Wojna na Ukrainie podnosi koszty logistyki towarowej

Poza tragedią ludzką wojna na Ukrainie wpływa na transport i łańcuchy dostaw na wiele sposobów - od wyższych kosztów paliwa, po sankcje i zakłóconą zdolność transportową. Rosnące z powodu wojny ceny ropy wkrótce podniosą stawki frachtowe we wszystkich rodzajach transportu, a zakazy poruszania się w przestrzeni powietrznej już zmniejszają przepustowość komunikacji Azja-Europa w wyniku uziemienia rosyjskich przewoźników i odwołania wielu lotów.

Posłuchaj
00:00

Wielu przewoźników, którzy nadal będą latać, będzie musiało ominąć Rosję - spedytorzy poniosą dodatkowe koszty paliwa i znajdą mniej dostępnej pojemności ładunkowej na tych lotach, ze względu na dodatkową wagę paliwa. Stawki frachtu lotniczego Chiny-Europa wzrosły w marcu o ponad 80% do 11,36 dolarów/kg. Przekierowane statki i przewoźnicy oceaniczni, zawieszający połączenia morskie do Rosji, mogą spowodować zatory w alternatywnych portach.

Jeśli sankcje przesuną spedycję znacznej liczby kontenerów z linii kolejowej Azja-Europa na ocean, to stworzy to również presję na wzrost stawek frachtu oceanicznego w Azji i Europie. Nie mając możliwości przelotu nad Rosją, niektórzy przewoźnicy mogą zrezygnować z usług Azja-Europa, dodatkowo ograniczając i tak już napiętą podaż.

Niektórzy przewoźnicy już wprowadzają również dopłaty za ryzyko wojenne, aby zrekompensować koszty operacji dostosowawczych. Na przykład Cargolux ogłosił dopłatę 0,20 dolara/kg za cały ładunek w Azji.

Koleją z Azji przez Rosję do Europy co tydzień trafiało około 10 tys. jednostek TEU (kontenerów standardowych o poj. 39 m³). Jeśli sankcje lub strach przed awarią przesuną znaczną liczbę kontenerów z kolei na ocean, ten nowy popyt wywrze również presję na wzrost stawek w Azji i Europie, ponieważ coraz więcej spedytorów będzie konkurować o i tak już ograniczone możliwości przewozowe.

Powiązane treści
USA ogranicza dostęp Rosji do układów scalonych
Na wycofaniu dużych koncernów z Rosji zyska Polska
Czy koszty chipów EV przewyższą koszty baterii?
STMicroelectronics podniesie ceny układów
Wojna bardzo opóźni wdrożenie 5G w Rosji
Koszty frachtu towarów nadal są bardzo wysokie
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Projektowanie i badania
Czym jest vibe coding?
Produkcja elektroniki
Wojskowy sektor sprzętu do walki elektronicznej przyspiesza
Pomiary
3D HandySCAN EVO - rewolucja w skanowaniu 3D!
Produkcja elektroniki
Łotwa, Litwa i Estonia będą razem rozwijać półprzewodniki
Projektowanie i badania
Infineon otwiera w Austrii laboratorium aplikacji UWB
Produkcja elektroniki
NGK rozbuduje amerykański zakład wytwarzający komponenty sprzętu do produkcji półprzewodników
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Informacje z firm
Robert Tarantowicz na Hong Kong FinTech Week and StartmeupHK Festival
Konferencja
Wieczór Biznesowy PTG Rzeszów
Gospodarka
Weidmüller ponownie w światowej czołówce - trzeci z rzędu złoty medal EcoVadis za zrównoważony rozwój

Koń trojański w układzie scalonym: Dlaczego europejski sektor zbrojeniowy musi uniezależnić się od chińskiej elektroniki

Współczesna geopolityka nie pozostawia złudzeń – era powszechnej globalizacji dobiegła końca, a jej miejsce zajmuje epoka strategicznej autonomii i bezpieczeństwa narodowego. W obliczu wojny za naszą wschodnią granicą oraz rosnącego napięcia na linii Waszyngton - Pekin, Europa stanęła przed koniecznością redefinicji swojego podejścia do produkcji obronnej oraz akceptacji faktu, że prawdziwe bezpieczeństwo zaczyna się nie na poligonie, ale w fabryce.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów