Dostawy notebooków przez 5 lat pozostaną na tym samym poziomie
| Gospodarka AktualnościW 2021 r. globalne dostawy notebooków osiągnęły 247 mln sztuk, co stanowi wzrost o ponad 20% w porównaniu z rokiem 2020. Roczna stopa wzrostu była nieco mniejsza niż w 2020 r., ale po raz pierwszy odnotowano wzrost dostaw o ponad 45 mln sztuk. W porównaniu do 150-160 milionów jednostek dostarczonych przed pandemią, roczna skala wysyłek wzrosła już o prawie 100 milionów sztuk.
DigiTimes Research uważa, że pandemia przyniosła tymczasowy wzrost popytu na rynku notebooków w ciągu ostatnich dwóch lat. Większość popytu w 2020 r. wynikała z pilnych nakazów pracy w domu i zdalnego nauczania. Wymóg ten stopniowo zanikał, gdy pandemia osłabła, a kraje zaczęły się otwierać. Jednak ryzyko, że pandemia może zakłócić naukę i pracę, spowodowało, że szkoły, firmy i rządy ponownie rozważyły znaczenie transformacji cyfrowej, a także zbadały zasoby urządzeń podłączonych do sieci.
Przed pandemią uczniowie w krajach rozwiniętych, takich jak USA czy Japonia, dzielili się ze swoimi rówieśnikami notebookami i tabletami. Do połowy 2021 r., w miarę postępu pandemii, nie można było uniknąć luki w nauce cyfrowej. Zaawansowane kraje postawiły teraz podstawowy wymóg, aby każdy uczeń na dowolnym poziomie miał swoje własne, podłączone urządzenie. W końcu inne kraje również pójdą w ich ślady, co doprowadzi do fundamentalnych zmian w popycie na notebooki do edukacji.
Zmiany, przez które przeszły przedsiębiorstwa podczas pandemii, były jeszcze bardziej znaczące. Na początku pandemii firmy musiały dostarczać pracownikom notebooki do pracy w domu. Jednak, gdy firmy zdały sobie sprawę, że wydajność pracowników podczas działań zdalnych nie była gorsza niż podczas pracy w biurze, wiele z nich skorzystało z okazji, aby zachęcać lub wymagać od pracowników kontynuowania pracy w domu.
Praca zdalna nie tylko oszczędza firmom pieniądze na wynajmie powierzchni biurowej i mediach, ale ułatwia międzynarodowym firmom proszenie pracowników o przyjęcie elastycznych godzin pracy w celu spełnienia wymagań biznesowych. Dodatkowo, ze względu na oszczędność energii, wiele firm przyjęło hybrydowy model pracy - w domu i w biurze. Taki model pracy nakazuje pracownikom podróżować między domem a biurem, a zatem firmy kupują głównie notebooki, a nie komputery stacjonarne. Wymagania te zaowocowały fundamentalnymi zmianami popytu na notebooki dla przedsiębiorstw.
Według DigiTimes Research fundamentalne zmiany popytu na rynku notebooków edukacyjnych i korporacyjnych znacznie zwiększyły liczbę użytkowników notebooków. Ponadto nadal istnieje potencjał wzrostu w segmentach konsumenckich średniej i wysokiej klasy oraz e-sportu. Będzie to wspierać przyszły popyt rynkowy w ciągu najbliższych kilku lat, ponieważ rynek doświadczy rocznych spadków w latach 2022 i 2023, ze względu na stopniowe wygasanie tymczasowego wzrostu popytu. Od 2024 roku, wraz z falą wymian sprzętu do edukacji oraz dojrzewaniem rynku procesorów Arm, oczekiwany jest powrót do wzrostu. Przewiduje się, że w ciągu najbliższych kilku lat dostawy wyniosą 230-250 mln sztuk rocznie.
źródło: DigiTimes