wersja mobilna
Online: 254 Niedziela, 2018.06.24

Biznes

Konstruktorzy z WAT i AGH opracowali samochód z napędem wodorowym

środa, 22 czerwca 2016 07:51

Pierwsze polskie auto na wodór o nazwie Hydrocar Premier to najnowsze dzieło polskiej myśli technicznej. Konstruktorami samochodu są naukowcy ze stołecznej Wojskowej Akademii Technicznej oraz z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie i firmy Riot Technologies. Pierwsza prezentacja auta odbyła się podczas Targów Moto Show w Krakowie w przedostatni weekend maja. Auto zostało w pełni opracowane w Polsce przy współpracy z polskimi firmami, które wykonały poszczególne podzespoły. Sam pomysł samochodu napędzanego wodorem nie jest nowy. Koncerny Toyota czy Honda od lat inwestują w technologię ogniw paliwowych, która ma w przyszłości stanowić alternatywę dla napędów spalinowych.

Premier posiada niezależny napęd na 4 koła o łącznej mocy 270 KM. Każde z kół napędzane jest elektrycznym silnikiem bezszczotkowm dużej mocy chłodzonym cieczą. Cały układ napędu 4×4 pracuje pod kontrolą procesora zbudowanego jako SoPC i zaimplementowanego w układzie FPGA, realizując funkcję elektronicznego dyferencjału oraz kontroli prędkości dla rożnych konfiguracji ruchu. Dzięki takiemu rozwiązaniu otrzymano szerokie możliwości konfiguracji systemu obejmujące takie funkcje jak: możliwość niezależnego aktywnego sterowania momentem obrotowym na każdym kole, tempomat, system zapobiegający poślizgowi kół, czy wspomaganie jazdy pod górkę.

Do napędu silników elektrycznych służą dwa pakiety lekkich akumulatorów LiFePO4 o łącznym napięciu 96 V umieszczone z przodu i z tyłu samochodu oraz ogniwo paliwowe PEM. Auto ma wbudowany magazyn wodoru. Dzięki rozwiązaniu opracowanemu w WAT energia elektryczna generowana jest w ogniwie w wyniku reakcji utleniania wodoru, a cały proces przebiega z wysoką sprawnością. Zdaniem konstruktorów napęd na wodór jest bezpieczniejszy zarówno od silników na gaz LPG, jak i na benzynę.

źródło: Forsal, AGH
zdjęcie: AGH

 

World News 24h

niedziela, 24 czerwca 2018 07:53

Ericsson needs a range of industries to embrace 5G network services if the equipment maker is to get a long-term boost that would allow it to progress from cost-cutting to expansion. For now, the Swedish company is focusing on a cost-savings plan running until 2020 to shore up profitability, hoping that growth will then return as the pace of 5G network upgrades picks up early in the following decade. Having struggled with flagging revenue since 4G sales peaked in the middle of the decade, Ericsson is pinning its hopes for revived growth on the emergence of new mobile businesses in 10 broad sectors such as manufacturing, energy and public safety.

więcej na: www.reuters.com