Rekordowa sprzedaż chromebooków w pierwszym kwartale

| Gospodarka Aktualności

Zgodnie z raportem przygotowanym przez Digitimes Research, w pierwszym kwartale tego roku światowe dostawy chromebooków utrzymały się na poziomie powyżej 10 mln sztuk, pomimo odnotowanego sekwencyjnego spadku o około 9%. Sam sektor tych urządzeń wzrósł o ponad 280% w skali roku.

Rekordowa sprzedaż chromebooków w pierwszym kwartale

Dostawy notebooków do sektora edukacji w 2020 roku były w znacznym stopniu napędzane przez pracę zdalną. Za ponad 60% rynku odpowiadały Chromebooki, których roczne dostawy przekroczyły 30 mln sztuk. Takie marki jak Hewlett-Packard (HP), Samsung Electronics i Asustek Computer osiągnęły w pierwszym kwartale nowe rekordy sprzedażowe chromebooków. W tym czasie sprzedaż urządzeń bazujących na procesorach ARM dostarczanych przez Mediateka przekroczyła 1,5 mln sztuk.

Globalne dostawy notebooków w pierwszym kwartale 2021 roku wyniosły 57,51 mln sztuk, co oznacza spadek o 8,7% w ujęciu sekwencyjnym i jest znacznie lepszym wynikiem niż odnotowany w ostatnich latach średni spadek o 15%. Asustek i Micro-Star International (MSI) w pierwszym kwartale 2021 roku odnotowały wzrost dostaw notebooków przeznaczonych do gier, podczas gdy podaż GPU i wysokiej klasy procesorów mobilnych stosowanych w tych urządzeniach była znacząco ograniczona.

Dostępność wyświetlaczy LCD w technologii TN o przekątnej 11,6 cala i rozdzielczości SD, które najczęściej montuje się w notebookach edukacyjnych, obecnie jest na poziomie deficytowym, a ich ceny są najwyższe w porównaniu z innymi panelami. Wykorzystywane w nich kontrolery TCON, sterowniki DDIC i układy zasilające MIC dostępne są również na niewystarczającym poziomie.

Digitimes Research podkreśla, że Apple dostarczył ponad 5 mln MacBooków w pierwszym kwartale 2021 roku, co przekłada się na 150% wzrost stosunku do roku poprzedniego. Za ponad 50% rynku odpowiadały modele z autorskim procesorem M1. Szacuje się, że niedobory komponentów prawdopodobnie się pogłębią, a silny popyt ze strony segmentu edukacyjnego oraz niski poziom zapasów w amerykańskich i europejskich kanałach sprzedaży detalicznej skłoni dostawców marek do zwiększenia liczby zamówień w drugim kwartale 2021 roku i osiągnięcia poziomu 63 mln sztuk, co oznacza wzrost o 10% w ujęciu sekwencyjnym.

źródło: Digitimes