Nadchodzą cyfrowe kluczyki samochodowe

| Gospodarka Aktualności

Rynek samochodowy od dawna rozwija się w kierunku nowoczesnych "inteligentnych" rozwiązań. Większość nowych pojazdów wyposażana jest w zaawansowany komputer pokładowy, ma asystenta głosowego, czujniki parkowania oraz kamerę. Standardem stało się odejście od tradycyjnych kluczyków i zastąpienie ich kartą zbliżeniową. Czemu jednak ograniczać rolę kluczyków jedynie do otwierania i zamykania pojazdu, jeśli możliwości jest o wiele więcej?

Nadchodzą cyfrowe kluczyki samochodowe

Nowością zaproponowaną przez NXP jest możliwość uruchomienia samochodu poprzez aplikację na smartfonie. To znane rozwiązanie z wypożyczalni "pojazdów na minuty", gdzie tradycyjny kluczyk okazywał się niepraktyczny. Całkowite pozbycie się kluczyków (w formie tradycyjnej bądź chipa) nie jest jednak wciąż popularne w prywatnych pojazdach, zresztą zwykły dostęp bezkluczykowy bazujący na karcie zbliżeniowej też był powodem wielu nadużyć.

Nowe rozwiązanie w tej kwestii zaproponowała niedawno firma NXP Semiconductor. Jej propozycja to klucz cyfrowy nowej generacji oparty na mikrokontrolerze NCJ83A wyposażonym w akcelerator funkcji kryptograficznych. Pozwala on nie tylko na bezpieczną zdalną komunikację z samochodem poprzez smartfon, brelok wyposażony w chip czy smartkartę, ale również identyfikację użytkownika i nadawanie mu spersonalizowanych uprawnień. Klucz oparty jest na najnowszym standardzie Car Connectivity Consortium's Standardization Release 2 oraz, jak zapewnia producent, odporny jest na fizyczne i elektryczne próby nieautoryzowanego użycia.

Kto najwięcej skorzysta na takim rozwiązaniu?

Bezpieczny cyfrowy klucz jest w stanie zapewnić użytkownikom wiele udogodnień nieosiągalnych w rozwiązaniach tradycyjnych. Przede wszystkim zgubienie kluczyków nie będzie oznaczało braku możliwości uruchomienia samochodu i narażenia się na dodatkowe koszty związane z uzyskaniem zapasowych. Samochód będzie można uruchomić, korzystając z dowolnego telefonu wyposażonego w połączenie z Internetem bądź przez NFC, po uprzedniej weryfikacji. Rozwiązanie to będzie również wygodne dla rodzin, gdzie wiele osób korzysta z jednego samochodu lub w przypadku samochodów służbowych.

Możliwość przyznawania użytkownikom ról pozwoli właścicielowi na dużo większą kontrolę nad samochodem. Dla przykładu - najmłodsi kierowcy w rodzinie mogą mieć zakaz przekraczania danej prędkości, a samochód służbowy może nie być w stanie opuścić miasta bez wcześniejszej zgody właściciela. Ograniczenia te nie będą aktywne, jeśli samochód zostanie uruchomiony kluczem cyfrowym z innymi uprawnieniami. Również w przypadku kradzieży pojazdu można będzie w łatwy sposób zablokować go i przesłać jego pozycję do organów ścigania.

 
Rys. 1. Architektura kluczyka cyfrowego do samochodu wg NXP

Kwestia bezpieczeństwa

Standard Car Connectivity Consortium's Standardization Release 2 (CCC Release 2) został już wcześniej poddany rygorystycznym testom bezpieczeństwa przez firmy członkowskie CCC - między innymi przez Volkswagena, Toyotę, BMW czy Hondę. Zastosowanie NFC pozwala na utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa połączenia oraz na użycie klucza nawet przy bardzo niskim poziomie baterii telefonu - NFC działa w oddzielnych wątkach niż system operacyjny telefonu. W przyszłości do standardu CCC planowane jest dołączenie Low Energy Bluetooth oraz komunikacji Ultra-Wideband, co pozwoli na odblokowanie samochodu tylko poprzez zbliżenie się do niego (o ile ma się uprawnienia). (PM)

Zobacz również