Za miesiąc studenci AGH wystartują w zawodach łodzi solarnych Monaco Solar & Electric Boat Challenge

We wtorek w Krakowie studenci Akademii Górniczo-Hutniczej wodowali na Wiśle jednoosobową łódź zasilaną energią słoneczną. Wystartuje ona w zawodach łodzi solarnych, które odbędą się w dniach od 13 do 15 lipca. Zespół z krakowskiej uczelni, jako jedyny reprezentant Polski, zmierzy się z ośmioma innymi konstrukcjami, m.in. z Indonezji, Chin i Niemiec. Konstruktorzy liczą na miejsce na podium.

Posłuchaj
00:00

Dzięki specjalnym pylonom zamontowanym pod dnem, które po uzyskaniu odpowiedniej prędkości uniosą kadłub nad wodę, łódź solarna ma osiągać prędkość około 20 węzłów (10 m/s).

Projekt AGH Solar Boat realizował kilkudziesięcioosobowy zespół studentów skupionych w Studenckim Kole Naukowym "Eko-Energia" działającym przy Wydziale Energetyki i Paliw oraz w Akademickim Klubie Żeglarskim AGH. Studenci budowali łódź po godzinach, w ramach wolontariatu, a zagadnienia związane z jej oprogramowaniem konsultowali z firmą Ericsson.

źródło: naukawpolsce.pap.pl

Powiązane treści
Solar Impulse 2 przeleciał nad Pacyfikiem
Zasilany energią słoneczną Solar Impulse będzie kontynuował lot dookoła świata
Samolot zasilany energią słoneczną zakończył swój pierwszy międzykontynentalny lot
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komponenty
Rochester Electronics zwiększa dostępność układów Lattice dla aplikacji o długim cyklu życia
Zasilanie
DigiKey prezentuje pierwszy w branży konfigurator zasilaczy dostępny online
Projektowanie i badania
Biblioteka przewodników firmy Mouser
Zasilanie
Nowy e-book Mouser i YAGEO: elementy pasywne dla zasilania pojazdów elektrycznych
Projektowanie i badania
OVHcloud uruchamia pierwszą w Europie platformę Quantum-as-a-Service
Projektowanie i badania
Komputery kwantowe to wciąż odległa przyszłość - ale coraz bardziej konieczna
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Listopad 2025
Informacje z firm
Grupa RENEX zaprasza na targi Evertiq EXPO Warszawa 2025
Magazyn
Październik 2025

Ukryte koszty poprawek. Dlaczego naprawa projektu zawsze kosztuje więcej niż dobre planowanie - czyli im później wykryjesz błąd, tym drożej go naprawisz

Większość projektów elektronicznych nie upada dlatego, że zabrakło budżetu na komponenty — lecz dlatego, że zbyt późno wykryto błędy projektowe. To one, a nie same materiały, generują największe koszty: dodatkowe prototypy, opóźnienia, ponowne testy, a często nawet przebudowę całych urządzeń.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów