Firma ABB zademonstrowała autobus elektryczny doładowywany w 15 sekund

Przegubowy autobus, który może przewozić 133 pasażerów, wykonał swój pierwszy wyjazd podczas genewskiej konferencji na temat transportu. Inauguracji kursów pojazdu dokonała minister transportu Doris Leuthard, która uważa autobus za wprost genialny wynalazek. Demonstracyjny model elektrycznego autobusu będzie poruszać się między lotniskiem w Genewie a centrum wystawowym Palexpo. Będzie gromadził dane dotyczące wydajności swoich systemów obsługując ponad 1,8 km odcinka linii autobusowej nr 5, która charakteryzuje się typowym dla miasta poziomem natężenia ruchu. Na wybranych przystankach będzie ładowany w ciągu 15 sekund.

Posłuchaj
00:00

Firma ABB opracowała rdzeń technologiczny projektu, w tym trakcyjne urządzenia pokładowe i nowego typu w pełni automatyczny systemem ładowania. Autobus nazwany TOSA od czterech partnerów projektu - TPG (genewskiej spółki transportu publicznego), OPI (Biura Promocji Przemysłu i Technologii), SIG (genewskiej firmy energetycznej) oraz ABB - wygląda jak zwykły trolejbus, z wyjątkiem tego co widać, gdy patrzymy na dach. Zamiast odbieraków prądu współpracujących z linią napowietrzną, autobus ma ruchome ramię kierowane laserowo, które łączy się z górnym gniazdem zintegrowanym z wiatą przystankową. Procedura dokowania jest niezwykle szybka - trwa mniej niż sekundę. Kontrola bezpieczeństwa zapewnia, że odpowiednie połączenie jest wykonywane przed przyłożeniem napięcia.

Autobus TOSA - dokowanie pod wiatą przystankową Autobus TOSA - system szybkiego ładowania

Opracowana technologia pozwala na ładowanie akumulatorów podczas 15-sekundowych postojów na przystankach. Na końcu linii autobusowej 3 do 4 minut ultraszybkiego ładowania jest w stanie w pełni naładować akumulatory. Energia może być przechowywana w kompaktowych bateriach służących także do odbierania energii pochodzącej z hamowania pojazdu.

źródło: ABB

Powiązane treści
Grupa BMZ zawarła wart 150 mln euro kontrakt na dostawę akumulatorów do autobusów elektrycznych
Specjaliści nie wierzą w elektromobilność "Made in Poland"
ABB przystąpiła do projektu budowy największej w Europie fabryki baterii
ABB stworzy nowy materiał izolacyjny do transformatorów energetycznych
Lidl instaluje punkty szybkiego ładowania samochodów
ABB sprzedał oddział produkcji kabli firmie NKT Cables za 934 mln dolarów
Solaris zrealizuje największe w Polsce zamówienie na autobusy elektryczne
ABB: szybkie doładowanie akumulatora w 15 sekund, pełne w 5 minut
Na warszawskie ulice wyjadą Solarisy z solarnymi panelami
Dobre perspektywy wzrostu na rynku energoelektroniki
W Warszawie będą jeździć elektryczne Solarisy
Europejski rynek infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych uniezależnia się od wsparcia rządowego
Cyfrowe lusterko w elektrycznym Audi
Rewolucyjna bateria litowo-powietrzna od IBM-a do pojazdów elektrycznych
Axeon zapowiada duży wzrost segmentu samochodów elektrycznych
Axeon rusza na Śląsku z produkcją systemów do pojazdów hybrydowych i elektrycznych
Elektryczne taksówki wyjadą na ulice Warszawy
W Estonii powstanie największa sieć ładowania pojazdów elektrycznych
ABB otworzy w Łodzi kolejną fabrykę
Fabryka energoelektroniki ABB
Ensto sprzedało ABB udziały w firmie Ensto Busch-Jaeger
ABB dostarczy Orlenowi najnowsze stacje ładowania - Terra 54
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Zasilanie
DigiKey prezentuje pierwszy w branży konfigurator zasilaczy dostępny online
Projektowanie i badania
Biblioteka przewodników firmy Mouser
Zasilanie
Nowy e-book Mouser i YAGEO: elementy pasywne dla zasilania pojazdów elektrycznych
Projektowanie i badania
OVHcloud uruchamia pierwszą w Europie platformę Quantum-as-a-Service
Projektowanie i badania
Komputery kwantowe to wciąż odległa przyszłość - ale coraz bardziej konieczna
Projektowanie i badania
Nowy zasób online dla płytek i zestawów ewaluacyjnych do systemów wbudowanych oraz narzędzi
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Listopad 2025
Informacje z firm
Grupa RENEX zaprasza na targi Evertiq EXPO Warszawa 2025
Magazyn
Październik 2025

Ukryte koszty poprawek. Dlaczego naprawa projektu zawsze kosztuje więcej niż dobre planowanie - czyli im później wykryjesz błąd, tym drożej go naprawisz

Większość projektów elektronicznych nie upada dlatego, że zabrakło budżetu na komponenty — lecz dlatego, że zbyt późno wykryto błędy projektowe. To one, a nie same materiały, generują największe koszty: dodatkowe prototypy, opóźnienia, ponowne testy, a często nawet przebudowę całych urządzeń.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów