Bezzałogowe pojazdy nakręcają popyt na układy bezprzewodowe
| Gospodarka ArtykułyW szybkim tempie rozwija się elektronika w zastosowaniach dla przemysłu zbrojeniowego, ostatnio w szczególności aplikacje bezprzewodowe do bezzałogowych samolotów, okrętów i samochodów. Już obecnie armia amerykańska stosuje więcej niż 10 typów bezzałogowych samolotów, łącznie co najmniej 6000 maszyn.
Nad opracowaniem kompletnej koncepcji samojezdnego samochodu intensywne prace prowadzi Google. Samoloty i pojazdy bezzałogowe są wyposażone w wiele zaawansowanych czujników i autonomiczną zdolność do analizy i przetwarzania w czasie rzeczywistym, co minimalizuje potrzebę komunikacji ze stacjami naziemnymi.
Łączność jednak jest jednym z kluczowych elementów i dlatego przemysł obronny wielu krajów prowadzi kompleksowe badania w tym zakresie. Dla pojazdów bezzałogowych w szybkim tempie rozwijane są nowoczesne technologie takie jak programowalne radio (SDR) i technologie pozwalające wyszukiwać dziury w spektrum widma oraz unikać przeciążeń i zapychania kanałów komunikacji.
Według firmy Pentek, producenta płyt głównych do systemów embedded na potrzeby firm zbrojeniowych, rozwiązania te pomagają zwiększać niezawodność łączności pomiędzy samolotami a stacjami naziemnymi. Do systemów komunikacji SDR w samolotach Pentek dostarcza m.in. 12-bitowe przetworniki analogowo-cyfrowe z próbkowaniem 3,6 GHz oraz cyfrowo-analogowe 1,25 GHz, stosowane w obwodach odbiorników i nadajników radia programowalnego.
Układy łączności bezprzewodowej w takich zastosowaniach pracują w pasmach częstotliwości od 3,1 do 10,6 GHz. W tym obszarze po raz pierwszy stosowano także wchodzące obecnie na rynek konsumencki sieci 60-gigahercowe UWB. Na bezzałogowych pojazdach koncentruje się wiele projektów przemysłu obronnego, zarówno obecnych, jak i zaplanowanych.
Prowadzone prace mają przynieść nowe rozwiązania w zakresie takich dziedzin jak inteligentne sterowanie głosowe, alternatywne źródła energii np. paliwa biomasowe, systemy unikania kolizji czy tolerancji ekstremalnych warunków pogodowych. Według "New York Timesa" Siły Powietrzne USA zatwierdziły w lipcu br. na bezzałogowe samoloty zwiadowcze Global Hawk budżet 12 mld dol.
Marcin Tronowicz