Kurczy się rynek sprzętu biurowego

| Gospodarka Aktualności

Fujitsu ogłosił sprzedaż 80% udziałów w swojej spółce PFU specjalizującej się w skanerach i sprzędzie biurowym. Podmiot ten został założony w 1960 roku. Wartość transakcji opiewa na 80 mld jenów (626 mln dolarów). Spółkę przejmie firma Ricoh, która planuje wprowadzić usługę łączącą sprzęt biurowy z przetwarzaniem obrazu.

Kurczy się rynek sprzętu biurowego

Fujitsu koncentruje się obecnie na rozwoju oprogramowania w odpowiedzi na duże zapotrzebowanie na cyfryzację procesów biznesowych. Fujitsu i Ricoh zamierzają sfinalizować transakcję do końca miesiąca. Obie firmy rozważą również współpracę w zakresie cyfryzacji operacji biurowych.

Firma PFU odnotowała w roku ubiegłym sprzedaż na poziomie 134,5 mld jenów, co oznacza spadek o 3% rok do roku. Zysk netto wyniósł 3,9 mld jenów, co przekłada się na spadek o 34%. W związku z przejęciem spółki, Ricoh zamierza pozostawić na obecnych stanowiskach około 4,5 tys. pracowników.

Obserwatorzy wskazują, że rynek sprzętu biurowego kurczy się, ze względu na stopniowe odchodzenie od papieru na rzecz technologii cyfrowych. Według stowarzyszenia JBMIA (Japan Business Machine and Information System), globalna sprzedaż kopiarek i drukarek wielofunkcyjnych wyniosła w ubiegłym roku 649,1 mld jenów, co oznacza spadek o około 30% w porównaniu z sytuacją sprzed pięciu lat.

Od około 2015 roku Fujitsu prowadzi restrukturyzację firmy, w ramach której wyprzedaje część swojej działalności związanej ze sprzętem komputerowym, aby skoncentrować się na oprogramowaniu dla przedsiębiorstw, w tym na usługach przetwarzania danych. Firma sprzedała już swoje działy zajmujące się telefonami komórkowymi i komputerami osobistymi.

Działania te świadczą o tym, że Fujitsu idzie śladami innych producentów, m.in. firmy Hitachi, która zdecydowała się sprzedać spółkę Hitachi Transport System. Toshiba sprzedała swój dział specjalizujący się w klimatyzatorach amerykańskiej firmie Carrier Global.

źródło: Nikkei Asia