Dystrybutorzy zwiększają efektywność i nadają dodatkową wartość w łańcuchu dostaw

| Technika

Kupujący komponenty elektroniczne oczekują obecnie od dystrybutorów znacznie więcej wartości dodanej do samych produktów. To dlatego, że presja rynku zmusza ich do obniżek kosztów, szybkiej i dynamicznej odpowiedzi na zmieniające się preferencje klientów i oszczędzania czasu pracy.

Dystrybutorzy zwiększają efektywność i nadają dodatkową wartość w łańcuchu dostaw

Dobry dystrybutor – czyli na pewno taki, który ma na uwadze długotrwałą i pełną zadowolenia współpracę z klientem – może pomóc nabywcom osiągnąć oszczędności. Odbywa się to poprzez zapewnienie dużego wyboru produktów, a także zestawu usług, które zwiększają wartość oferty. Ważne jest wsparcie za pomocą innowacyjnych narzędzi i zasobów internetowych, błyskawicznej dostawy i globalnej sieci dystrybucyjnej. Dodatkowo to właśnie dystrybutorzy znajdują się w idealnej pozycji, by wskazać alternatywne opcje projektowe, które mogą przyspieszyć proces wprowadzania tworzonego produktu na rynek.

Poruszanie się po zmieniającym się rynku

Od połowy 2018 roku na rynku elektroniki pojawiło się kilka nowych, poważnych wyzwań. Zaistniała niepewność, która sprawiła, że zwyczaje zakupowe uległy zmianom. Mimo to oczekiwania specjalistów zakupowych cały czas i tak pozostają na najwyższym jak dotąd poziomie. Nabywcy muszą czuć się pewni, że mogą zredukować koszty i zmaksymalizować efektywność produkcji. Dla wielu z nich zorganizowanie silnego partnerstwa z odpowiednim dystrybutorem to właśnie sposób na szybkie osiągnięcie zamierzonych rezultatów. Jest to istotne, szczególnie, że koszty dodatkowe związane ze zdobyciem odpowiedniego podzespołu mogą być wyższe niż cała wartość składanego zamówienia. Stąd, oprócz samych podzespołów, specjaliści zakupowi potrzebują partnera, który działa w oparciu o elektroniczne systemy składania zamówień i obiegu dokumentów, za pomocą których można zmniejszyć poboczne koszty administracyjne oraz nakłady związane z przetwarzaniem zamówień i zdobywaniem produktów.

Wsparcie ze strony dystrybutora

Dla dystrybutora ważne jest, by rozważyć, w jaki sposób dostarczane przez niego produkty i usługi mogą wspomóc oszczędności tak dla małych i średnich firm, jak i dla wielkich, stabilnych koncernów, dla których nierzadko przeciętny dystrybutor nie jest w stanie spełnić wszystkich oczekiwań. Farnell podjął się tego wyzwania poprzez stworzenie nowych usług, ich personalizację oraz zorganizowanie szerokiej sieci dystrybucyjnej. Przejęcie firmy Farnell przez Avnet w 2016 roku sprawiło, że powstał nowy rodzaj firmy dystrybucyjnej – takiej, która może zaoferować lepsze wsparcie na wszystkich etapach procesu rozwoju produktu, a więc począwszy od projektowania, a kończąc na produkcji wielkoseryjnej i zarzadzaniu procesem wycofywania urządzenia ze sprzedaży. Całość stanowi zestaw idealnie połączonych ze sobą usług, które przydadzą się wszystkim.

Farnell funkcjonuje w roli zaufanego dostawcy i partnera strategicznego, pomagającego specjalistom zakupowym. Zapewnia dostęp do zestawu zintegrowanych narzędzi online, które ułatwiają wyszukiwanie produktów, pozwalają zaoszczędzić czas i zdecydowanie zwiększają kontrolę nad wydatkami. W niektórych przypadkach udawało się zmniejszyć koszty zakupowe nawet o 50%.

Silna inwestycja w przyszłość

Przykłady takich działań to zainwestowanie w wartą 60 mln dol. halę magazynową w Leeds, w Wielkiej Brytanii, która pozwala obsługiwać operacje logistyczne w całej Europie. Do oferty dodano też ponad ćwierć miliona nowych produktów, a co więcej, zapełniono magazyn towarami o wartości 150 mln dol. W ciągu ostatniego roku Farnell zwiększył swoje zatowarowanie o 25% i dodał do swojej oferty wyroby 40 nowych producentów, gromadząc ponad 950 tys. różnych produktów, dostępnych w ramach swojego globalnego katalogu internetowego, z czego ponad pół miliona jest przechowywanych w magazynach firmy i dostępnych do nabycia przez klientów z całej Europy. Rozwijana jest też sprzedaż marki własnej Multicomp Pro, która stanowi zamiennik dla produktów renomowanych firm, oferując tę samą jakość i niezawodność, ale przy bardziej konkurencyjnych cenach. Wszystko to uzupełnia wysyłka w dniu zamówienia oraz wsparcie techniczne świadczone w dni robocze.

Dostęp do innowacyjnego oprogramowania oraz narzędzi online

Narzędzie iBuy to darmowy dodatek do konta nabywcy na stronie internetowej Farnella. Upraszcza czynności administracyjne i proces przekształcania pomysłu w zakup. W ten sposób osiąga się oszczędność czasu oraz praktycznie całkowicie eliminuje błędy – informacje na temat produktów można pobrać bezpośrednio ze strony internetowej Farnella, bez potrzeby wykonywania jakichkolwiek operacji ręcznie. Niezależnie, czy to inżynier kupuje bezpośrednio pojedynczy produkt, czy specjalista od zakupów stara się zapewnić ciągłość dostaw, czy też pracownik księgowości opłaca rachunki, narzędzie iBuy pozwala na wygodny wgląd w cały proces zakupowy.

Innym internetowym systemem wartym opisania jest ePass API – interfejs programowy do tworzenia aplikacji, który skraca czas i koszt wyszukiwania produktów poprzez umożliwienie klientom dostępu do informacji o produktach. W oparciu o API klienci tworzą własne rozwiązania zarządzające dostawami podzespołów i gromadzące informacje na temat tego, co jest dostępne na rynku oraz odnośnie do cen produktów i przewidywanych terminów dostaw.

Ułatwianie procesu przetwarzania faktur

Opcja Purchase to Pay pozwala na zintegrowanie procesu katalogowania, składania zamówień i przetwarzania faktur z systemem ERP (Enterprise Resource Planning) klienta, co umożliwia szybsze wykonywanie niezbędnych operacji. W ten sposób oszczędza się zarówno czas, jak i koszty, gdyż klienci nie muszą ręcznie wprowadzać danych na temat zamówień, oddzielnie na stronę internetową Farnella i ponownie do ich własnego systemu ERP, ani też ręcznie sprawdzać poprawności zapisanych faktur. Przykładowo nowo dodana obsługa kodów 2D sprawia, że można zeskanować informacje o nabytych produktach tak, by automatycznie zostały wprowadzone do systemów ERP klienta, nie tylko zwiększając tym samym dokładność zapisywanych danych, ale też przyspieszając cały proces odbioru towarów.

Bezpieczny portal internetowy do wystawiania i przechowywania faktur i innych powiązanych dokumentów to kolejna duża korzyść, bo to właśnie przetwarzanie faktur od dostawców okazuje się jednym z największych problemów w wielu działach księgowości. Wg brytyjskiego Instytutu Zaopatrzenia i Dostaw (CIPS – Chartered Institute of Procurement and Supply), ponad 80% menedżerów w Wielkiej Brytanii twierdzi, że konieczność przetwarzania faktur od dostawców ma negatywny wpływ na produktywność ich działów.

Jest całkiem jasne, że nabywcy oczekują, a nawet żądają od swoich dystrybutorów czegoś więcej niż tylko produktów oferowanych w dobrej cenie. A jedynym sposobem dla dystrybutora, by utrzymywać się przed innymi firmami na tym wysoce konkurencyjnym rynku elektroniki, jest oferowanie innowacyjnych usług i narzędzi wspierających, które nie są dostępne nigdzie indziej. Nabywcy, którzy poszukują sposobów na uproszczenie i usprawnienie swoich procesów zakupowych oraz chcą lepszego kontrolowania wydatków, powinni blisko współpracować z wybranym przez siebie dystrybutorem, by mieć pewność, że korzystają z najlepszego dostępnego pakietu wsparcia łańcucha zaopatrzeniowego.

 

Mathew Th orpe
Regional Sales Director of UK
Ireland and Benelux, Farnell

 

Farnell
http://pl.farnell.com
tel. 00800 121 29 67