Firmy EMS inwestują w Europie Środkowej, wysokie marże w Europie Zachodniej
| Gospodarka ArtykułyJednym z celów strategicznych firm EMS i ODM jest prowadzenie działalności w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, ponieważ pomaga ona usprawnić obsługę klientów całej Europy, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Przy rosnącym popycie na swoje wyroby firmy EMS lokują zakłady produkcyjne we wschodniej części Unii Europejskiej, korzystając ze zdecydowanie niższych w porównaniu do starej Unii kosztów produkcji.
Choć wciąż taniej jest produkować na Dalekim Wschodzie, za regionem Europy Środkowej przemawiają koszty i czas logistyki oraz podróży służbowych menedżerów, kwestie takie jak odpowiedzialność za środowisko czy prawa pracowników, a ostatnio również wzrost wynagrodzeń w Chinach. Jedne z ostatnich inwestycji EMS w naszym regionie to przedsięwzięcie malezyjsko-tajwańskiego BriVictory Display Technology, który buduje w rejonie Gorzowa fabrykę matryc LCD za 58 mln zł.
Samsung z kolei, po przejęciu w 2009 r. fabryki lodówek i pralek Amiki we Wronkach, inwestuje w nią kolejne 75 mln zł, aby do 2013 r. zwiększyć produkcję tych urządzeń do 2 mln sztuk rocznie. Celem koreańskiego producenta jest oczywiście sprzedaż urządzeń na rynku europejskim. Z uwagi na niskie koszty działalności i lokalizację w UE Plexus wybuduje w 2011 r. nowoczesną fabrykę urządzeń elektronicznych w rumuńskim parku przemysłowym Eurobusiness w mieście Oradea.
Koszt inwestycji to 25-30 mln dol. Choć z produkcji kontraktowej w Europie Zachodniej firmy EMS dość często obecnie rezygnują przenosząc ją na Wschód kontynentu, przemysł elektroniczny koncentruje się głównie w Europie Zachodniej. Do 2014 r. Unia Europejska wytwarzać będzie przede wszystkim komponenty elektroniczne o wysokiej marży, głównie na potrzeby najważniejszych na świecie sektorów technologii: medycznego, przemysłowego, technologii lotniczych i obronnych, energii odnawialnej, telekomunikacji i komputerów, oraz, szczególnie w Niemczech, elektroniczne podzespoły motoryzacyjne.
W III kw. br. w UE najbardziej wzrosła sprzedaż właśnie komponentów elektronicznych i płytek drukowanych, sprzętu komputerowego, elektroniki konsumenckiej i komponentów motoryzacyjnych. W 2009 r. 38% europejskiej produkcji płytek drukowanych wykonano w Niemczech, a po niecałe 10% produkcji przypadło w udziale Francji i Włochom.