Rosnące zainteresowanie markowym sprzętem

Ogólną tendencją w branży elektroniki jest zainteresowanie wysoką jakością produktów. Zapewnienie jakości wymaga użycia dobrych narzędzi. Inaczej w razie problemów nie będzie wiadomo, co jest powodem usterki – błąd projektowy, wada materiału, uszkodzony komponent, a może jednak źle przygotowana produkcja serii próbnej. Wraz z pogłębiającą się i stale rosnącą złożonością i miniaturyzacją elektroniki coraz mniej szczegółów widać gołym okiem, stąd znaczenie zaawansowanego sprzętu stale się zwiększa.

Inwestycje w wyposażenie stanowisk roboczych są częścią zapewnienia odpowiedniego poziomu zaawansowania procesów w firmie (produkcji, kontroli, serwisu, obsługi posprzedażnej). Zapewnienie usług wysokiej jakości staje się istotne z uwagi na coraz większe koszty związane z obsługą serwisową, kosztami logistyki towarów, kosztownymi podzespołami, a także dla zachowania dobrych relacji z klientami i postrzegania marki. Wszystko to w dzisiejszych czasach staje się istotne.

Paweł Mateja


kierownik ds. sprzedaży w firmie Cleanproject

  • Co należy brać pod uwagę planując inwestycje w sprzęt i urządzenia warsztatowe?

Pół żartem pół serio mogę odpowiedzieć, że przede wszystkim planując inwestycję należy ocenić czy zamówienie zostanie zrealizowane z dużym czy z ogromnym opóźnieniem. Poważnie zaś odpowiadając zawsze polecam klientom by przygotowywali do inwestycji choćby skrótowe capex i opex czyli koszty związane z zakupem sprzętów i urządzeń oraz z ich użytkowaniem, które łącznie dają realny obraz kosztów. Gorąco też zachęcam by planując zakup uwzględniać elementy zużywane i akcesoria oraz wyposażenie towarzyszące głównemu zakupowi. Zawsze trzeba przewidzieć montaż czy instalację i najlepiej zlecić to dostawcy. Oczywiste jest także, że należy ocenić jakość produktów w stosunku do ceny. Dobrze jest opierać wybór o testy a porządny dostawca zawsze jest w stanie zaoferować próbki i przedstawić referencje.

Paradoksalnie obecny czas niedoborów, wyeliminował z rynku najtańsze produkty azjatyckie a producenci europejscy uzyskują premię za jakość i terminy dostaw, dlatego polecam skupienie się na dostawcach z produktami, które w większości wytwarzane są na terenie Europy.

  • Jakie problemy na rynku przeszkadzają w rozwoju w największym stopniu?

Problemy z dostawami dotykają niemal wszystkich, ale zauważmy, że obecna sytuacja jest już z nami od grubo ponad roku. Część firm radzi sobie z nią lepiej część gorzej. Oczywiście zdarzają się problemy niemożliwe do przewidzenia i grupy produktów bardziej dotknięte brakami, ale nie mamy do czynienia z paraliżem działalności.

Tak, więc choć niedobory surowców i komponentów są poważnym problemem to znacznie większym są gwałtowne wzrosty cen. Aplikację zwykle można przeprojektować a niedostępne wyposażenie zastąpić innym, trudno jednak zmierzyć się ze wzrostem ceny mediów o 50% w ciągu miesiąca.

Muszę także wspomnieć, że wiele firm zgłasza problemy z rekrutacją. Rozwiązaniem mogą być np. programy szkoleniowe i rotacja wewnętrzna kadry oraz robotyzacja, automatyzacja i zmiany w procesach, a więc bliska współpraca działów HR i R&D.

Drugim ważnym zagadnieniem w opisywanym obszarze jest ergonomia, a więc dążenie, aby produkty miały konstrukcję i kształt dopasowany do fizjonomii człowieka, zapewniając ludziom komfortową pracę przez długi czas bez zmęczenia. Ergonomia w największym stopniu dotyczy stanowisk roboczych i narzędzi ręcznych, prawdopodobnie z uwagi na długi czas korzystania z nich podczas pracy.

Najważniejsze cechy ofert brane pod uwagę przez klientów
 
Na wykresie najbardziej istotnych dla klientów kryteriów ofert handlowych związanych z narzędziami ręcznymi i wyposażeniem warsztatowym za najbardziej istotną uznano cenę (niską), potem jakość i niezawodność, a dalej parametry urządzeń. Na kolejnym miejscu pojawiły się krótki termin dostawy, marka producenta oraz szeroka oferta produktów. Koszty zakupu spadają na niższe pozycje jedynie w rzadkich przypadkach, gdy w grę wchodzi specjalistyczny sprzęt lub też dotyczą wąskich niszowych rynków.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również