Nadchodzą cyfrowe kluczyki samochodowe

Rynek samochodowy od dawna rozwija się w kierunku nowoczesnych "inteligentnych" rozwiązań. Większość nowych pojazdów wyposażana jest w zaawansowany komputer pokładowy, ma asystenta głosowego, czujniki parkowania oraz kamerę. Standardem stało się odejście od tradycyjnych kluczyków i zastąpienie ich kartą zbliżeniową. Czemu jednak ograniczać rolę kluczyków jedynie do otwierania i zamykania pojazdu, jeśli możliwości jest o wiele więcej?

Posłuchaj
00:00

Nowością zaproponowaną przez NXP jest możliwość uruchomienia samochodu poprzez aplikację na smartfonie. To znane rozwiązanie z wypożyczalni "pojazdów na minuty", gdzie tradycyjny kluczyk okazywał się niepraktyczny. Całkowite pozbycie się kluczyków (w formie tradycyjnej bądź chipa) nie jest jednak wciąż popularne w prywatnych pojazdach, zresztą zwykły dostęp bezkluczykowy bazujący na karcie zbliżeniowej też był powodem wielu nadużyć.

Nowe rozwiązanie w tej kwestii zaproponowała niedawno firma NXP Semiconductor. Jej propozycja to klucz cyfrowy nowej generacji oparty na mikrokontrolerze NCJ83A wyposażonym w akcelerator funkcji kryptograficznych. Pozwala on nie tylko na bezpieczną zdalną komunikację z samochodem poprzez smartfon, brelok wyposażony w chip czy smartkartę, ale również identyfikację użytkownika i nadawanie mu spersonalizowanych uprawnień. Klucz oparty jest na najnowszym standardzie Car Connectivity Consortium's Standardization Release 2 oraz, jak zapewnia producent, odporny jest na fizyczne i elektryczne próby nieautoryzowanego użycia.

Kto najwięcej skorzysta na takim rozwiązaniu?

Bezpieczny cyfrowy klucz jest w stanie zapewnić użytkownikom wiele udogodnień nieosiągalnych w rozwiązaniach tradycyjnych. Przede wszystkim zgubienie kluczyków nie będzie oznaczało braku możliwości uruchomienia samochodu i narażenia się na dodatkowe koszty związane z uzyskaniem zapasowych. Samochód będzie można uruchomić, korzystając z dowolnego telefonu wyposażonego w połączenie z Internetem bądź przez NFC, po uprzedniej weryfikacji. Rozwiązanie to będzie również wygodne dla rodzin, gdzie wiele osób korzysta z jednego samochodu lub w przypadku samochodów służbowych.

Możliwość przyznawania użytkownikom ról pozwoli właścicielowi na dużo większą kontrolę nad samochodem. Dla przykładu - najmłodsi kierowcy w rodzinie mogą mieć zakaz przekraczania danej prędkości, a samochód służbowy może nie być w stanie opuścić miasta bez wcześniejszej zgody właściciela. Ograniczenia te nie będą aktywne, jeśli samochód zostanie uruchomiony kluczem cyfrowym z innymi uprawnieniami. Również w przypadku kradzieży pojazdu można będzie w łatwy sposób zablokować go i przesłać jego pozycję do organów ścigania.

 
Rys. 1. Architektura kluczyka cyfrowego do samochodu wg NXP

Kwestia bezpieczeństwa

Standard Car Connectivity Consortium's Standardization Release 2 (CCC Release 2) został już wcześniej poddany rygorystycznym testom bezpieczeństwa przez firmy członkowskie CCC - między innymi przez Volkswagena, Toyotę, BMW czy Hondę. Zastosowanie NFC pozwala na utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa połączenia oraz na użycie klucza nawet przy bardzo niskim poziomie baterii telefonu - NFC działa w oddzielnych wątkach niż system operacyjny telefonu. W przyszłości do standardu CCC planowane jest dołączenie Low Energy Bluetooth oraz komunikacji Ultra-Wideband, co pozwoli na odblokowanie samochodu tylko poprzez zbliżenie się do niego (o ile ma się uprawnienia). (PM)

Powiązane treści
Elektronika coraz częściej jest źródłem problemów w samochodach
Sprzedaż samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in w UE wzrosła do ponad 1 miliona
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komponenty
Generatywna sztuczna inteligencja zmienia globalny rynek procesorów
Aktualności
Samsung otwiera w Warszawie największe centrum biznesowe w Europie
Aktualności
Samsung i OpenAI nawiązują strategiczne partnerstwo na rzecz rozwoju globalnej infrastruktury AI
Produkcja elektroniki
Powstaje gigant wart 4,4 mld dolarów - czwarty co do wielkości dostawca sprzętu do produkcji płytek półprzewodnikowych w USA
Optoelektronika
Smartwatche napędzają rozwój wyświetlaczy Micro LED
Produkcja elektroniki
Rynek dystrybucji komponentów w Europie nadal pod kreską
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Gospodarka
Samsung otwiera w Warszawie największe centrum biznesowe w Europie
Gospodarka
Samsung i OpenAI nawiązują strategiczne partnerstwo na rzecz rozwoju globalnej infrastruktury AI
Informacje z firm
Nowe rozwiązania przemysłowe CSI S.A. na targach Evertiq w Warszawie

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów