Vigo System wybuduje nowy zakład i kilkakrotnie zwiększy zdolności produkcyjne

| Gospodarka Artykuły

Jak poinformował prezes spółki Adam Piotrowski, Vigo System, realizując swoją nową strategię - Vigo 2020 - do 100 tys. detektorów rocznie zwiększy swoje moce produkcyjne. Tak znaczący przyrost, w porównaniu do obecnie wytwarzanych 10-20 tys. sztuk, możliwy będzie dzięki wybudowaniu kosztem 55 mln zł nowego zakładu produkcyjnego. Obiekt będzie uruchomiony w 2018 r. a pełną wydajność osiągnie w roku 2020. Zwiększenie skali produkcji ma umożliwić obniżenie ceny oferowanych urządzeń do około 150-200 euro za sztukę.

Vigo System wybuduje nowy zakład i kilkakrotnie zwiększy zdolności produkcyjne

Do końca bieżącego roku Vigo chce uzyskać niezbędne decyzje administracyjne. Rozpoczęcie budowy również ma nastąpić jeszcze w 2016 r. lub na początku 2017. W związku z inwestycją spółka planuje podwojenie liczby pracowników - obecnie zatrudnia nieco ponad 70 osób.

Około 30 mln zł z zakładanej kwoty 55 mln przeznaczone będzie na maszyny. Spółka złożyła już wnioski o pozyskanie dotacji unijnych, które mają pokryć 25% kosztów inwestycji. Około 50% planowanych nakładów zabezpieczyć mają kredyty a część pozostałą uzupełnią środki własne.

Spółka Vigo System, która na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie zadebiutowała w 2014 r., jest światowym liderem w produkcji niechłodzonych, fotonowych detektorów podczerwieni, wykorzystywanych w przemyśle, medycynie, technice wojskowej oraz w pracach badawczych. Opracowane i wyprodukowane przez Vigo detektory pracują na pokładzie łazika Curiosity w ramach misji Mars Science Laboratory. Firma ma status oficjalnego dostawcy podzespołów dla NASA.

Zawarte w strategii Vigo 2020 cele finansowe producenta, to 80 mln zł przychodów w 2020 r. (40 mln zł w 2017) i 30 mln zł EBITDA w roku 2020 (17 mln zł w 2017). W 2015 r. spółka miała 25,6 mln zł przychodów. Na lata 2017-2020 przewidziano wypłatę dywidendy w wysokości co najmniej 50% zysku. Szacuje się, że wartość sprzedaży Vigo w 2020 r. osiągnie w Europie 50 mln zł (20 mln zł w 2015 r.), 15 mln zł w Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie (3,4 mln zł w 2015) i również 15 mln zł w Azji (2,5 mln zł w roku 2015).

źródło: ISBnews, Vigo