Airbus, Rolls-Royce i Siemens zbudują hybrydowo-elektryczny demonstrator lotu E-Fan X

Firmy Airbus, Rolls-Royce i Siemens utworzyły partnerstwo, którego celem jest zaprezentowanie demonstracyjnego samolotu ukazującego postęp w zakresie konstruowania napędów hybrydowo-elektrycznych dla samolotów komercyjnych. Przewiduje się, że demonstrator technologii hybrydowo-elektrycznej E-Fan X będzie zdolny do lotu w roku 2020.

Posłuchaj
00:00

Po przeprowadzeniu wszechstronnych testów na ziemi - gdzie jeden z czterech silników turboodrzutowych samolotu zastępowany jest dwumegawatowym silnikiem elektrycznym - gdy system osiągnie dojrzałość konstrukcyjną, silnik elektryczny zastąpi również drugą turbinę.

- E-Fan X to ważny, następny krok w naszym dążeniu do tego, aby lot elektryczny stał się rzeczywistością w przewidywalnej przyszłości. Doświadczenia, które zdobyliśmy w czasie długiej historii elektrycznych demonstratorów lotu, zaczynając od Cri-Cri, poprzez e-Genius, E-Star, a kończąc na ostatnim E-Fan 1.2, jak również owoce współpracy z Siemensem w ramach E-Aircraft Systems House, utorują drogę do hybrydowego statku powietrznego, który jest bezpieczny i ekonomiczny. Napęd hybrydowo-elektryczny postrzegamy jako fascynującą technologię dla przyszłości lotnictwa - powiedział Paul Eremenko, dyrektor ds. technologii w firmie Airbus.

Demonstrator E-Fan X będzie badał zagadnienia związane z układami napędowymi dużej mocy, takie jak efekty cieplne, sterowanie ciągiem elektrycznym, wysokościowe i dynamiczne oddziaływanie na systemy elektryczne oraz kwestie kompatybilności elektromagnetycznej. Celem jest doskonalenie technologii, wydajności, bezpieczeństwa i niezawodności, umożliwiające szybki postęp w zakresie hybrydowej technologii elektrycznej. Program ma również doprowadzić do ustanowienia wymagań dotyczących przyszłej certyfikacji samolotów z napędem elektrycznym, a także wyszkolić nową generację projektantów i inżynierów, którzy zbliżą samoloty hybrydowo-elektryczne do rzeczywistości.

- W kwietniu 2016 roku we współpracy z Airbusem otworzyliśmy nowy rozdział w dziedzinie mobilności elektrycznej. Budując napęd elektryczny do samolotów, tworzymy nowe perspektywy dla naszej firmy, a także dla naszych klientów i społeczeństwa. Dzięki partnerstwu E-Fan X robimy teraz kolejny krok, aby zademonstrować technologię w powietrzu - powiedział Roland Busch, dyrektor ds. technologii w firmie Siemens.

Komisja Europejska w dokumencie European Commission’s Flightpath 2050 Vision for Aviation określiła bardzo ostre wymagania dla przyszłego lotnictwa - redukcję CO2 o 75%, redukcję NOx o 90% i redukcję hałasu o 65%. Nie można tego osiągnąć za pomocą istniejących technologii. Dlatego też Airbus, Rolls-Royce i Siemens inwestują i koncentrują prace badawcze na różnych obszarach technologicznych, w tym na elektryfikacji. Napędy elektryczne i hybrydowo-elektryczne są dziś uważane za jedne z najbardziej obiecujących technologii, które pozwolą sprostać stawianym przez KE wyzwaniom.

źródło: Airbus

Powiązane treści
Siemens kupi firmę Austemper
Siemens dołącza do grupy inwestującej w Northvolt
Siemens dołącza do grupy inwestującej w Northvolt
Rolls-Royce też będzie elektryczny
Rolls-Royce też będzie elektryczny
Siemens kupuje firmę Agilion, aby umocnić swoją pozycję w IoT
Siemens prezentuje pierwszy system eHighway w USA
Samolot zasilany energią słoneczną zakończył swój pierwszy międzykontynentalny lot
Subaru wyznacza termin zakończenia produkcji samochodów spalinowych
Siemens może zmniejszyć liczbę pracowników aż o 20 tys. osób
Sprzedaż samochodów elektrycznych w Chinach bije kolejne rekordy
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Produkcja elektroniki
SEMI Europe publikuje zalecenia dotyczące rewizji REACH
Mikrokontrolery i IoT
Astute Group globalnym dystrybutorem układów pamięci i mikrokontrolerów Puya Semiconductor
Produkcja elektroniki
Rynek półprzewodników RF w fazie szybkiego wzrostu. Czy dla RF rozpoczyna się nowa era?
Produkcja elektroniki
Pierwiastki ziem rzadkich stały się narzędziem wojny handlowej
Komponenty
Farnell zacieśnia partnerstwo z Toshibą
Komponenty
Amtek łączy siły z EMKO CASE – czeskim producentem metalowych obudów dla elektroniki i przemysłu
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Lipiec 2025
Magazyn
Czerwiec 2025
Targi zagraniczne
Elmässan Stockholm 2025

Komponenty indukcyjne

Podzespoły indukcyjne determinują osiągi urządzeń z zakresu konwersji mocy, a więc dążenie do minimalizacji strat energii, ułatwiają miniaturyzację urządzeń, a także zapewniają zgodność z wymaganiami norm w zakresie EMC. Stąd rozwój elektromobilności, systemów energii odnawialnej, elektroniki użytkowej sprzyja znacząco temu segmentowi rynku. Zapotrzebowanie na komponenty o wysokiej jakości i stabilności płynie ponadto z aplikacji IT, telekomunikacji, energoelektroniki i oczywiście sektorów specjalnych: wojska, lotnictwa. Pozytywnym zauważalnym zjawiskiem w branży jest powolny, ale stały wzrost zainteresowania klientów rodzimą produkcją pomimo wyższych cen niż produktów azjatyckich. Natomiast paradoksalnie negatywnym zjawiskiem jest fakt, że jakość produktów azjatyckich jest coraz lepsza i jeśli stereotyp "chińskiej bylejakości" przestanie być popularny, to rodzima produkcja będzie miała problem z utrzymaniem się na rynku bez znaczących inwestycji w automatyzację i nowe technologie wykonania, kontroli jakości i pomiarów.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów