Producenci ekranów OLED silnie zwiększają moce produkcyjne

Od drugiej połowy 2019 roku producenci wyświetlaczy w Korei, Japonii i Chinach inwestują duże środki w zwiększanie swoich mocy produkcyjnych w obszarze wielkoformatowych ekranów OLED. To oznacza, że prawdopodobnie w najbliższych latach zaostrzy się konkurencja w segmencie światowego przemysłu wyświetlaczy.

Posłuchaj
00:00

Producenci mają w planach ulepszenie technologii wytwarzania dużych ekranów OLED, ponieważ w segmencie małych i średnich urządzeń tego typu może w najbliższej przyszłości pojawić się nadpodaż ze względu na niedawne wzrosty wydajności u niektórych firm.

Szacuje się, że dzięki wykorzystaniu wyświetlaczy OLED w 2019 roku przez większych producentów, takich jak Samsung Electronics, Apple, Huawei, Oppo, Vivo i Xiaomi, wskaźnik obecności tego typu ekranów w sektorze smartfonów przekroczył 30%. W 2023 roku wskaźnik ten powinien wzrosnąć do ponad 50%, co uczyni OLED powszechnie stosowaną technologią w telefonach. Oznacza to, że w ciągu najbliższych trzech lat rynek małych i średnich paneli OLED będzie dojrzewał, co zmusi producentów wyświetlaczy do rozwijania i wdrażania nowych rozwiązań w aplikacjach o większych rozmiarach.

Firma LG Display (LGD), jako jedyny na świecie producent, który był w stanie wprowadzić na rynek duże telewizory wykorzystujące technologię OLED, połączyła siły z głównymi markami w tej kategorii, aby nadal rozwijać ofertę tych urządzeń. W 2019 roku 15 marek wykorzystywało OLED-y LGD w swoich telewizorach. Dla porównania w 2014 roku były to zaledwie 3 firmy. Obecnie w Chinach w segmencie telewizorów OLED konkuruje 9 marek, a są nimi: LG, Sony, Philips, Panasonic, Skyworth, Konka, Changhong, Hisense i Vilus.

Szacuje się, że w 2019 roku LGD dostarczyło 3,8 miliona dużych wyświetlaczy OLED, w porównaniu do 2,8 miliona z 2018 roku. Przewidywano, że dostawy telewizorów OLED na świecie w tym samym okresie wzrosną z 2,4 miliona sztuk do 3,5 miliona sztuk. Obecnie LG Display rozszerza swoje zdolności produkcyjne ekranów OLED, by poradzić sobie z rozwijającym się rynkiem. Pod koniec sierpnia 2019 roku w Guangzhou, w Chinach, LGD uruchomił linię produkcyjną klasy 8,5G. Wydajność tej linii wynosi 60 tys. podłoży miesięcznie.

Łącznie z koreańskim zakładem w Paju, LGD dysponuje mocami produkcyjnymi na poziomie 130 tys. podłoży przeznaczonych dla wielkogabarytowych wyświetlaczy OLED. Kiedy w 2022 roku w Paju zostanie już uruchomiona nowa linia 10,5G, produkcja tych ekranów może osiągnąć ponad 10 mln sztuk rocznie. Konkurencyjne działania prowadzi również Samsung Display, który w październiku 2019 roku ogłosił inwestycję sięgającą kwoty 13,2 bln KRW (11,418 mld dolarów) w przekształcenie linii produkcyjnej LCD L8-1 w linię QD-OLED. Pokazuje to determinację ze strony Samsunga, aby objąć miejsce lidera na rynku wysokiej klasy dużych telewizorów, stając się jednocześnie czołowym dostawcą małych i średnich ekranów OLED.

Japońscy producenci ekranów - Panasonic i Sony - podążają śladami firm LGD i Samsung Display, otwierając nową spółkę typu joint venture pod nazwą JOLED. Pod koniec listopada 2019 roku spółka zakończyła budowę swojego nowego zakładu, a w 2020 roku ma być w nim rozpoczęta produkcja wyświetlaczy OLED.

