Polski rynek telewizorów odbije w przyszłym roku

| Gospodarka Optoelektronika

Jak podaje Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego "Cyfrowa Polska", średnia sprzedaż telewizorów w Polsce w ostatnich pięciu latach wahała się w przedziale 2,1 - 2,4 mln sztuk. W pierwszym kwartale 2020 r. sprzedano ich ponad 437 tys., czyli o prawie 10% mniej niż w tym samym okresie w roku poprzednim. Eksperci Związku przewidują, że 2021 r. rynek odbije z uwagi na odbywające się w tym roku dwie imprezy sportowe.

Polski rynek telewizorów odbije w przyszłym roku

Jednocześnie kolejny etap cyfryzacji telewizji naziemnej (DVB-T2), który jest wdrażany w Polsce, powinien zachęcić konsumentów do wymiany odbiorników na nowe. W 2019 r. 62% krajowych gospodarstw domowych miało co najmniej jeden telewizor zdolny do odbioru emisji cyfrowej DVB-T2. W tym roku ten poziom ma sięgnąć 77%, a w 2021 r. 91%.

Kolejnym impulsem rozwoju rynku telewizorów będzie telewizja hybrydowa HbbTV (Hybrid Broadcast Broadband TV) - nowy standard telewizji hybrydowej łączący w sobie typową emisję sygnałów telewizyjnych wraz z multimedialnymi treściami dostarczanymi do telewizora przez szerokopasmowy Internet.

Polska jest jednym z największych producentów i eksporterów telewizorów w Europie. Pięć zakładów - LG Mława, TPVision Gorzów Wlkp, UMC Toruń, TCL Żyrardów, DGMC Wrocław - wytwarza rocznie średnio 20 mln odbiorników. Aż 90% produkcji trafia na rynki zachodnie, głównie do Niemiec.

 
Liczba sprzedanych telewizorów w 2019 r., w podziale na kraje w Europie, w mln sztuk
 
Zakłady zajmujące się produkcją i projektowaniem telewizorów w Polsce