wersja mobilna
Online: 657 Sobota, 2018.02.24

Biznes

Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda rozwijają efektywne baterie cynkowo-powietrzne

piątek, 14 czerwca 2013 11:21

Inżynierowie ze Stanford stworzyli baterie cynkowo-powietrzne, które mogą stać się tanią alternatywą dla technologii litowo-jonowej. Zaawansowane baterie charakteryzują się wyższą aktywnością katalityczną oraz trwałością w porównaniu do podobnych akumulatorów wykonanych z platyny czy irydu bądź innych kosztownych katalizatorów. Wyniki opublikowano w czasopiśmie Nature Communications. Głównym autorem prowadzonych badań jest profesor chemii Hongjie Dai.

Akumulatory litowo-jonowe przyciągnęły największą uwagę pomimo ich ograniczonej gęstości energii (energia zmagazynowana w jednostce objętości), wysokich kosztów i problemów bezpieczeństwa. - Dzięki dużej podaży tlenu z atmosfery metalowo-powietrzne baterie mają znacznie wyższą teoretyczną gęstość energii niż tradycyjne baterie elektrolityczne lub baterie litowo-jonowe. Wśród nich cynkowo-powietrzna jest technicznie i ekonomicznie najbardziej opłacalną opcją - mówił profesor Hongjie Dai.

Baterie cynkowo-powietrzne wytwarzają energię elektryczną poprzez łączenie tlenu atmosferycznego i cynku w ciekłym elektrolicie, dając jako produkt uboczny tlenek cynku. Podczas ładowania proces ten jest odwracany i uzyskiwany jest tlen, a metaliczny cynk jest regenerowany.
Jednorazowe baterie cynkowo-powietrzne o ograniczonej gęstości mocy zostały skomercjalizowane i nadają się szczególnie do zastosowań medycznych i telekomunikacyjnych. Jednak w rozwoju tego typu akumulatorów przeszkadza brak odpowiednio sprawnych katalizatorów oraz ograniczona żywotność elektrod cynkowych.

Grupa profesora Dai wykorzystała nanotechnologię do opracowania nowych katalizatorów o znacznie wyższej aktywności i trwałości. - Okazało się, że te katalizatory znacznie zwiększyły wydajność baterii. Osiągnęliśmy rekordowo wysoką efektywność energetyczną baterii cynkowo-powietrznej z dużą, ponad dwukrotnie większą niż w technologii litowo-jonowej, gęstością energii - mówił Hongjie Dai. Podczas długich cykli ładowania i rozładowania, prowadzonych w ciągu kilku tygodni, baterie wykazały dobrą odwracalność procesów chemicznych oraz stabilność. Możliwe zatem, że zostaną opracowane praktyczne ładowalne baterie cynkowo-powietrzne.

źródło: Stanford University
zdjęcie: Yanguang Li, Stanford University

 

World News 24h

sobota, 24 lutego 2018 15:58

China’s Huawei is forging closer commercial ties with big telecom operators across Europe and Asia, putting the company in prime position to lead the global race for next-generation 5G networks despite U.S. allegations it poses a security threat. Huawei’s dominant position in China - set to become the world’s biggest 5G market by far - is well-documented. However it has also been making in-roads in the rest of world to compete with rivals Ericsson and Nokia in several lucrative markets, including countries that are longstanding U.S. allies. 5G networks, now in the testing stage, will rely on denser arrays of small antennas and the cloud to offer data speeds up to 50 or 100 times faster than current 4G networks and serve as critical infrastructure for a range of industries.

więcej na: www.reuters.com