Producenci ekranów OLED silnie zwiększają moce produkcyjne

Od drugiej połowy 2019 roku producenci wyświetlaczy w Korei, Japonii i Chinach inwestują duże środki w zwiększanie swoich mocy produkcyjnych w obszarze wielkoformatowych ekranów OLED. To oznacza, że prawdopodobnie w najbliższych latach zaostrzy się konkurencja w segmencie światowego przemysłu wyświetlaczy.

Posłuchaj
00:00

Producenci mają w planach ulepszenie technologii wytwarzania dużych ekranów OLED, ponieważ w segmencie małych i średnich urządzeń tego typu może w najbliższej przyszłości pojawić się nadpodaż ze względu na niedawne wzrosty wydajności u niektórych firm.

Szacuje się, że dzięki wykorzystaniu wyświetlaczy OLED w 2019 roku przez większych producentów, takich jak Samsung Electronics, Apple, Huawei, Oppo, Vivo i Xiaomi, wskaźnik obecności tego typu ekranów w sektorze smartfonów przekroczył 30%. W 2023 roku wskaźnik ten powinien wzrosnąć do ponad 50%, co uczyni OLED powszechnie stosowaną technologią w telefonach. Oznacza to, że w ciągu najbliższych trzech lat rynek małych i średnich paneli OLED będzie dojrzewał, co zmusi producentów wyświetlaczy do rozwijania i wdrażania nowych rozwiązań w aplikacjach o większych rozmiarach.

Firma LG Display (LGD), jako jedyny na świecie producent, który był w stanie wprowadzić na rynek duże telewizory wykorzystujące technologię OLED, połączyła siły z głównymi markami w tej kategorii, aby nadal rozwijać ofertę tych urządzeń. W 2019 roku 15 marek wykorzystywało OLED-y LGD w swoich telewizorach. Dla porównania w 2014 roku były to zaledwie 3 firmy. Obecnie w Chinach w segmencie telewizorów OLED konkuruje 9 marek, a są nimi: LG, Sony, Philips, Panasonic, Skyworth, Konka, Changhong, Hisense i Vilus.

Szacuje się, że w 2019 roku LGD dostarczyło 3,8 miliona dużych wyświetlaczy OLED, w porównaniu do 2,8 miliona z 2018 roku. Przewidywano, że dostawy telewizorów OLED na świecie w tym samym okresie wzrosną z 2,4 miliona sztuk do 3,5 miliona sztuk. Obecnie LG Display rozszerza swoje zdolności produkcyjne ekranów OLED, by poradzić sobie z rozwijającym się rynkiem. Pod koniec sierpnia 2019 roku w Guangzhou, w Chinach, LGD uruchomił linię produkcyjną klasy 8,5G. Wydajność tej linii wynosi 60 tys. podłoży miesięcznie.

Łącznie z koreańskim zakładem w Paju, LGD dysponuje mocami produkcyjnymi na poziomie 130 tys. podłoży przeznaczonych dla wielkogabarytowych wyświetlaczy OLED. Kiedy w 2022 roku w Paju zostanie już uruchomiona nowa linia 10,5G, produkcja tych ekranów może osiągnąć ponad 10 mln sztuk rocznie. Konkurencyjne działania prowadzi również Samsung Display, który w październiku 2019 roku ogłosił inwestycję sięgającą kwoty 13,2 bln KRW (11,418 mld dolarów) w przekształcenie linii produkcyjnej LCD L8-1 w linię QD-OLED. Pokazuje to determinację ze strony Samsunga, aby objąć miejsce lidera na rynku wysokiej klasy dużych telewizorów, stając się jednocześnie czołowym dostawcą małych i średnich ekranów OLED.

Japońscy producenci ekranów - Panasonic i Sony - podążają śladami firm LGD i Samsung Display, otwierając nową spółkę typu joint venture pod nazwą JOLED. Pod koniec listopada 2019 roku spółka zakończyła budowę swojego nowego zakładu, a w 2020 roku ma być w nim rozpoczęta produkcja wyświetlaczy OLED.

Zakład spółki JOLED posiada linię produkcyjną 5,5G o miesięcznej wydajność wynoszącej 20 tys. podłoży o wymiarach 1300 mm na 1500 mm. W planach spółki jest wprowadzenie dużych wyświetlaczy OLED wytwarzanych w technologii druku atramentowego.

W drugiej połowie 2019 roku pierwszą swoją linię wyświetlaczy OLED uruchomiło w Chinach przedsiębiorstwo Chongqing HKC, które posiada 4 fabryki ekranów LCD klasy 8,6G. Linia produkcyjna tej firmy dysponuje miesięczną wydajnością na poziomie 138 tys. podłoży, z czego 18 tys. służy wytwarzaniu dużych ekranów w technologii 4K, 8K i OLED.

Konkurent HKC, BOE Technology, zainwestował 1 mld CNY (144,85 mln dolarów) w budowę platformy do rozwoju wielkoformatowych ekranów OLED w technologii druku atramentowego. Pod koniec 2019 roku BOE zaprezentowało wykonany w tej technologii 55-calowy ekran 8K. Firma planuje rozpocząć masową produkcję tych wyświetlaczy w 2024 roku.

Eksperymentalną linię produkcyjną ekranów w technologii druku uruchomiła spółka China Star Optoelectronics Technology (CSOT). Firma zadeklarowała, że druga linia produkcyjna w fabryce 11G będzie obejmować wyświetlacze OLED o dużych rozmiarach. Biorąc pod uwagę plany rozwojowe, prawdopodobnie w latach 2022-2023 CSOT będzie mogło konkurować w segmencie ekranów OLED z LGD i Samsungiem.

Źródło: DigiTimes

Powiązane treści
Ekrany microLED wkraczają na rynek telewizorów
Ekrany OLED wykonane techniką druku atramentowego już w 2020 roku
W Japonii trwa boom na telewizory
Sanan Optoelectronics chce zbudować linie produkcyjne diod mini- i mikroLED
Merck otworzył ośrodek R&D dla wyświetlaczy OLED
LG i Samsung o ponad 20% zwiększą produkcję elastycznych OLED-ów
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komunikacja
Lantronix i TD SYNNEX poszerzają współpracę – zaawansowane rozwiązania IIoT i infrastruktury sieciowej dostępne w całej Europie
Produkcja elektroniki
DMASS podsumował 2024 rok
Komponenty
DigiKey i SparkFun współpracują w zakresie dostarczania zestawów robotycznych XRP
Pomiary
Nowa seria ultraszybkich digitalizerów GHz od Spectrum Instrumentation
Produkcja elektroniki
Produkcja półprzewodników według lokalizacji
Aktualności
Contrans współpracuje z EPT
Zobacz więcej z tagiem: Optoelektronika
Targi zagraniczne
Lightfair 2025 presented by Light+Building
Gospodarka
Odwiedź targi Laser World of Photonics 2025 w Monachium!
Targi zagraniczne
Laser World of Photonics 2025
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów