Smart Data - inteligentna alternatywa dla Big Data?

Od dawna powtarza się, że informacja to nowe złoto. Rynek Big Data osiągnął w 2018 roku aż 42 mld dolarów, codziennie systemy komputerowe tworzą ponad 2,5 kwintyliona bitów danych. Jakie korzyści można mieć z tak dużych zbiorów informacji?

Posłuchaj
00:00

Big Data zbyt duże?

W dzisiejszych czasach zbieranie danych jest prostsze niż kiedykolwiek. Jeszcze dekadę temu na pozyskiwanie i przetwarzanie dużych zbiorów informacji mogły pozwolić sobie tylko największe korporacje dysponujące nie tylko środkami na ich przechowywanie, ale i nielicznymi ekspertami umiejącymi sprawnie je przetwarzać. Wraz z rozwojem technologii nawet niewielkie firmy zaczęły używać już aplikacji Big Data do swoich celów.

Dzięki popularyzacji Internetu Rzeczy, a w szczególności urządzeń osobistych, jak smartwatche czy inteligentna odzież, liczba produkowanych danych już sięga poziomu, w którym przeciętny człowiek generuje 1,7 MB danych na sekundę swojej aktywności. Przy tak dużym nagromadzeniu informacji poza upewnieniem się czy danych wystarczy do wykonania poprawnej i użytecznej analizy, należy również upewnić się, czy nie jest ich za dużo.

Gwałtowny rozwój chmur obliczeniowych oraz stale rosnąca wydajność komputerów ciągle zwiększa liczbę informacji, które mogą zostać zebrane i przetworzone. Obsługa tak dużych zbiorów informacji jest nie tylko skomplikowana, ale również wysoce zasobochłonna. Biorąc pod uwagę fakt, że nie każde dane zawierają identycznie cenne informacje, należy zastanowić się, czy Big Data jest prawidłowym rozwiązaniem w każdym przypadku.

 
Wartość rynku Big Data oraz jego oczekiwany wzrost, źródło: Wikibon

Smart Data alternatywą dla Big Data?

Na wartość danych używanych w Big Data przekładają się cztery czynniki, zwane 4V: rozmiar danych (volume), różnorodność (variety), szybkość ich pozyskiwania (velocity) oraz ich wiarygodność (veracity). Uporządkowanie, pogrupowanie i poprawna interpretacja danych Big Data pozwalają na zamienienie ich w Smart Data - dużo bardziej wartościowe informacje. Takie podejście wymaga odejścia od skupiania się na objętości oraz prędkości pozyskiwania, a postawieniu na wiarygodność oraz co ważniejsze, na wartość. Jedno z ogólnie przyjętych kryteriów zakłada, że dane stają się Smart, jeśli rozwiązują zadany problem oraz pomagają w podejmowaniu poprawnych decyzji.

Zastosowanie podejścia smart zamiast tradycyjnego Big Data może znacząco przyspieszyć rozwój Internetu Rzeczy poprzez zmniejszenie zasobów potrzebnych do analizy informacji. Przy ich mniejszej liczbie nie będą potrzebne tak duże i kosztowne chmury obliczeniowe i infrastruktura jak przy tradycyjnym podejściu, co znacząco ułatwi skalowanie i zmniejszy wymagania finansowe, pozwalając na szybszy i stabilniejszy rozwój rynku. (PM)

Powiązane treści
Rynek Big Data do 2020 r. wart będzie 210 mld dolarów
Intel zmierza w kierunku rozwoju 5G i sztucznej inteligencji
Intel inwestuje w 15 start-upów z sektora Big Data
Apple rezygnuje z budowy w Danii drugiego centrum przetwarzania danych
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komponenty
Nordic Semiconductor przejmuje firmę Memfault i wprowadza na rynek pierwszą kompletną platformę typu chip-chmura
Komponenty
Bosch, STMicroelectronics i TDK liderami globalnego rynku MEMS w 2025 roku – analiza Yole Group
Komponenty
Rynek chipsetów 5G przyspiesza – do 2032 roku osiągnie wartość 39 mld USD
Mikrokontrolery i IoT
Najmniejszy na świecie komputer z Intel Core 13. generacji – AAEON de next-RAP8 wkracza na rynek embedded
Projektowanie i badania
SoMLabs i Scythe Studio: partnerstwo w zakresie rozwiązań embedded
Optoelektronika
Unisystem – 30 lat ewolucji w świecie wyświetlaczy
Zobacz więcej z tagiem: Mikrokontrolery i IoT
Gospodarka
Najmniejszy na świecie komputer z Intel Core 13. generacji – AAEON de next-RAP8 wkracza na rynek embedded
Technika
Dotykowe czujniki indukcyjne - nowy wymiar interfejsu HMI
Gospodarka
Infineon prezentuje SECORA ID V2 i eID-OS – nowe rozwiązania do nowoczesnych dokumentów tożsamości
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów