Czy globalny rynek notebooków przezwycięży osłabienie?

| Gospodarka Aktualności

Według Digitimes Research, w drugiej połowie 2022 r. globalne dostawy notebooków wzrosną, po spadku w drugim kwartale. Nie licząc modeli z odłączaną klawiaturą, w drugim kwartale br. dostawy spadły o 16% w ujęciu sekwencyjnym i o 24% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jednak według Digitimes Research w trzecim i czwartym kwartale notowane będą sekwencyjne wzrosty.

Czy globalny rynek notebooków przezwycięży osłabienie?

Blokady covidowe wprowadzone w miastach wschodnich Chin poważnie zakłóciły tam w drugim kwartale produkcję notebooków. Ponadto producenci ograniczyli swoje zamówienia na komponenty, gdy popyt na notebooki osłabł w obliczu rosnącej globalnej inflacji i wojny ukraińsko-rosyjskiej. Obecnie oczekuje się, że globalne dostawy notebooków wzrosną kolejno o 12 i o 3% w trzecim i czwartym kwartale, ponieważ producenci zwiększą produkcję w drugiej połowie roku, starając się osiągnąć roczny cel.

Digitimes Research przewiduje, że 6 największych światowych marek notebooków odnotuje sekwencyjny wzrost sprzedaży w trzecim kwartale, z wyjątkiem firmy Asustek Computer. Lenovo, największy dostawca w bieżącym kwartale, odnotowało osłabienie napływu zamówień w tym okresie, w porównaniu z tym samym kwartałem 2021 r., ze względu na utrzymujące się duże zapasy w kanałach sprzedaży w Europie i Azji.

Firma Hewlett-Packard odnotuje w trzecim kwartale dwucyfrowy wzrost liczby dostaw ze względu na niską bazę porównawczą z drugim kwartałem, kiedy to na dostawy znacząco wpłynął COVID-19 w Chinach i poważne niedobory niektórych układów scalonych. W trzecim kwartale problemy zostały rozwiązane.

Dell odczuł w drugim kwartale jedynie minimalny wpływ blokad w Chinach, co daje wyższą bazę porównawczą niż u większości jego konkurentów. Firma obserwuje również spowolnienie popytu w przestrzeni korporacyjnej. Te warunki dadzą w efekcie tylko jednocyfrowy sekwencyjny wzrost dostaw w trzecim kwartale.

Apple, który doświadczył najpoważniejszego wpływu chińskich blokad covidowych, odnotuje w trzecim kwartale wzrost sprzedaży o ponad 40% sekwencyjnie, dzięki niskiej bazie porównawczej z kwartału drugiego oraz premierom nowych MacBooków, m.in. MacBooków Air z chipem M2.

Asustek będzie jedyną marką z pierwszej szóstki, która odnotuje sekwencyjny spadek dostaw w trzecim kwartale. Przyczyni się do tego wysoki poziom zapasów w kanałach sprzedażowych w Europie i na rynkach wschodzących. Z kolei dostawy firmy Acer kwartalnie wzrosną nieznacznie, ze względu na niską bazę porównawczą.

źródło: DigiTimes