W Japonii trwa boom na telewizory
| Gospodarka OptoelektronikaWedług Japan Electronics and Information Technology Industries Association sprzedaż jednostkowa telewizorów, w tym urządzeń OLED, w Japonii wzrosła w czerwcu 2021 r. już 15. miesiąc z rzędu. Czerwcowe dostawy telewizorów 4K osiągnęły poziom 329 tys. sztuk, rosnąc przez 16 kolejnych miesięcy. Sprzedaż telewizorów OLED wzrosła do 74 tys. sztuk, co oznacza rekordowy wzrost o 63,9% rok do roku.
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2021 r. łączne dostawy telewizorów z płaskimi ekranami wzrosły o 20,9% rok do roku, osiągając 2,79 mln sztuk. Dostawy urządzeń 4K i OLED wzrosły odpowiednio o 29,1 i o 92,5% w stosunku rocznym.
GFK prognozuje, że w bieżącym roku sprzedaż telewizorów w Japonii wzrośnie do 6,2 mln sztuk, z 6 mln w roku 2020 i 5 mln w 2019. Popyt na telewizory był już wysoki ze względu na upowszechnienie pracy w domu, a jego skokowy wzrost nastąpił w wyniku zbliżania się rozpoczęcia w Japonii igrzysk olimpijskich.
Źródła branżowe wskazują, że biorąc pod uwagę obecne zatory i opóźnienia transportowe oraz niedobory materiałów do produkcji układów elektronicznych, niektórzy dostawcy rozpoczęli gromadzenie paneli wcześniej niż zwykle, a popyt na panele TV spadnie w czwartym kwartale, co prawdopodobnie pociągnie za sobą również spadek cen. Ceny ekranów telewizyjnych wzrosły w 2021 r., przy czym utrzymujący się niedobór chipów nie pozostawił producentom telewizorów innego wyboru, jak skoncentrować się na większych i wysokiej klasy telewizorach, a nie na średnich i małych. W rezultacie przewiduje się, że całkowita globalna sprzedaż telewizorów wzrośnie w bieżącym roku tylko o 1,4%, do 220 milionów sztuk.
źródło: DigiTimes