad dwukrotnie.

Źródło: Daimler

Powiązane treści
Wspólne platformy samochodowe BMW i Daimlera pozwolą im zaoszczędzić miliardy euro
Za 23 mld dolarów Daimler kupi ogniwa akumulatorowe dla napędów pojazdów elektrycznych
Mercedes-Benz otworzył w Mannheim Centrum Technologii Akumulatorów
Ursus dostał dofinansowanie na elektryczny pojazd dostawczy
Daimler rzuca wyzwanie Tesli - przedstawia elektryczną ciężarówkę E-Fuso
Daimler buduje wartą 562 mln dolarów fabrykę akumulatorów litowo-jonowych
Koncerny BMW, Daimler, Ford i Volkswagen utworzą sieć punktów ładowania pojazdów elektrycznych
Daimler i Qualcomm ogłaszają nawiązanie strategicznej współpracy
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komunikacja
Leuze wprowadza nowe skanery laserowe LiDAR do precyzyjnego pomiaru konturów
Komunikacja
Lantronix i TD SYNNEX poszerzają współpracę – zaawansowane rozwiązania IIoT i infrastruktury sieciowej dostępne w całej Europie
Produkcja elektroniki
DMASS podsumował 2024 rok
Komponenty
DigiKey i SparkFun współpracują w zakresie dostarczania zestawów robotycznych XRP
Pomiary
Nowa seria ultraszybkich digitalizerów GHz od Spectrum Instrumentation
Produkcja elektroniki
Produkcja półprzewodników według lokalizacji
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Gospodarka
Contrans współpracuje z EPT
Gospodarka
NXP zamierza zwolnić 1600 pracowników
Gospodarka
POLYN Technology wprowadza innowacyjny zestaw ewaluacyjny do monitorowania opon
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów