Nidec i Embraer tworzą spółkę joint venture pracującą nad samolotami elektrycznymi

Japoński producent silników Nidec i brazylijski producent samolotów Embraer tworzą spółkę joint venture o nazwie Nidec Aerospace w celu opracowania elektrycznych systemów napędowych dla sektora lotniczego. Planują stworzyć portfolio produktów i usług, napędzane początkowo rozwojem miejskiej mobilności lotniczej (UAM - Urban Air Mobility).

Posłuchaj
00:00

Pierwszym klientem JV będzie Eve Air Mobility, producent maszyn eVTOL (elektryczny pionowy start i lądowanie) z Florydy, który właśnie ogłosił, że współpracuje z amerykańską linią lotniczą United w celu uruchomienia elektrycznych lotów podmiejskich w rejonie Zatoki San Francisco. Eve rozpoczęła działalność w 2017 roku jako projekt Embraer-X firmy Embraer, stała się samodzielną spółką w roku 2020, a na giełdę weszła w roku 2022.

Eve ogłosiła również, że BAE Systems dostarczy zaawansowany system magazynowania energii dla eVTOL o zasięgu 100 km. Firma Eve planuje rozpocząć budowę pierwszego pełnowymiarowego prototypu w drugiej połowie 2023 r., a jego testy rozpocząć w roku 2024. Samolot ma wejść do użytku w 2026 r. Początkowo ma być maszyną pilotowaną, która z biegiem czasu ma ewoluować w kierunku operacji bezzałogowych.

Nidec Aerospace (w którym Nidec obejmie 51% udziałów) będzie miało swoją siedzibę główną w Nidec Motor Corporation w St Louis, w stanie Missouri. Spółka będzie wspierana przez działające w Brazylii i Meksyku ośrodki obu udziałowców. Początkowo będzie oferować elektryczne układy napędowe dla samolotów eVTOL, z zamiarem rozszerzenia w przyszłości ich zastosowań na pojazdy inne niż eVTOL.

Eve Air Mobility i United współpracują w celu określenia przyszłych tras dla typu UAM w rejonie Zatoki San Francisco. W 2022 roku linia United zainwestowała 15 mln dolarów w Eve i podpisała warunkową umowę zakupu 200 eVTOL z opcją na 200 kolejnych.

Samolot eVTOL firmy Eve wykorzystuje konfigurację lift+cruise z ośmioma śmigłami do lotu pionowego i stałymi skrzydłami do lotu poziomego, bez zmiany położenia tych elementów podczas lotu. Obejmuje elektryczny „popychacz” napędzany dwoma silnikami elektrycznymi, które zapewniają redundancję napędu, gwarantując jednocześnie wysoką wydajność i bezpieczeństwo. Samolot jest projektowany tak, aby zapewniał cichy, wydajny ciąg, niskie koszty operacyjne, niewielką liczbę części oraz zoptymalizowane struktury i systemy.

Powstanie Nidec Aerospace JV nadal podlega zatwierdzeniom antymonopolowym i innym. Operacja ma być sfinalizowana w drugiej połowie 2023 roku.

Embraer jest wiodącym producentem komercyjnych odrzutowców oferujących do 150 miejsc i dostarczył do tej pory ponad 8 tys. samolotów. Gdzieś na świecie samolot Embraer startuje mniej więcej raz na 10 sekund, przewożąc ponad 145 mln pasażerów rocznie.

Źródło: Drives & Controls

Powiązane treści
Zarejestrowano najdłuższy lot samolotu elektrycznego eVTOL
Na igrzyskach olimpijskich w Paryżu mogą pojawić się taksówki powietrzne
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Produkcja elektroniki
Problemy z dostawami zwiększyły zagrożenie podróbkami
Komponenty
Chiny prezentują największy na świecie superkomputer inspirowany mózgiem małpy
Aktualności
Elektronik zaprasza na wrześniowe targi
Produkcja elektroniki
Rynek zaawansowanych opakowań półprzewodników sięgnie blisko 80 mld dolarów
Optoelektronika
San'an i Inari przejmują Lumileds
Zasilanie
Nowy standard realme w zakresie trwałości baterii - 1400 cykli do 2027 roku
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Gospodarka
Elektronik zaprasza na wrześniowe targi
Informacje z firm
RENEX EEC na stoisku POLSA podczas targów MSPO 2025
Informacje z firm
Essemtec na Gdańsk TEK Day 2025 - stoisko 54

Komponenty indukcyjne

Podzespoły indukcyjne determinują osiągi urządzeń z zakresu konwersji mocy, a więc dążenie do minimalizacji strat energii, ułatwiają miniaturyzację urządzeń, a także zapewniają zgodność z wymaganiami norm w zakresie EMC. Stąd rozwój elektromobilności, systemów energii odnawialnej, elektroniki użytkowej sprzyja znacząco temu segmentowi rynku. Zapotrzebowanie na komponenty o wysokiej jakości i stabilności płynie ponadto z aplikacji IT, telekomunikacji, energoelektroniki i oczywiście sektorów specjalnych: wojska, lotnictwa. Pozytywnym zauważalnym zjawiskiem w branży jest powolny, ale stały wzrost zainteresowania klientów rodzimą produkcją pomimo wyższych cen niż produktów azjatyckich. Natomiast paradoksalnie negatywnym zjawiskiem jest fakt, że jakość produktów azjatyckich jest coraz lepsza i jeśli stereotyp "chińskiej bylejakości" przestanie być popularny, to rodzima produkcja będzie miała problem z utrzymaniem się na rynku bez znaczących inwestycji w automatyzację i nowe technologie wykonania, kontroli jakości i pomiarów.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów