Japonia zamierza wyprodukować do 2030 roku 12 mln pojazdów SDV

Japonia próbuje dogonić Stany Zjednoczone i Chiny w segmencie pojazdów definiowanych programowo - Software-Defined Vehicle. Japońskie Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu oraz Ministerstwo Gruntów, Infrastruktury, Transportu i Turystyki ogłosiły 20 maja projekt strategii cyfrowej transformacji motoryzacji. W miarę ewoluowania akumulatorowych pojazdów elektrycznych i samochodów premium w stronę pojazdów SDV, Japonia zamierza odpowiadać za 30% ich globalnej sprzedaży szacowanej na 35-41 mln w 2030 r., czyli dostarczyć około 11–12 mln sztuk.

Posłuchaj
00:00

Japoński rząd planuje także sprzedaż od 17 do 19 mln pojazdów definiowanych programowo do 2035 r., kiedy to mają się one stać powszechne. Cel ten oznacza, że ​​japońscy producenci samochodów dalej obejmą 30% światowej sprzedaży SDV - 57 do 64 mln samochodów.

Aby osiągnąć cel pierwszego etapu do 2030 r., Japonia będzie musiała przyspieszyć prace badawczo-rozwojowe oraz aktualizację architektury motoryzacyjnej, w tym rozwój samochodowych układów SoC i LiDAR oraz zastosowań generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI).

Zgodnie z projektem, aby położyć podwaliny pod globalną konkurencję Japonia musi około roku 2027 stworzyć środowiska badawczo-rozwojowe i weryfikacyjne w zakresie SDV oraz opracować niezbędne technologie. Inne cele związane z SDV obejmują modyfikację i eksperymenty z autonomicznymi ciężarówkami oraz wsparcie prac badawczo-rozwojowych i weryfikacji w zakresie usług robotaxi. Do końca marca 2026 r. Japonia planuje uruchomić autonomiczne ciężarówki i usługi taxi w 50 lokalizacjach na terenie kraju, a dwa lata później zwiększyć tę liczbę do ponad 100.

Powyższe plany dofinansuje wiele funduszy rządowych. Około 1 mld jenów (6,4 mln dolarów) z funduszu Post-5G, w którym zgromadzono 485 mld jenów (3,1 mld dolarów), zostanie przeznaczone na rzecz Advanced SoC Research for Automotive (ASRA) w celu opracowania do 2028 roku zaawansowanych samochodowych układów SoC opartych na chipletach. ASRA skupia 14 przedsiębiorstw z siedzibą w Japonii, w tym Toyotę, Renesas i Denso.

Według Nikkei i Sankei, aby pobudzić rozwój SDV w odpowiedzi na wezwanie japońskiego rządu Toyota, Nissan i Honda zamierzają współpracować w zakresie oprogramowania i innych technologii nowej generacji.

Źródło: DigiTimes

Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Mikrokontrolery i IoT
Chiny stawiają na RISC-V
Zasilanie
Microchip prezentuje nowy układ zarządzania zasilaniem – MCP16701
Komponenty
Navitas Semiconductor ogłasza strategiczne partnerstwo z GigaDevice
Produkcja elektroniki
Dla branży EMS 2024 rok nie był udany
Pomiary
Stoen kontynuuje instalację liczników zdalnego odczytu
Projektowanie i badania
Arteris otworzył w Krakowie centrum badawczo-rozwojowe
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Gospodarka
Jest nowy szef Intela
Gospodarka
W Poznaniu powstanie "Fabryka AI"
Gospodarka
HARTING napędza transformację energetyczną – technologie przyszłości na Hannover Messe 2025
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów