Koszty frachtu towarów nadal są bardzo wysokie

| Gospodarka Aktualności

W cieniu problemów z długimi czasami dostaw podzespołów elektronicznych kryją się inne kłopoty trapiące łańcuch dostaw, na przykład te związane z logistyką dotyczącą towarów z Dalekiego Wschodu. Faktem jest, że przesyłki lotnicze i morskie kosztują więcej, a opóźnienia w przeładunku towarów w portach tworzą dodatkowe ryzyko biznesowe, które ma znaczący wpływ na dostępność i ceny produktów elektronicznych.

Koszty frachtu towarów nadal są bardzo wysokie

Według danych z giełdy frachtowej Freightos stawki kosztowe (FBX) kontenerowych ładunków morskich wynoszą obecnie ok. 9,1 tys. dolarów, co jest ponad dwukrotnie większą wartością z porównaniu do stycznia 2021 (4,2 tys. dolarów) i około 6 razy większą niż przed pandemią. Stawki frachtu lotniczego są rzędu 4,5 dolarów za kilogram, tj. około 0,5-1 dolara więcej niż rok temu i niestety nie obniżają się wraz z odbudowującą się siatką połączeń lotniczych. Rosnące stawki mogą wskazywać na istniejące zatory spowodowane niedostateczną powierzchnią magazynową i niedoborem personelu zajmującego się transportem i przeładunkiem towarów, co ogranicza ładunek, który można przetworzyć w portach i przewieźć samolotami.

 
Stawki kosztowe (FBX) frachtu morskiego w ostatnich miesiącach, wg giełdy Freightos

Zobacz również