Czy jest szansa na uniezależnienie się od Chin?

W ostatnich pięciu latach wiele mówi się o konieczności zwiększania niezależności rynków europejskich i amerykańskich od producentów i dostawców z Chin. Najczęściej w kontekście produkcji układów scalonych, podłoży półprzewodnikowych, usług pakowania i testowania struktur, rzadziej w obszarze produkcji płytek drukowanych. Temat jest istotny dla rządów wielu krajów, które dostrzegły, jak bardzo są uzależnione od dostaw z Azji, i postanowiły temu stale zwiększającemu się uzależnieniu przeciwdziałać.

Posłuchaj
00:00

Oczywiście deklaracje oraz zapowiedzi w mediach nic by nie rozwiązały bez funduszy i jak zapewne każdy dostrzegł, nie są to małe sumy. Miliardy dolarów wsparcia płyną do większości inwestycji w zakresie półprzewodników, po to, aby zwiększyć dywersyfikację źródeł, zmniejszyć zależność technologiczną od Chin i zatrzymać transfer technologii.

Trudno ocenić, który z tych trzech czynników jest najważniejszy. Czy chodzi o to, aby „tam” produkować mniej i w ten sposób zmniejszyć ryzyko polegające na tym, że w jakimś trudnym momencie ktoś zablokuje dostawy? A może bardziej chodzi o to, aby finansowo nie być uzależnionym od tamtejszego rynku, bez precyzowania, gdzie realizowana jest produkcja?

W kontekście zależności obie opcje wydają się istotne, a jednak obwiązujący schemat myślenia wskazuje na to, że chcemy produkować na miejscu, licząc naiwnie, że to, co wytworzymy, trafi na zachodnie rynki i firmy chińskie nie będą z naszych rozwiązań korzystać. To oczywiście nie może się udać.

Jak podaje Rhodium Group, europejscy producenci chipów samochodowych są głęboko uzależnieni finansowo od rynku chińskiego. Według analizy wiodące europejskie firmy produkujące chipy, takie jak NXP, Texas Instruments oraz Infineon, czerpią znaczną część swoich przychodów z rynku chińskiego, sprzedając tamtejszym producentom samochodów niezbędne chipy. W analizie mówi się o 33 procentach przychodów z tego sektora. Ten trend jest szczególnie widoczny w kontekście szybkiego rozwoju globalnego rynku pojazdów elektrycznych, których Chiny są największym na świecie producentem i mają jednocześnie największy rynek zbytu.

Tamtejsza firma BYD wyprodukowała w lipcu 340 tys. pojazdów, co stanowi wzrost o 31% rok do roku. To na tyle dużo, że potencjał lokalnych firm jest w stanie zaspokoić tylko 10% jej potrzeb. Resztę trzeba kupić za granicą, co skrzętnie wykorzystują europejscy giganci chipów, tacy jak Infineon, NXP i STMicroelectronics (mniej więcej jedna trzecia sprzedaży). Renesas Electronics i TI również mają znaczące udziały, wynoszące odpowiednio około 25% i 20%, sprzedając mikrokontrolery, układy do zarządzania energią, czujniki, układy do systemów informacyjno-rozrywkowych, komunikacji i podobne.

Rhodium Group wskazuje, że europejscy producenci chipów samochodowych stopniowo pogłębiają współpracę z chińskimi firmami. Ta strategia jest podobna do układu niemieckich producentów samochodów na rynku chińskim i jest postrzegana jako „polisa ubezpieczeniowa” zapewniająca stabilne dostawy na rynku chińskim, co ma znaczenie w kontekście słabości rynku europejskiego i potrzeby stabilizacji przychodów.

Motoryzacja może być dowodem, że nie ma szans na uniezależnienie się w półprzewodnikach od rynku chińskiego, bo dotychczasowy model, zakładający wytwarzanie „tam”, po to, aby sprzedać „tutaj”, przestaje obowiązywać. Chipy wytwarzane w Europie i USA, które trafią do Chin, też nas uzależniają, tyle że finansowo, a nie produktowo. Z punktu widzenia biznesu to żadna różnica.

Robert Magdziak

Powiązane treści
Rywalizacja w elektromobilności - BYD notuje duży wzrost
Kosztem 1,2 mld dolarów BYD zbuduje fabrykę akumulatorów EV
Wojna technologiczna a stare technologie procesowe
W Europie będą produkowane chipy w technologii poniżej 2 nm
Chiny przodują w wyścigu patentowym na generatywną sztuczną inteligencję
Czy Europę opanuje chiński pojazd elektryczny za 10 tys. dolarów?
Chiny tworzą trzeci fundusz dla sektora półprzewodników
Wojna technologiczna USA-Chiny na rozdrożu?
Chiny motorem wzrostu rynku LiDAR-ów dla motoryzacji
Zobacz więcej w kategorii: Opinie
Komponenty
Wojna technologiczna a stare technologie procesowe
Komponenty
GPSR i NIS 2 zmieniają warunki w dystrybucji
Elektromechanika
Farming 4.0 i Agriculture 4.0, czyli nowoczesne rolnictwo
Mikrokontrolery i IoT
Czas na mikrokontrolery z AI
Komunikacja
Zagłuszanie i podszywanie się pod GNSS to codzienność
Aktualności
Słuchawki z DSP zapewnią nam dźwięk przestrzenny
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Gospodarka
Contrans współpracuje z EPT
Gospodarka
NXP zamierza zwolnić 1600 pracowników
Gospodarka
POLYN Technology wprowadza innowacyjny zestaw ewaluacyjny do monitorowania opon
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów