Politechniki i uniwersytety tworzą Polskie Konsorcjum Elektrochemicznego Magazynowania Energii - PolStorEn

Polskie Konsorcjum Elektrochemicznego Magazynowania Energii, powstające pod patronatem Ministerstwa Energii, ma na celu połączenie sił instytutów i uczelni z przemysłem, i opracowanie nowej generacji ogniw do akumulatorów stosowanych w pojazdach elektrycznych. Jak wyjaśnia inicjator przedsięwzięcia, prof. Władysław Wieczorek z Politechniki Warszawskiej, by skutecznie opracować własne, nowatorskie akumulatory konsorcjum powinno funkcjonować 10-15 lat.

Posłuchaj
00:00

Założycielami konsorcjum PolStorEn są: Politechnika Warszawska, Politechnika Poznańska, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Warszawski, Akademia Górniczo-Hutnicza oraz Instytut Metali Nieżelaznych. Konsorcjum ma charakter otwarty i po spełnieniu określonych warunków mogą do niego przystąpić kolejne instytucje.

Zdaniem prof. Wieczorka efektem pracy PolStorEnu powinno być stworzenie 2-3 prototypowych linii produkcyjnych ogniw akumulatorów, co miałoby pociągnąć za sobą łączne koszty około 80 mln zł.

Samochód elektryczny średniej wielkości ma akumulator o pojemności ok. 25 kWh, autobus - 200 kWh. Obecnie jedna kilowatogodzina pojemności baterii kosztuje do 400 dolarów.

Prezes Impact Clean Power Technology, Konrad Makomaski, wskazuje, że że polscy naukowcy mają istotne osiągnięcia, np. w elektrolitach, które są wykorzystywane za granicą. Podkreśla, że projekt PolStorEn ma duże szanse powodzenia, ale potrzeba kilku lat, by przejść z fazy laboratoryjnej do przemysłowej. Firma Impact Clean Power Technology dostarcza systemy bateryjne m.in. do elektrycznych autobusów Solaris i deklaruje chęć bycia jednym z głównych odbiorców polskich ogniw.

Patronujące projektowi PolStorEn Ministerstwo Energii zgłosiło projekt stworzenia Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, z którego w 2019 roku wypłaci 340 mln zł, a w roku kolejnym - 500 mln zł. Łącznie w ciągu 10 lat ministerstwo planuje wsparcie dla elektromobilności na poziomie 13 mld zł. Polska, oprócz prac nad akumulatorami w kraju, jest także zainteresowana uczestnictwem w europejskim projekcie EU Battery Alliance.

źródło: Rzeczpospolita

Powiązane treści
Swansea University Bay zyska nowe centrum badawcze
Ruszył największy europejski system magazynowania energii elektrycznej
W Warszawie rusza dzisiaj elektryczny car sharing
Ferrari planuje wyprodukowanie elektrycznego supersamochodu
Akumulatory ze stałym elektrolitem - czy przyniosą przełom?
Toyota i Panasonic wspólnie opracują akumulatory dla pojazdów elektrycznych
Akumulatory Li-Ion - czy zabraknie materiałów do ich budowy?
Akumulatory będą tańsze, ale nie pojemniejsze
Daimler buduje wartą 562 mln dolarów fabrykę akumulatorów litowo-jonowych
Nowy akumulator Samsunga pozwoli przejechać e-autem 500 km po 20 minutach ładowania
Samsung buduje gigafabrykę akumulatorową
BMZ buduje w Gliwicach nową halę z liniami do produkcji akumulatorów i elektronarzędzi
BMW zbuduje fabrykę akumulatorów do samochodów hybrydowych
Rośnie wartość rynku magazynowania energii
W 2020 roku koszty magazynowania energii będą równe kosztom jej generowania przez panele PV
Renault utworzy największy w Europie system magazynowania energii elektrycznej
Przy farmie wiatrowej Bystra koło Pruszcza Gdańskiego powstanie największy w Polsce magazyn energii
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Produkcja elektroniki
Metale ziem rzadkich - najpotężniejsze narzędzie Chin w walce o dominację gospodarczą
Aktualności
Weidmüller ponownie w światowej czołówce - trzeci z rzędu złoty medal EcoVadis za zrównoważony rozwój
Komponenty
Rochester Electronics zwiększa dostępność układów Lattice dla aplikacji o długim cyklu życia
Zasilanie
DigiKey prezentuje pierwszy w branży konfigurator zasilaczy dostępny online
Projektowanie i badania
Biblioteka przewodników firmy Mouser
Zasilanie
Nowy e-book Mouser i YAGEO: elementy pasywne dla zasilania pojazdów elektrycznych
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Listopad 2025
Informacje z firm
Grupa RENEX zaprasza na targi Evertiq EXPO Warszawa 2025
Magazyn
Październik 2025

Koń trojański w układzie scalonym: Dlaczego europejski sektor zbrojeniowy musi uniezależnić się od chińskiej elektroniki

Współczesna geopolityka nie pozostawia złudzeń – era powszechnej globalizacji dobiegła końca, a jej miejsce zajmuje epoka strategicznej autonomii i bezpieczeństwa narodowego. W obliczu wojny za naszą wschodnią granicą oraz rosnącego napięcia na linii Waszyngton - Pekin, Europa stanęła przed koniecznością redefinicji swojego podejścia do produkcji obronnej oraz akceptacji faktu, że prawdziwe bezpieczeństwo zaczyna się nie na poligonie, ale w fabryce.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów