Airbus, Rolls-Royce i Siemens zbudują hybrydowo-elektryczny demonstrator lotu E-Fan X

| Gospodarka Artykuły

Firmy Airbus, Rolls-Royce i Siemens utworzyły partnerstwo, którego celem jest zaprezentowanie demonstracyjnego samolotu ukazującego postęp w zakresie konstruowania napędów hybrydowo-elektrycznych dla samolotów komercyjnych. Przewiduje się, że demonstrator technologii hybrydowo-elektrycznej E-Fan X będzie zdolny do lotu w roku 2020.

Airbus, Rolls-Royce i Siemens zbudują hybrydowo-elektryczny demonstrator lotu E-Fan X

Po przeprowadzeniu wszechstronnych testów na ziemi - gdzie jeden z czterech silników turboodrzutowych samolotu zastępowany jest dwumegawatowym silnikiem elektrycznym - gdy system osiągnie dojrzałość konstrukcyjną, silnik elektryczny zastąpi również drugą turbinę.

- E-Fan X to ważny, następny krok w naszym dążeniu do tego, aby lot elektryczny stał się rzeczywistością w przewidywalnej przyszłości. Doświadczenia, które zdobyliśmy w czasie długiej historii elektrycznych demonstratorów lotu, zaczynając od Cri-Cri, poprzez e-Genius, E-Star, a kończąc na ostatnim E-Fan 1.2, jak również owoce współpracy z Siemensem w ramach E-Aircraft Systems House, utorują drogę do hybrydowego statku powietrznego, który jest bezpieczny i ekonomiczny. Napęd hybrydowo-elektryczny postrzegamy jako fascynującą technologię dla przyszłości lotnictwa - powiedział Paul Eremenko, dyrektor ds. technologii w firmie Airbus.

Demonstrator E-Fan X będzie badał zagadnienia związane z układami napędowymi dużej mocy, takie jak efekty cieplne, sterowanie ciągiem elektrycznym, wysokościowe i dynamiczne oddziaływanie na systemy elektryczne oraz kwestie kompatybilności elektromagnetycznej. Celem jest doskonalenie technologii, wydajności, bezpieczeństwa i niezawodności, umożliwiające szybki postęp w zakresie hybrydowej technologii elektrycznej. Program ma również doprowadzić do ustanowienia wymagań dotyczących przyszłej certyfikacji samolotów z napędem elektrycznym, a także wyszkolić nową generację projektantów i inżynierów, którzy zbliżą samoloty hybrydowo-elektryczne do rzeczywistości.

- W kwietniu 2016 roku we współpracy z Airbusem otworzyliśmy nowy rozdział w dziedzinie mobilności elektrycznej. Budując napęd elektryczny do samolotów, tworzymy nowe perspektywy dla naszej firmy, a także dla naszych klientów i społeczeństwa. Dzięki partnerstwu E-Fan X robimy teraz kolejny krok, aby zademonstrować technologię w powietrzu - powiedział Roland Busch, dyrektor ds. technologii w firmie Siemens.

Komisja Europejska w dokumencie European Commission’s Flightpath 2050 Vision for Aviation określiła bardzo ostre wymagania dla przyszłego lotnictwa - redukcję CO2 o 75%, redukcję NOx o 90% i redukcję hałasu o 65%. Nie można tego osiągnąć za pomocą istniejących technologii. Dlatego też Airbus, Rolls-Royce i Siemens inwestują i koncentrują prace badawcze na różnych obszarach technologicznych, w tym na elektryfikacji. Napędy elektryczne i hybrydowo-elektryczne są dziś uważane za jedne z najbardziej obiecujących technologii, które pozwolą sprostać stawianym przez KE wyzwaniom.

źródło: Airbus

Zobacz również