Bezzałogowe pojazdy nakręcają popyt na układy bezprzewodowe

| Gospodarka Artykuły

W szybkim tempie rozwija się elektronika w zastosowaniach dla przemysłu zbrojeniowego, ostatnio w szczególności aplikacje bezprzewodowe do bezzałogowych samolotów, okrętów i samochodów. Już obecnie armia amerykańska stosuje więcej niż 10 typów bezzałogowych samolotów, łącznie co najmniej 6000 maszyn.

Bezzałogowe pojazdy nakręcają popyt na układy bezprzewodowe

Nad opracowaniem kompletnej koncepcji samojezdnego samochodu intensywne prace prowadzi Google. Samoloty i pojazdy bezzałogowe są wyposażone w wiele zaawansowanych czujników i autonomiczną zdolność do analizy i przetwarzania w czasie rzeczywistym, co minimalizuje potrzebę komunikacji ze stacjami naziemnymi.

Łączność jednak jest jednym z kluczowych elementów i dlatego przemysł obronny wielu krajów prowadzi kompleksowe badania w tym zakresie. Dla pojazdów bezzałogowych w szybkim tempie rozwijane są nowoczesne technologie takie jak programowalne radio (SDR) i technologie pozwalające wyszukiwać dziury w spektrum widma oraz unikać przeciążeń i zapychania kanałów komunikacji.

Według firmy Pentek, producenta płyt głównych do systemów embedded na potrzeby firm zbrojeniowych, rozwiązania te pomagają zwiększać niezawodność łączności pomiędzy samolotami a stacjami naziemnymi. Do systemów komunikacji SDR w samolotach Pentek dostarcza m.in. 12-bitowe przetworniki analogowo-cyfrowe z próbkowaniem 3,6 GHz oraz cyfrowo-analogowe 1,25 GHz, stosowane w obwodach odbiorników i nadajników radia programowalnego.

Układy łączności bezprzewodowej w takich zastosowaniach pracują w pasmach częstotliwości od 3,1 do 10,6 GHz. W tym obszarze po raz pierwszy stosowano także wchodzące obecnie na rynek konsumencki sieci 60-gigahercowe UWB. Na bezzałogowych pojazdach koncentruje się wiele projektów przemysłu obronnego, zarówno obecnych, jak i zaplanowanych.

Rys. 1. Prognoza rozwoju dla bezzałogowych statków latających (UAV) na świecie w mld dol. (źródło: Teal Group)

Prowadzone prace mają przynieść nowe rozwiązania w zakresie takich dziedzin jak inteligentne sterowanie głosowe, alternatywne źródła energii np. paliwa biomasowe, systemy unikania kolizji czy tolerancji ekstremalnych warunków pogodowych. Według "New York Timesa" Siły Powietrzne USA zatwierdziły w lipcu br. na bezzałogowe samoloty zwiadowcze Global Hawk budżet 12 mld dol.

Marcin Tronowicz

Zobacz również