Chiny chcą konkurować w produkcji ekranów OLED

| Gospodarka Optoelektronika

Chiński producent wyświetlaczy BOE Technology ogłosił, że rozszerzy moce produkcyjne w zakresie paneli typu OLED o prawie 70%. Oczekuje się, że dwie linie produkcyjne zlokalizowane w mieście Chengdu i prefekturze miejskiej Mianyang w prowincji Syczuan będą działać z pełną wydajnością do końca 2022 roku. Pozwoli to pokryć zapotrzebowanie firmy Apple i innych międzynarodowych klientów, stanowiąc jednocześnie konkurencję wobec producentów południowokoreańskich.

Chiny chcą konkurować w produkcji ekranów OLED

Dzięki uruchomieniu trzeciej linii w Chongqing produkcja ekranów OLED wzrośnie z 60 mln sztuk notowanych 2021 roku do ponad 100 mln sztuk w roku bieżącym. Linia w Chongqing testuje jakość wykonania ekranów dostarczanych do czołowych producentów smartfonów i tabletów. Zakłady syczuańskie już zaopatrują firmę Apple, a BOE ma nadzieję, że zakład w Chongqing również będzie dostarczał panele do amerykańskiego przedsiębiorstwa.

BOE Technology rozważa także budowę nowego zakładu produkcyjnego ekranów OLED w 15-milionowym mieście Chengdu, w prowincji Syczuan. Firma podała, że na obecnym etapie ocenia strategię, rynki i finanse. Wstępny termin uruchomienia fabryki zaplanowano na rok 2024. Nie oszacowano jeszcze jej zdolności produkcyjnych.

Czołowe miejsce segmencie ekranów LCD

W roku ubiegłym przychody BOE wyniosły 219,3 mld juanów (34,4 mld dolarów), co oznacza wzrost o 62% rok do roku. W związku ze znacznym wzrostem - podczas pandemii - popytu na komputery PC i tablety, zysk netto wzrósł ponad pięciokrotnie, dając 25,8 mld juanów. Dodatkowo poziom sprzedaży paneli OLED wzrósł o 67%, ponieważ chińscy producenci smartfonów wykorzystują ekrany firmy BOE w urządzeniach klasy średniej i wysokiej.

Chiński BOE zwiększył także moce produkcyjne w zakresie wyświetlaczy LCD — częściowo dzięki inwestycjom rządowym. Firma zdobyła największy udział w światowym rynku ekranów LCD, wyprzedzając konkurencję z Korei Południowej. W przypadku wyświetlaczy typu OLED czołowe miejsce na rynku zajmują Samsung Electronics i LG Display. Uruchomienie zakładu Chongqing i Chengdu pozwoli BOE zbliżyć się do poziomu konkurencji.

Znaczenie sprzedaży poza Chinami

Sprzedaż poza Chinami będzie miała duże znaczenie. Wartość zamówień płynących z Azji — z wyłączeniem Chin — wyniosła 96,1 mld juanów, co oznacza wzrost o 75%. W tym samym czasie sprzedaż w Chinach przekroczyła 93,8 mld juanów i Chiny stały się najważniejszym rynkiem. Sprzedaż w obu Amerykach wzrosła 3-krotnie, osiągając poziom 23,7 mld juanów, podczas gdy sprzedaż w Europie wzrosła o 14%, sięgając kwoty 5,4 mld juanów.

źródło: Nikkei Asia