RENEX - czyli historia dwojga młodych ludzi i jednej rozlutownicy

| Automaticon 2019 Artykuły

Historie sukcesu zaczynają się różnie. Jedne od firmy w garażu, inne od spadku po wujku z Ameryki. Ta zaczyna się od... miłości. Jest rok 1989 - świat bierze głęboki oddech wolności, a dwójka młodych, zakochanych w sobie ludzi zaczyna budować dla siebie przyszłość. On - Serb urodzony w ówczesnej Jugosławii, automatyk, ona studentka 3. roku z Włocławka. Otwierają małe firmy w Polsce i Jugosławii. Plan jest prosty - kupować tam, sprzedawać tutaj. W końcu świat stoi otworem...

RENEX - czyli historia dwojga młodych ludzi i jednej rozlutownicy

Przeskoczmy o 30 lat do przodu - ona - Marzena Szczotkowska-Topić i on - Predrag Topić, współwłaściciele jednej z największych polskich firm w branży produkcji elektroniki. Małżeństwo i szczęśliwa rodzina. Gdzieś po drodze ta mała działalność handlowa zamieniła się w prężną grupę kapitałową RENEX zatrudniającą dziś 150 osób w 5 krajach. W jaki sposób ta para zakochanych, młodych ludzi stworzyła biznes rozpoznawany przez największych producentów elektroniki na całym świecie?

Być pierwszym i wytyczać kierunki dla branży

Jak każda historia sukcesu i ta ma swoje kamienie milowe. W tym przypadku było to nawiązanie współpracy z japońską firmą DIC DEN-ON, producentem wysokiej jakości urządzeń do lutowania oraz unikatowego rozwiązania, jakim jest urządzenie przenośne do demontażu układów elektronicznych.

Produkt był bardzo innowacyjny, ale nie miał polskiej nazwy. Urządzenia ręczne, które spełniały podobną funkcję, nazywały się odsysacze. Konieczne było stworzenie zupełnie nowego produktu. Tak powstała "rozlutownica", która przyjęła się w branżowym nazewnictwie.

Sprzedaż rozlutownicy SC-7000 zapoczątkowała wszystko. To był przyspieszony kurs marketingu. Początki były trudne i opierały się na odwiedzaniu klientów w siedzibach ich firm i prezentowaniu urządzenia w praktyce. Później przyszedł czas na prezentacje podczas targów.

Tu objawiły się talenty marketingowe właścicieli i umiejętność dotarcia do klientów. Robione podczas targów prezentacje stanowiły prawdziwe show z nagłośnieniem, oprawą świetlną i przyciągały oczy uczestników niczym premiera najnowszego produktu firmy Apple.

Podczas jednych z takich targów pojawił się przedstawiciel amerykańskiej firmy PACE - renomowanego producenta stacji lutowniczych. Przez dłuższą chwilę, zdumiony, przyglądał się pokazowi. Po czym powiedział, że przyjechał poszukać wiarygodnego dystrybutora na Polskę, ale widząc ten zapał i energię - już nie musi. Z tą chwilą mała firma sprzedająca rozlutownice stała się wyłącznym dystrybutorem na Polskę potężnego światowego producenta.

Dostarczać kompleksowe rozwiązania

 
Rozlutownica

Ta współpraca otworzyła dla firmy RENEX nowe możliwości i nowe rynki. Od tej pory firma dążyła do systematycznego poszerzania swojej oferty. Wynikało to z doświadczeń państwa Topić jeszcze z czasów sprzedaży bezpośredniej, gdzie najważniejsze są stałe relacje z klientem. Relacje, które buduje się poprzez dostarczanie klientowi nie tylko produktu, ale i wszystkiego, co będzie mu potrzebne, żeby ten produkt w pełni wykorzystywać.

Firma dynamicznie poszerzała swoje portfolio, stając się przedstawicielem i autoryzowanym dystrybutorem na Polskę renomowanych, światowych producentów urządzeń i wyposażenia dla przemysłu elektronicznego. Tak narodził się model biznesowy firmy, zakładający kompleksową obsługę klienta, w której przed, w trakcie i po zakupie można liczyć na pełne wsparcie techniczne doradców.

Za wsparciem tym idzie pomoc przy zaplanowaniu i wdrożeniu nowych rozwiązań oraz wspólne rozwiązywanie problemów. W ten sposób firma dzieląc się swoim doświadczeniem i know-how wspiera swoich klientów. Jeden sprawdzony dostawca, który dostarcza kompleksowy pakiet produktów i usług.

Model ten widać doskonale w organizacji firmy. Dział sprzedaży to w rzeczywistości dział merytorycznych doradców techniczno-handlowych - specjalistów o szerokiej, praktycznej wiedzy w zakresie sprzedawanych urządzeń.

Rozwijając ideę edukacji i dzielenia się wiedzą, firma rozszerzyła swoją działalność o prowadzenie szkoleń. RENEX Electronics Education Center jest pierwszym i największym centrum szkoleniowym dla elektroników w Polsce i Europie Centralno-Wschodniej i może się pochwalić przeszkoleniem już ponad 30 000 osób w takich obszarach, jak standardy lutowania, projektowanie płyt PCB czy naprawy i modyfikacje układów lutowanych. Wszystko to w standardach IPC, Europejskiej Agencji Kosmicznej oraz PACE.

Obserwować i wyciągać wnioski

W kolejnym kroku rozwoju firmy pojawiła się też własna marka produktów REECO, która początkowo wypełniała luki w ofercie rynku. Z czasem asortyment się rozrósł i RENEX stał się znaczącym producentem modułowych mebli przemysłowych o właściwościach antybakteryjnych i antystatycznych oraz urządzeń specjalistycznych, takich jak myjki ultradźwiękowe, roboty do lutowania i dozowania oraz specjalistycznej odzieży antystatycznej.

Jakość tych produktów potwierdza fakt, że zarówno robot lutujący REECO, jak i stół przemysłowy, zostały nagrodzone wyróżnieniem Instytutu Wzornictwa Przemysłowego - Dobry Wzór - w kategorii Praca w latach 2015 i 2018. Decyzja o wprowadzeniu marki była efektem doświadczeń wyciągniętych ze znajomości rynku oraz silnie rozbudowanego działu badawczo-rozwojowego. Wkrótce na rynku pojawił się również Clean Room - kolejna marka handlowa, pod którą firma Renex projektuje, buduje i serwisuje strefy czyste i urządzenia do nich przeznaczone.

RENEX nadal rozszerza zakres swojej oferty poprzez nawiązywanie współpracy z największymi światowymi producentami, np. z firmą Yamaha. Poprzez swoją markę RENEX LINE firma od wielu lat dostarcza najwyższej klasy urządzenia do automatycznego montażu płytek PCB. W zeszłym roku współpraca została rozszerzona a marka Renex Robotics stała się wyłącznym dystrybutorem robotów przemysłowych Yamaha Robotics.

Teraźniejszość

Dziś RENEX to już nie ta sama mała firma dystrybucyjna sprzed 30 lat. W siedzibie we Włocławku, składającej się z trzech nowoczesnych obiektów, znajdziemy m.in. Centrum Technologiczne o powierzchni ponad 4000 m² wyposażone w światowej klasy urządzenia, Demo Room, gdzie, zgodnie z ideą firmy klienci mogą zapoznać się z funkcjonowaniem urządzeń, wykonać testy i partie próbne oraz odbyć szkolenia w naturalnym środowisku pracy.

Są też magazyny gwarantujące, że 90% z 20 tys. rodzajów produktów jest dostarczane w jeden dzień. W kompleksie budynków znajduje się również Centrum Szkoleniowe z profesjonalnie wyposażonymi salami, do praktycznej nauki zawodu, wraz z bazą hotelowo-restauracyjną.

Firma promuje się również poza Polską rozwijając sieć swoich oddziałów zagranicznych. Na tę chwilę firma ma swoje placówki w Serbii, Niemczech, Rumunii i w Chorwacji.

Odnieść sukces i pozostać firmą rodzinną

Zapytani o sposób na sukces, Marzena i Predrag Topić zgodnie odpowiadają, że RENEX był, jest i będzie firmą rodzinną. Niezależnie od tego, ilu pracowników zatrudnia, drzwi do ich gabinetu pozostają otwarte dla wszystkich.

Cały sukces opiera się na wzajemnym zaufaniu i przynależności do budowanej latami wspólnoty. Właściciele znają każdego ze swoich pracowników, członków ich rodzin i każdego z nich traktują jak partnera w tworzeniu wspólnego sukcesu.

Renex

Zobacz również