Ergonomia na stanowisku pracy zwiększa wydajność

| Technika

Ergonomia stanowiska pracy w warunkach produkcyjnych, przy którym pracownik spędza wiele czasu ma niebagatelne znaczenie dla jego wydajności i zdrowia. W wielu krajach Europy Zachodniej o obowiązku przygotowania ergonomicznego miejsca pracy stanowią odpowiednie przepisy. Wkrótce mogą one obowiązywać także w Polsce.

Ergonomia na stanowisku pracy zwiększa wydajność

Konstrukcja podblatowa stołu Premium z elektryczną regulacją wysokości

O tym jak ważne jest dobrze przygotowane stanowisko pracy, nie trzeba nikogo przekonywać. Podstawa to oczywiście narzędzia odpowiednio dostosowane do specyfikacji wykonywanej pracy, specjalna odzież ochronna, ale również meble, krzesło i stół roboczy.

Nieodpowiednio zaplanowane miejsca pracy skutkują zwolnieniami chorobowymi wynoszącymi nawet kilkanaście dni w roku, bo każde schorzenie wywołane nieprawidłową pozycją podczas wykonywania zawodowych obowiązków odbija się na zdrowiu i może prowadzić do dłuższej absencji w kolejnych latach pracy.

Wzorem są Niemcy i państwa skandynawskie

Stół Premium z elektryczną regulacją wysokości przystosowany do pracy stojącej

Niedysponowany pracownik w warunkach pracy produkcyjnej, to jeden z kluczowych problemów, jaki postanowiła rozwiązać Komisja Europejska. W ramach swojej działalności opracowano specjalne zalecenia, dzięki którym pracodawcy będą mogli ograniczyć absencję swoich pracowników spowodowaną schorzeniami mięśniowo-szkieletowymi do minimum.

Co ciekawe, opracowywanie procedur, odbywa się w oparciu o doświadczenie naszych zachodnich sąsiadów. Niemiecki rząd już w 2007 roku zainteresował się problemem wpływu nieergonomicznych stanowisk w pracy, będących bezpośrednim powodem zwiększonej nieobecności pracowników, przebywających na zwolnieniach chorobowych i uchwalił restrykcyjne przepisy stanowiące o prawidłowym wyposażeniu stanowiska pracy. Już po pierwszych kilku latach ich obowiązywania, przyniosły one wymierne pozytywne skutki.

Organizacja IFA Report policzyła straty dla gospodarki, związane z nieobecnością pracowników, którzy z powodu schorzeń wynikających z nieodpowiedniej higieny pracy i nabytych w wyniku jej wykonywania chorób zawodowych, nie wypełniają swoich obowiązków. Tylko w 2008 roku w Niemczech aż 112 mln dni pracy opuścili zatrudnieni w branży produkcyjnej, w związku z zaburzeniami mięśniowo-szkieletowymi.

Szacuje się również, że 16% wszystkich osób przechodzących na wcześniejszą emeryturę w Niemczech, to osoby, które są niezdolne do pracy właśnie z powodu schorzeń mięśniowo-szkieletowych. Średnio aż 13 dni w roku monter pracujący w nieodpowiednich warunkach spędza na zwolnieniu chorobowym, związanym z tymi dolegliwościami.

Sterownik do automatycznego podnoszenia lub opuszczania blatu

Problem jest poważny, a jego bagatelizowanie prowadzi do wielu kłopotów w prawidłowym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Częste przebywanie pracowników na zwolnieniu chorobowym to nie tylko możliwe opóźnienia w realizacji bieżących projektów, ale również dodatkowe koszty związane z koniecznością zatrudnienia zastępstwa, wypłat za pracę ponad wymiar pracy innych pracowników. W dużej mierze tych wszystkich trudności można w bardzo prosty sposób uniknąć.

Zalecenia

Konstrukcja nogi stołu Premium

W Niemczech oraz we wszystkich krajach skandynawskich istnieją odpowiednie przepisy regulujące sposób wyposażenia stanowiska pracy. Opracowane normy zapewniają pracownikom odpowiednie warunki, których zapewnienie leży w obowiązku pracodawcy. Pracownik przyjęty do pracy na produkcji, musi mieć zapewnione stanowisko technicznie zgodne z opracowanymi normami, w planowaniu którego ogromny nacisk został postawiony na ergonomię.

Musi ono być wyposażone w odpowiednie krzesło oraz stół, będący przestrzenią roboczą. Stół musi mieć regulowaną wysokość, zapewniając pracownikowi komfortową pracę w pozycji siedzącej oraz stojącej, gdzie jego postawa musi być naturalna i nie wymuszona niedostosowaniem wysokości blatu roboczego. Dodatkowo operator powinien otrzymać odpowiednie krzesło również z możliwością regulacji wysokości siedziska. Dopełnieniem zestawu jest podnóżek. Wszystkie parametry wysokości zostały opisane w ustawie.

Firma Renex ma w swojej ofercie spełniające wszelkie niezwykle restrykcyjne wymogi meble przemysłowe, dla różnych gałęzi przemysłu, od firm produkcyjnych i serwisowych z branży elektroniki, przez magazyny i laboratoria na salach wykładowych, archiwach i przemyśle ciężkim kończąc. W przypadku opisywanych rynków niemieckiego oraz skandynawskiego, obowiązujące tam przepisy spełnia stół przemysłowy Reeco oparty na konstrukcji Premium wraz z elektryczną zmianą wysokości blatu.

Stół Premium z elektryczną regulacją wysokości przystosowany do pracy siedzącej

Konstrukcja ta zapewnia maksymalną ergonomię pracy przy zachowaniu wysokiej jakości wykonania oraz przystępnej ceny. Niezwykle solidne materiały, z których wykonane zostały stoły Reeco Premium pozwalają na obciążenie do 600 kg, przy zachowaniu pełnej regulacji elektrycznie sterowanych podnośników. Zakres wysokości oferowanej przez stoły Recco w całości wpisuje się w specyfikację ergonomii miejsca pracy wymaganej dla mebli przemysłowych w krajach już dziś przestrzegających restrykcyjnych warunków przygotowania ergonomicznego miejsca pracy.

Pracownik za pomocą zainstalowanego w przedniej części stołu sterownika, może płynnie regulować wysokość blatu między 670, a 1120 mm. Taki stół pozwala nie tylko na zapewnienie pracownikowi maksymalnie komfortowych warunków pracy w przestrzeni roboczej, ale również dostosowania wysokości blatu stołu do postawy podczas wykonywania prac, oraz jej bieżącej zmiany za pomocą łatwo dostępnego sterownika.

Stoły Reeco Premium są przystosowane do pracy w warunkach strefy EPA. Dzięki modułowej budowie, umożliwiają rozbudowanie stanowiska pracy o dodatkowe elementy w dowolnym czasie, umożliwiając tym samym wyposażenie stanowiska w specjalizowane oświetlenie, półki na przyrządy, narzędzia, kuwety i inne potrzebne w pracy elementy.

Możliwość przystosowania konstrukcji Premium do każdego trybu pracy

Każde przedsiębiorstwo dla pracowników jest szczególnym wycinkiem rzeczywistości, w której spędzają zwykle co najmniej osiem, a czasami więcej godzin dziennie i to w niej koncentruje się znaczna część życia. Równie ważne co odpowiednio przygotowane stanowisko jest przestrzeganie norm związanych z obowiązującymi przerwami w wykonywanych czynnościach, jak również zapewnienie przestrzeni i warunków pracy na terenie całego zakładu, pozwalających na komfortowe wykonywanie zadań. Myśl taka skłania do zastanowienia się nad najkorzystniejszym zaplanowaniem miejsca pracy, a zwłaszcza jego podstawy użytkowej, a więc mebli.

Renex
www.renex.com.pl

Zobacz również