Samolot zasilany energią słoneczną zakończył swój pierwszy międzykontynentalny lot

Pierwszy międzykontynentalny lot samolotu zasilanego jedynie energią słoneczną zakończył się sukcesem. Solar Impulse odbył 19-godzinny lot, startując z hiszpańskiego lotniska Barajas i lądując w stolicy Maroka Rabacie. Samolot o rozpiętości skrzydeł porównywalnej z Airbusem A340 został wykonany z lekkiego i bardzo wytrzymałego włókna węglowego. Całą konstrukcję napędzają cztery silniki o mocy 10 KM, które są zasilane z ułożonych na górnej części skrzydeł 12 tys. ogniw słonecznych.

Posłuchaj
00:00

Po 19-godzinnym locie, Bertrand Piccard pomyślnie wylądował w stolicy Maroka Rabacie

Tuż przed lądowaniem w Maroko współzałożyciel projektu i zarazem jeden z pilotów Andre Borschberg, powiedział, że maszyna dowiodła swojej trwałości.

- Samolot może teraz latać w dzień i w nocy. To całkiem imponujące… To technologia, której możemy zaufać.

Maszyna wystartowała we wtorek z Madrytu o godz. 5.22 czasu lokalnego i wylądowała w Rabacie o 23.30. Lot do Afryki był niezwykle ważny dla całego zespołu Solar Impulse ze względu na zaplanowaną na 2013 r. podróż dookoła świata.

Projekt rozpoczęto jeszcze w 2003 r. z 10-letnim budżetem wynoszącym 90 mln euro. W budowę samolotu zaangażowani byli inżynierowie z firmy Schindler, szwajcarskiego producenta wind, przy współpracy z belgijskim koncernem chemicznym Solvay.

Solar Impulse odbył swój pierwszy lot w kwietniu 2010 r.

Michał Pieniążek

Powiązane treści
Airbus, Rolls-Royce i Siemens zbudują hybrydowo-elektryczny demonstrator lotu E-Fan X
Za miesiąc studenci AGH wystartują w zawodach łodzi solarnych Monaco Solar & Electric Boat Challenge
Solar Impulse 2 przeleciał nad Pacyfikiem
Zasilany energią słoneczną Solar Impulse będzie kontynuował lot dookoła świata
Energy harvesting w zasilaniu czujników bezprzewodowych
Lockheed Martin podpisał dużą umowę z Arrow Electronics
Si Power chce zbudować w Polsce przemysł fotowoltaiczny
Testy polskiego łazika marsjańskiego w górach Dachstein zakończone sukcesem
Sprzedaż kolektorów słonecznych w Polsce wzrosła o 70%
USA nakładają niskie cła na panele słoneczne z Chin
Polski satelita PW-Sat dotarł na orbitę
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Aktualności
Samsung i OpenAI nawiązują strategiczne partnerstwo na rzecz rozwoju globalnej infrastruktury AI
Produkcja elektroniki
Powstaje gigant wart 4,4 mld dolarów - czwarty co do wielkości dostawca sprzętu do produkcji płytek półprzewodnikowych w USA
Optoelektronika
Smartwatche napędzają rozwój wyświetlaczy Micro LED
Produkcja elektroniki
Rynek dystrybucji komponentów w Europie nadal pod kreską
Komunikacja
Internet Rzeczy wspomagany sztuczną inteligencją – najnudniejsza, ale jakże potrzebna rewolucja
Produkcja elektroniki
Globalna sprzedaż półprzewodników sukcesywnie rośnie
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Wrzesień 2025
Magazyn
Sierpień 2025
Magazyn
Lipiec 2025

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów