Daimler Trucks zainwestuje pół miliarda euro w wysoce zautomatyzowane ciężarówki
| Gospodarka AktualnościNa targach Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas, spółka Daimler Trucks ogłosiła, że w ciągu kilku następnych lat zainwestuje 500 mln euro (około 570 mln dolarów) i stworzy ponad 200 nowych miejsc pracy, dążąc do wprowadzenia w ciągu dekady na drogi całego świata wysoce zautomatyzowanych ciężarówek (SAE poziom 4). Wysoce zautomatyzowaną jazdę określono jako przejazd na zdefiniowanym obszarze, między konkretnymi lokalizacjami, bez potrzeby stałego nadzorowania systemu, z możliwością interwencji kierowcy w wyjątkowych okolicznościach.
Daimler zaoferuje nowe miejsca pracy przede wszystkim inżynierom mechatronikom lub specjalistom w dziedzinie robotyki, posiadającym umiejętności informatyczne i programistyczne. Głównym miejscem zatrudnienia będzie nowe centrum badań i rozwoju samochodów ciężarowych Daimler Trucks & Buses, działające w Portland, w stanie Oregon. Eksperci centrum zajmują się wszystkimi aspektami dotyczącymi opracowywania, testowania i walidacji zautomatyzowanych pojazdów. Ponadto ściśle współpracują z centrami badawczo-rozwojowymi w zakładach Daimler Trucks w Stuttgarcie, w Niemczech i w Bangalore, w Indiach.
Zdaniem Daimlera, w komercyjnym transporcie ciężarowym poziom 4 jest naturalnym, następnym krokiem po poziomie 2. Daimler Trucks zamierza ominąć pośredni etap warunkowo zautomatyzowanej jazdy (poziom 3), który w przewozach ciężarowych nie oferuje takiej przewagi nad poziomem 2, by warto było ponieść koszty wdrażania tej technologii.
Daimler zaprezentował na targach CES nowy, ciężarowy model Freightliner Cascadia, który oferuje funkcjonalność jazdy częściowo autonomicznej na poziomie 2. To pierwszy w historii częściowo zautomatyzowany seryjny samochód ciężarowy, produkowany na rynek północnoamerykański.
- Jako liderzy branży byliśmy pionierami w dziedzinie automatycznych usług transportowych. W 2015 r. nasz Freightliner Inspiration Truck otrzymał pierwszą licencję drogową na automatyczny samochód dostawczy. Teraz wprowadzamy autonomię transportu ciężarowego na wyższy poziom: jesteśmy gotowi udostępnić w 2019 r. pierwszą częściowo zautomatyzowaną, nową ciężarówkę Freightliner Cascadia, a następnie zajmiemy się ciężarówkami wysoce zautomatyzowanymi. Wysoce zautomatyzowane pojazdy poprawią bezpieczeństwo, zwiększą wydajność logistyki i będą stanowić dla naszych klientów atrakcyjną ofertę, przez co znacząco przyczynią się do zrównoważonego rozwoju przyszłego transportu - mówił podczas targowej prezentacji Martin Daum, członek zarządu Daimler AG.
Autonomiczne ciężarówki poziomu 4 mogą w znacznym stopniu przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym dzięki redundancji systemów oraz aktywności wielu czujników i systemów, które nigdy się nie męczą, ani nie tracą uwagi. Obecnie ogromna większość wypadków wciąż spowodowana jest błędem człowieka. Wysoko zautomatyzowane ciężarówki poziomu 4 poprawiają także wydajność i produktywność, między innymi dzięki większemu wykorzystaniu pojazdów - praktycznie przez całą dobę. Inteligentne zarządzanie trasami przejazdów umożliwi realizowanie przewozów z możliwie najskuteczniejszym unikaniem korków oraz przy zmniejszonym ruchu, na przykład w nocy. Przyniesie to korzyści klientom i całej gospodarce, której konkurencyjność jest silnie skorelowana ze skutecznością logistyki. Aspekt ten staje się coraz bardziej istotny, ponieważ globalna liczba przewozów drogowych ma w okresie od 2015 do 2050 r. wzrosnąć ponad dwukrotnie.
źródło: Daimler