Chiny motorem wzrostu rynku LiDAR-ów dla motoryzacji

| Gospodarka Optoelektronika

Oczekuje się, że globalny rynek LiDAR-ów dla branży motoryzacyjnej wzrośnie z 317 mln USD w 2022 r. do 4 477 mln USD w roku 2028. Warto przy tym rozróżnić dwie gałęzie rynkowe - PC i LCV (Passenger Car i Light Commercial Vehicle) oraz robotaxi - ponieważ ich dynamika jest różna. Yole Intelligence śledzi rynek LiDAR-ów od 2019 roku, a od początku segment urządzeń dla robotaxi był większy niż dla samochodów osobowych.

Chiny motorem wzrostu rynku LiDAR-ów dla motoryzacji

Pierwsze usługi robotaxi zostały uruchomione w sierpniu 2016 r. przy udziale firmy NuTonomy w Singapurze, a kolejne kroki podjęto w 2017 r. wraz z wejściem Waymo i Cruise, których działalność wystartowała w Phoenix, w Arizonie i w San Francisco, w Kalifornii. W raporcie "LiDAR for Automotive" (edycja 2023) Yole Intelligence zwraca uwagę na globalne pojawienie się chińskich graczy, takich jak DiDi, AutoX i Baidu. Uruchomili oni nowe usługi w różnych miastach na całym świecie, znacząco przesuwając wówczas rynek LiDAR-ów dla usług robotaxi przed rynek dla samochodów osobowych.

- W 2022 r. znaleźliśmy się na rozdrożu, ponieważ te dwa rynki wygenerowały prawie takie same przychody: 169 mln USD w przypadku samochodów osobowych i 147 mln USD w przypadku robotaxi. Potencjał wzrostu jest jednak różny: CAGR równy 69% w latach 2022-2028 dla samochodów osobowych w porównaniu do 25% dla robotaxi w tym samym okresie - komentował Pierrick Boulay, starszy analityk ds. systemów oświetleniowych i ADAS w Yole Intelligence.

Rynek PC i LCV rozwinął się, ponieważ od 2018 r. odnotowano 144 realizowane projekty - 114 z nich zaplanowano na rok 2023 lub nieco później.

Na rynku czujników samochodowych chińscy producenci OEM wyraźnie naciskają na wprowadzanie rozwiązań LiDAR-owych do pojazdów. Producenci OEM z UE lub USA ograniczają LiDAR-y do segmentu F (najwyższa, luksusowa klasa samochodów osobowych), natomiast chińskie firmy OEM wypuszczają samochody z LiDAR-ami w segmencie D (klasa średnia samochodów osobowych - względnie duże i wygodne samochody rodzinne i sportowe). Są one znacznie tańsze niż te w segmencie F, a ponieważ jest znacznie większa liczba takich samochodów, LiDAR-y będą się rozprzestrzeniać. Ponad 25 różnych chińskich producentów OEM znajduje się na dobrej drodze do wdrożenia technologii LiDAR w swoich samochodach.

Powstało już dość dużo motoryzacyjnych systemów LiDAR-owych dla segmentów PC&LCV oraz robotaxi, a Yole monitoruje 50 firm, które je tworzą. Niektóre są już w masowej produkcji, inne wciąż w fazie R&D. Trwają też prace nad kolejnymi generacjami LiDAR-ów.

- Jeśli chodzi o rynek robotaxi, niewielu graczy generuje znaczące przychody. Hesai Technology kontroluje rynek z 67% udziałem, ponieważ ich LiDAR-y można znaleźć w większości platform robotaxi, takich jak Cruise, Aurora, Apollo, DiDi, Pony.ai i AutoX. Hesai Technology zastąpiło firmę Velodyne, która wcześniej dominowała na tym rynku - mówił Pierrick Boulay.

Sytuacja na rynku samochodów osobowych i dostawczych szybko ewoluowała i oczekuje się, że w nadchodzących latach także będzie się zmieniać. Liderem rynku od 2018 roku jest Valeo, dostarczając większość LiDAR-owych rozwiązań do produkowanych samochodów w wyniku partnerstwa z Audi, Hondą i Mercedesem. Jednak w 2022 r. rynek diametralnie się zmienił, ponieważ firma Innovusion - która wcześniej była stosunkowo nieznana - osiągnęła wysoką sprzedaż, wysyłając do Nio ponad 56 tys. LiDAR-ów. Valeo było blisko Innovusion, a różnica wolumenu wynosiła zaledwie kilkaset sztuk.

Jedną z najbardziej znaczących zmian było wejście firmy Hesai Technology, która zajęła na rynku trzecie miejsce, a także czwarte miejsce RoboSense. Te chińskie firmy zaczęły masową sprzedaż dopiero w 2022 roku, a współpracują z większością chińskich producentów OEM. Pozostali gracze dzielą ostatnie 11% rynku - z 8% firmy Livox dzięki partnerstwu z XPeng.

Według Yole Intelligence, w 2023 roku Hesai Technology i RoboSense mają przewodzić na rynku LiDAR-ów dla samochodów osobowych, zajmując dwa pierwsze miejsca. To duży sukces chińskich graczy, ale Valeo nadal jest w dobrej formie, ponieważ pozyskało zamówienie o wartości jednego mld dolarów na urządzenie Scala 3.

źródło: Electronic Specifier