Elektronika coraz częściej jest źródłem problemów w samochodach

| Gospodarka Aktualności

Według chińskiej firmy J.D. Power, badającej rynek motoryzacyjny, rośnie liczba skarg użytkowników pojazdów na samochodową elektronikę - głównie na problemy z komunikacją samochodowych systemów operacyjnych ze smartfonami i błędy oprogramowania w urządzeniach infotainment. J.D. Power już od 22 lat analizuje usterki, których doświadczają właściciele nowych pojazdów w ciągu pierwszych dwóch do sześciu miesięcy posiadania.

Elektronika coraz częściej jest źródłem problemów w samochodach

Ogólna jakość początkowa pojazdu jest określona przez problemy pojawiające się procentowo w 100 pojazdach, przy czym mniejsza liczba skarg wskazuje na wyższą jakość. Badanie z 2021 r., obejmujące ponad 34 tysiące ankiet i 264 modele samochodów spośród 58 marek, wykazało, że system informacyjno-rozrywkowy jest obszarem o największej liczbie problemów (33,4%), z czego 90% to usterki związane z projektem, odnoszące się do komponentów lub funkcji, które mogą funkcjonować prawidłowo, ale nadal są postrzegane przez właścicieli jako problemy, ponieważ są trudne do zrozumienia albo użycia.

Ponadto, odsetek skarg w tradycyjnym obszarze jakości znacznie spada rok do roku, przy czym układ napędowy i wygląd zewnętrzny spadły w rankingu odpowiednio o osiem i cztery punkty procentowe. Jednak odsetek problemów związanych z funkcjami technicznymi znacznie wzrasta, w przypadku systemu informacyjno-rozrywkowego - wzrost do 16% z 11 w 2020 r., a dla wspomagania prowadzenia pojazdu - do 8% z 3. Wymaga to od producentów samochodów nie tylko zwracania większej uwagi na projektowanie interfejsu UX (user experience), ale także na jakość oprogramowania.

 
Jakość pojazdu wg J.D. Power dla wybranych marek - im mniej punktów tym lepiej

Zobacz również