Producenci wyświetlaczy LCD notują kolejne spadki przychodów

| Gospodarka Optoelektronika

Producenci ekranów LCD AU Optronics (AUO) i HannStar Display, a także inni dostawcy, w tym Radiant Opto-Electronics, Global Lighting Technologies (GLT) i FineMat Applied Materials, odnotowali dalszy spadek przychodów w styczniu tego roku.

Producenci wyświetlaczy LCD notują kolejne spadki przychodów

Styczniowe przychody AUO spadły o 7,8% w ujęciu miesięcznym, ale wzrosły o 71,8% w ujęciu rocznym, osiągając wartość 26,62 mld NT (950,71 mln dolarów). Dostawy wyświetlaczy LCD, liczone jako powierzchnia, w tym miesiącu również spadły o 7,8%. Firma oszacowała, że tak liczone dostawy w pierwszym kwartale 2021 roku spadną o 7-9% sekwencyjnie, głównie z powodu mniejszej liczby dni roboczych i problemów z podażą surowców, w tym substratów szklanych i układów scalonych. Prognozy wskazują, że średnie ceny sprzedaży w tym kwartale wzrosną o 7 do 9% sekwencyjnie, za sprawą dużego popytu na telewizory i urządzenia informatyczne.

Firma AUO zwraca uwagę, że niedawna awaria pieca w zakładzie produkcyjnym w mieście Gumi, w Korei Południowej prowadzonym przez AGC - drugiego największego na świecie dostawcę podłoży szklanych - może przyczynić się do całkowitego wstrzymania pracy linii produkcyjnych na co najmniej sześć miesięcy. Braki substratu wykorzystywanego do ekranów TFT-LCD i OLED jeszcze bardziej się pogłębią w drugim i trzecim kwartale.

Firma HannStar Display odnotowała w styczniu przychody mniejsze o 3,5% w stosunku do poprzedniego miesiąca. W rocznym ujęciu wyniosły one 2,481 mld NT, co oznacza wzrost o 124,7%. Styczniowe dostawy wyświetlaczy średnich i małych rozmiarów spadły do 21,31 mln sztuk, czyli o 7,3%. Sprzedaż ekranów wykorzystywanych do monitorów i telewizorów spadła do 2,37 mln sztuk, co oznacza spadek o 21,3%.

Specjalizujący się w modułach backlight Radiant Opto-Electronics, odnotował w styczniu spadek przychodów o 14,25% w ujęciu sekwencyjnym. W ujęciu rocznym firma wygenerowała dochód na poziomie 5,051 mld NT, co przekłada się na wzrost o 45,04%. Sprzedaż w tym miesiącu spadła do 12,207 mln sztuk, czyli o 3,7%, a obejmowała ona 7,027 mln sztuk przeznaczonych dla urządzeń mobilnych (-2,87%), 4,838 mln sztuk dla aplikacji IT (-7,1%) oraz 342 tys. sztuk przeznaczonych dla telewizorów i rozwiązań motoryzacyjnych - czyli bez zmian w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Pomimo spadku przychodów w styczniu, oczekuje się, że w pierwszym kwartale tego roku Radiant osiągnie dobre wyniki dzięki utrzymującemu się silnemu popytowi na notebooki i tablety.

Radiant, obecnie działający w łańcuchu dostaw dla rodziny urządzeń iPad i MacBook, ma dostarczać moduły w technologii miniLED dla 14- i 16-calowych przenośnych komputerów Apple'a.

źródło: Digitimes