Ceny komponentów wzrosły o 10 do 40%
| Gospodarka KomponentyWzrost cen komponentów jest nieunikniony, gdy popyt przewyższa podaż. Ale wśród czynników odpowiedzialnych za podwyżki są też rosnące ceny materiałów do produkcji, koszty logistyki towarów oraz pracy. Według Sourceability ceny chipów wzrosły w III kwartale 2021 roku średnio od 10 do 40% w porównaniu z II kwartałem, a pozostałych komponentów średnio o 10 do 15%.
Eksperci twierdzą, że wzrosty cen materiałów do produkcji są prawdopodobnie tymczasowe i są skutkiem naprawy szkód w fabrykach po pandemii. Niemniej czynnik płacowy w kolejnych miesiącach nie zmaleje, ponieważ produkcja boryka się z niedoborem siły roboczej, a gdy pensje wzrosną, nie da się ich łatwo zmniejszyć.
Covid-19 nadal wpływa na rynek pracy, ponieważ pracownicy pozostają nieobecni lub do pracy nie wracają. Dotyczy to wielu krajów azjatyckich, np. Malezji, gdzie według firmy badawczej TrendForce ostatnie lockdowny wywołają niedobory w zakresie kondensatorów high-end MLCC.
Kupujący nie mają problemu z akceptacją wyższych cen za kluczowe - z punktu widzenia aplikacji - elementy i nawet kupują części na zapas, zwłaszcza od dystrybutorów niezależnych, w ramach transakcji spot. Takie kontrakty z mniej oficjalnych kanałów sprzedaży nie mogą być sprawdzane krzyżowo przez producentów i odrzucane jako zdublowane lub potencjalnie spekulacyjne. Ale już w zakresie bardziej popularnych podzespołów (tzw. commodities) przenoszenie wzrostu kosztów na klientów jest trudne w łańcuchu dostaw elektroniki i dużą część większych kosztów firmy dystrybucyjne biorą na siebie.
Najbardziej dramatyczne wzrosty cen i największe problemy dotyczą usług logistycznych. W III kwartale 2021 roku stawki frachtu morskiego Azja-USA wzrosły o 138%, w porównaniu z takim samym okresem w 2020 roku, i są o 215% wyższe w porównaniu do początku 2020 roku. Usługi frachtu morskiego wywołują też dodatkowe podwyżki cen, ponieważ kolejki statków w portach i braki kierowców wywołują przekierowania przesyłek do mniej używanych terminali, a poza tym, aby przyspieszyć dostawy, wiele firm elektronicznych korzysta z transportu lotniczego. Koszt frachtu morskiego znacznie wzrósł i sam fracht trwa bardzo długo, przez co transport lotniczy jest zasadniczo jedyną opcją. Jednak przy zmniejszonej liczbie lotów komercyjnych ceny tutaj również wzrosły, a szybkość dostaw spadła. Logistyka jest teraz po prostu wielkim wyzwaniem.
Dyrektor generalny Intela - Pat Gelsinger - uważa, że niedobory ograniczą rozwój branży elektroniki. Trudności alokacyjne mają się zmniejszyć dopiero w drugiej połowie przyszłego roku, ale „zajmie jeszcze rok lub dwa lata, zanim branża będzie w stanie całkowicie nadrobić zaległości”.
Najnowsze dane na temat średnich czasów dostaw dla trzech głównych grup podzespołów elektronicznych, które dostępne są za październik 2021 roku, dalej nie wyglądają optymistycznie, zwłaszcza w zakresie półprzewodników.