Zakład spółki JOLED posiada linię produkcyjną 5,5G o miesięcznej wydajność wynoszącej 20 tys. podłoży o wymiarach 1300 mm na 1500 mm. W planach spółki jest wprowadzenie dużych wyświetlaczy OLED wytwarzanych w technologii druku atramentowego.

W drugiej połowie 2019 roku pierwszą swoją linię wyświetlaczy OLED uruchomiło w Chinach przedsiębiorstwo Chongqing HKC, które posiada 4 fabryki ekranów LCD klasy 8,6G. Linia produkcyjna tej firmy dysponuje miesięczną wydajnością na poziomie 138 tys. podłoży, z czego 18 tys. służy wytwarzaniu dużych ekranów w technologii 4K, 8K i OLED.

Konkurent HKC, BOE Technology, zainwestował 1 mld CNY (144,85 mln dolarów) w budowę platformy do rozwoju wielkoformatowych ekranów OLED w technologii druku atramentowego. Pod koniec 2019 roku BOE zaprezentowało wykonany w tej technologii 55-calowy ekran 8K. Firma planuje rozpocząć masową produkcję tych wyświetlaczy w 2024 roku.

Eksperymentalną linię produkcyjną ekranów w technologii druku uruchomiła spółka China Star Optoelectronics Technology (CSOT). Firma zadeklarowała, że druga linia produkcyjna w fabryce 11G będzie obejmować wyświetlacze OLED o dużych rozmiarach. Biorąc pod uwagę plany rozwojowe, prawdopodobnie w latach 2022-2023 CSOT będzie mogło konkurować w segmencie ekranów OLED z LGD i Samsungiem.

Źródło: DigiTimes

Powiązane treści
Ekrany microLED wkraczają na rynek telewizorów
Ekrany OLED wykonane techniką druku atramentowego już w 2020 roku
W Japonii trwa boom na telewizory
Sanan Optoelectronics chce zbudować linie produkcyjne diod mini- i mikroLED
Merck otworzył ośrodek R&D dla wyświetlaczy OLED
LG i Samsung o ponad 20% zwiększą produkcję elastycznych OLED-ów
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Pomiary
Drukowany w 3D czujnik auksetyczny napędza rozwój elektroniki ubieralnej i robotyki
Produkcja elektroniki
Ceny rosną, bo skończyły się zapasy
Produkcja elektroniki
TI znowu podniósł ceny
Produkcja elektroniki
Na etykietach będą punkty za naprawialność
Produkcja elektroniki
Polski zakład tajwańskiej firmy Compal ruszy jeszcze w 2025 roku
Optoelektronika
Branża termowizyjna przekracza wartość 7 mld dolarów, napędzana przez rynek chiński
Zobacz więcej z tagiem: Optoelektronika
Prezentacje firmowe
Intuicyjne latarki firmy Ledlenser
Gospodarka
Branża termowizyjna przekracza wartość 7 mld dolarów, napędzana przez rynek chiński
Gospodarka
Nowoczesne rozwiązania oświetleniowe dla terenów parkowych

Komponenty indukcyjne

Podzespoły indukcyjne determinują osiągi urządzeń z zakresu konwersji mocy, a więc dążenie do minimalizacji strat energii, ułatwiają miniaturyzację urządzeń, a także zapewniają zgodność z wymaganiami norm w zakresie EMC. Stąd rozwój elektromobilności, systemów energii odnawialnej, elektroniki użytkowej sprzyja znacząco temu segmentowi rynku. Zapotrzebowanie na komponenty o wysokiej jakości i stabilności płynie ponadto z aplikacji IT, telekomunikacji, energoelektroniki i oczywiście sektorów specjalnych: wojska, lotnictwa. Pozytywnym zauważalnym zjawiskiem w branży jest powolny, ale stały wzrost zainteresowania klientów rodzimą produkcją pomimo wyższych cen niż produktów azjatyckich. Natomiast paradoksalnie negatywnym zjawiskiem jest fakt, że jakość produktów azjatyckich jest coraz lepsza i jeśli stereotyp "chińskiej bylejakości" przestanie być popularny, to rodzima produkcja będzie miała problem z utrzymaniem się na rynku bez znaczących inwestycji w automatyzację i nowe technologie wykonania, kontroli jakości i pomiarów.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów