Japonia zamierza wyprodukować do 2030 roku 12 mln pojazdów SDV

Japonia próbuje dogonić Stany Zjednoczone i Chiny w segmencie pojazdów definiowanych programowo - Software-Defined Vehicle. Japońskie Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu oraz Ministerstwo Gruntów, Infrastruktury, Transportu i Turystyki ogłosiły 20 maja projekt strategii cyfrowej transformacji motoryzacji. W miarę ewoluowania akumulatorowych pojazdów elektrycznych i samochodów premium w stronę pojazdów SDV, Japonia zamierza odpowiadać za 30% ich globalnej sprzedaży szacowanej na 35-41 mln w 2030 r., czyli dostarczyć około 11–12 mln sztuk.

Posłuchaj
00:00

Japoński rząd planuje także sprzedaż od 17 do 19 mln pojazdów definiowanych programowo do 2035 r., kiedy to mają się one stać powszechne. Cel ten oznacza, że ​​japońscy producenci samochodów dalej obejmą 30% światowej sprzedaży SDV - 57 do 64 mln samochodów.

Aby osiągnąć cel pierwszego etapu do 2030 r., Japonia będzie musiała przyspieszyć prace badawczo-rozwojowe oraz aktualizację architektury motoryzacyjnej, w tym rozwój samochodowych układów SoC i LiDAR oraz zastosowań generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI).

Zgodnie z projektem, aby położyć podwaliny pod globalną konkurencję Japonia musi około roku 2027 stworzyć środowiska badawczo-rozwojowe i weryfikacyjne w zakresie SDV oraz opracować niezbędne technologie. Inne cele związane z SDV obejmują modyfikację i eksperymenty z autonomicznymi ciężarówkami oraz wsparcie prac badawczo-rozwojowych i weryfikacji w zakresie usług robotaxi. Do końca marca 2026 r. Japonia planuje uruchomić autonomiczne ciężarówki i usługi taxi w 50 lokalizacjach na terenie kraju, a dwa lata później zwiększyć tę liczbę do ponad 100.

Powyższe plany dofinansuje wiele funduszy rządowych. Około 1 mld jenów (6,4 mln dolarów) z funduszu Post-5G, w którym zgromadzono 485 mld jenów (3,1 mld dolarów), zostanie przeznaczone na rzecz Advanced SoC Research for Automotive (ASRA) w celu opracowania do 2028 roku zaawansowanych samochodowych układów SoC opartych na chipletach. ASRA skupia 14 przedsiębiorstw z siedzibą w Japonii, w tym Toyotę, Renesas i Denso.

Według Nikkei i Sankei, aby pobudzić rozwój SDV w odpowiedzi na wezwanie japońskiego rządu Toyota, Nissan i Honda zamierzają współpracować w zakresie oprogramowania i innych technologii nowej generacji.

Źródło: DigiTimes

Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Aktualności
Wesołych Świąt i szczęśliwego Nowego Roku 2026
Zasilanie
Estońska farma PV w Luuri będzie miała magazyn energii o pojemności ponad 40 MWh
Zasilanie
Stoen zainstalował w Warszawie ponad pół miliona nowych inteligentnych liczników
Mikrokontrolery i IoT
Mouser Electronics rozszerza ofertę IoT – globalna umowa dystrybucyjna z Telit Cinterion
Produkcja elektroniki
Materiały szklane do produkcji półprzewodników zmieniają przyszłość urządzeń, procesów i łańcuchów dostaw
Komponenty
CBTG Technologie nawiązuje współpracę z Etron - nowe możliwości dla projektantów elektroniki
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Gospodarka
Wesołych Świąt i szczęśliwego Nowego Roku 2026
Informacje z firm
Grupa RENEX na 18. Ogólnopolskim Zjeździe Firm Rodzinnych U-RODZINY 2025
Informacje z firm
F&S BONDTEC zdobywa 2 miejsce w konkursie Productronica Innovation Award 2025

Bonding optyczny made in Poland

W świecie nowoczesnych wyświetlaczy detale mają znaczenie. Jeden milimetr kieszeni powietrznej potrafi zadecydować o tym, czy obraz na ekranie będzie zachwycał kontrastem i głębią, czy zniknie pod warstwą refleksów. Dlatego właśnie bonding optyczny – precyzyjne łączenie wyświetlacza z panelem dotykowym lub szybą ochronną – stał się symbolem jakości w projektowaniu interfejsów użytkownika. A w Polsce liderem tej technologii jest firma QWERTY Sp. z o.o., jedyny krajowy producent, który wykonuje bonding we własnej fabryce, bez podzlecania procesów za granicę.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów