Advantech rozwija platformę dla Internetu Rzeczy
| Gospodarka ArtykułyDyskusja o Internecie Rzeczy oraz możliwościach jego wykorzystania w przemyśle i aplikacjach profesjonalnych trwa już od lat. Równocześnie cały czas pojawiają się liczne głosy dotyczące braku standardów oraz oferty systemowej dostawców, która tworzyłaby jednolitą całość. Podczas spotkania Advantech Solution Day for Eastern Europe Partners przedstawiciele tajwańskiego producenta komputerów przemysłowych zaprezentowali propozycję wyjścia z impasu, którą jest użycie platformy obejmującej urządzenia, oprogramowanie i powiązane usługi.
Dwudniowa konferencja odbyła się na początku stycznia i zgromadziła około 50 osób - głównie z współpracujących z Advantechem firm. Wśród nich obecni byli zarówno przedstawiciele polskich dystrybutorów oraz integratorów systemów, jak spora grupa firm z Czech. Omówienie strategii Advantecha, branży związanej z Przemysłowym Internetem Rzeczy oraz przedstawienie nowych produktów - to główne z tematów pierwszego dnia spotkania. Drugi dzień stanowiły przede wszystkim sesje dyskusyjne i warsztatowe zogniskowane wokół tematów podstawowej aktywności firmy. Pojawił się tutaj Przemysł 4.0, zarządzanie energią, transport, rozwiązania z zakresu przemysłowej komunikacji ethernetowej i oczywiście Internet Rzeczy (IoT).
IoT według Advantecha
- Rozwój w obszarze rynku związanym z Internetem Rzeczy to dzisiaj motor napędowy dla firm takich jak Advantech - stwierdził podczas otwarcia konferencji Jash Banshidar, dyrektor Advantecha na Europę. Prelegent przedstawił również strategię koncernu ze szczególnym uwzględnieniem naszego regionu.
Obecnie firma realizuje w Europie sprzedaż w wysokości 150 mln euro rocznie i ma tutaj sieć ponad 40 partnerów. Rdzeniem jej oferty są przy tym produkty dla przemysłu i urządzenia profesjonalne dla innych branż - np. transportu czy energetyki. W tych obszarach zresztą działają wszyscy partnerzy tajwańskiego producenta w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Rozwój Advantecha jest dzisiaj nakierowany na stworzenie kompleksowej oferty dla wielu sektorów rynku, do czego środkiem ma być Internet Rzeczy. Firma tworzy wokół IoT architekturę składającą się z produktów, oprogramowania i usług. W przypadku tych ostatnich oferowane są usługi chmurowe typu SaaS (Software as a Service) przeznaczone dla trzech kluczowych rynków pionowych - Przemysłu 4.0 (zakłady produkcyjne, maszyny, robotyka i magazyny), rozwiązań IoT (energetyka, ochrona środowiska, rolnictwo oraz branża wydobycia ropy i gazu) oraz Smart City (m.in. transport, handel, inteligentne budynki).
Showroom w siedzibie Advantech Poland |
Drugim z elementów jest tworzenie tzw. frameworków, z których korzystać mogą partnerzy, integratorzy systemów czy projektanci systemów. Są to tzw. Solution Ready Platforms, które obejmują na kilkanaście gotowych rozwiązań - np. do zastosowań w maszynach, w aplikacjach Digital Signage, sprzedażowych czy zarządzaniu flotą. Dostęp do nich ma pozwolić partnerom Advantecha na szybkie wykonywanie wdrożeń przy jednoczesnej możliwości specjalizacji rynkowej. Podstawą są tu komputery przemysłowe i urządzenia sieciowe produkowane przez firmę.
Całość tworzy platformę IoT o nazwie WISE-PaaS i jej poświęcona była duża część prelekcji. Jest to jeden z kluczowych elementów tworzenia wartości dodanej również dla samego Advantecha, co w średnio- i długoterminowym okresie ma zapewnić firmie wzrosty powyżej tych uzyskiwanych ze sprzedaży samych komponentów. Podczas konferencji pojawiło się też hasło "Uber", a więc nazwa przedsiębiorstwa znanego z rynku przewozów osobowych. Advantech chce czerpać m.in. z doświadczeń start-upów oraz tzw. ekonomii współdzielenia, przekształcając się w podmiot o silnie rozbudowanej społeczności partnerów i dzielącą się z nimi swoim know-how.
Wszystkie zmiany mają pozwolić tajwańskiej firmie przekroczyć w 2020 roku próg obrotów wynoszący globalnie 2 mld dolarów rocznie. Wtedy też, zdaniem prelegentów, blisko połowę biznesu Advantecha stanowić ma sprzedaż rozwiązań.
Produkcja komputerów na zamówienie klientów |
Sklep z aplikacjami i nowe urządzenia
Advantech wytwarza obecnie około 4 tys. różnych urządzeń - komputerów, kart komputerowych, produktów sieciowych i innych. Pomimo planów zmian strategicznych, produkty te mają cały czas stanowić podstawę oferty firmy. Jej rdzeń będą stanowiły komputery przemysłowe, natomiast nowością jest ekspansja w stronę oprogramowania.
Firma rozwija WISE-Paas Marketplace - sklep internetowy z aplikacjami, który wzorowany będzie na sklepach producentów urządzeń przenośnych. Bazuje on na chmurze Microsoft Azure i w sklepie znajdą się zarówno aplikacje Advantecha, Intela, jak też licznych partnerów firmy. Według przedstawicieli firmy jego premiera będzie miała miejsce w 2018 roku.
Można spodziewać się również dalszego rozwoju oferty z zakresu przemysłowych, bezprzewodowych modułów czujnikowych. Takimi są dzisiaj produkty z grupy WISE-4..., które dostępne są z interfejsami do sieci lokalnych (Wi-Fi, ZigBee), sieci dalekiego zasięgu (3G, 4G) i innymi - przykładowo w standardzie LoRaWAN. Ich przeznaczeniem są głównie zastosowania w przemyśle oraz energetyce i ochronie środowiska. Do nowości przedstawiony na konferencji należał też system SRP-FEC220, który służy do akwizycji danych, monitorowania i optymalizacji pracy maszyn.
Centrum serwisowe w siedzibie firmy |
Advantech w Polsce
Spotkanie było również okazją do świętowania dziesięciolecia działalności Advantecha w Polsce. Obecnie w firmie pracuje 26 osób, a oprócz biura sprzedażowego w lokalnym oddziale znajduje się centrum serwisowe i jednostka wytwarzająca komputery na zamówienie klientów. Te ostatnie można było zwiedzić podczas konferencji, gdyż odbywała się ona w nowym lokalizacyjnie biurze Advantech Poland. Znajduje się ono na południu Warszawy, tuż w sąsiedztwie oddziałów firm igus oraz OEM Automatic.
W stołecznym oddziale Advantech wytwarzanych może być około 1800 komputerów przemysłowych miesięcznie, przy czym są to produkty w pełni konfigurowane przez klientów - tzw. CTOS (Configure To Order Services). Zakres możliwej specyfikacji jest szeroki i obejmuje wszystkie podzespoły systemu komputerowego, oprogramowanie, a nawet... kolor obudowy i nadruk na pudełkach. Spółka stawia przy tym na dopracowane procesy logistyczne, a więc łatwe zamawianie, krótki czas produkcji i testowania oraz szybką dostawę.
W oddziale znajduje się również wspomniane centrum serwisowe. Trafiają tutaj komputery, panele operatorskie i inne urządzenia Advantecha od klientów z Europy, które przechodzą proces wymiany komponentów, a także wieloetapowego testowania. Centrum może wykonywać około 1500 napraw miesięcznie.
Zbigniew Piątek