Wojna na Ukrainie podnosi koszty logistyki towarowej

Poza tragedią ludzką wojna na Ukrainie wpływa na transport i łańcuchy dostaw na wiele sposobów - od wyższych kosztów paliwa, po sankcje i zakłóconą zdolność transportową. Rosnące z powodu wojny ceny ropy wkrótce podniosą stawki frachtowe we wszystkich rodzajach transportu, a zakazy poruszania się w przestrzeni powietrznej już zmniejszają przepustowość komunikacji Azja-Europa w wyniku uziemienia rosyjskich przewoźników i odwołania wielu lotów.

Posłuchaj
00:00

Wielu przewoźników, którzy nadal będą latać, będzie musiało ominąć Rosję - spedytorzy poniosą dodatkowe koszty paliwa i znajdą mniej dostępnej pojemności ładunkowej na tych lotach, ze względu na dodatkową wagę paliwa. Stawki frachtu lotniczego Chiny-Europa wzrosły w marcu o ponad 80% do 11,36 dolarów/kg. Przekierowane statki i przewoźnicy oceaniczni, zawieszający połączenia morskie do Rosji, mogą spowodować zatory w alternatywnych portach.

Jeśli sankcje przesuną spedycję znacznej liczby kontenerów z linii kolejowej Azja-Europa na ocean, to stworzy to również presję na wzrost stawek frachtu oceanicznego w Azji i Europie. Nie mając możliwości przelotu nad Rosją, niektórzy przewoźnicy mogą zrezygnować z usług Azja-Europa, dodatkowo ograniczając i tak już napiętą podaż.

Niektórzy przewoźnicy już wprowadzają również dopłaty za ryzyko wojenne, aby zrekompensować koszty operacji dostosowawczych. Na przykład Cargolux ogłosił dopłatę 0,20 dolara/kg za cały ładunek w Azji.

Koleją z Azji przez Rosję do Europy co tydzień trafiało około 10 tys. jednostek TEU (kontenerów standardowych o poj. 39 m³). Jeśli sankcje lub strach przed awarią przesuną znaczną liczbę kontenerów z kolei na ocean, ten nowy popyt wywrze również presję na wzrost stawek w Azji i Europie, ponieważ coraz więcej spedytorów będzie konkurować o i tak już ograniczone możliwości przewozowe.

Powiązane treści
USA ogranicza dostęp Rosji do układów scalonych
Na wycofaniu dużych koncernów z Rosji zyska Polska
Czy koszty chipów EV przewyższą koszty baterii?
STMicroelectronics podniesie ceny układów
Wojna bardzo opóźni wdrożenie 5G w Rosji
Koszty frachtu towarów nadal są bardzo wysokie
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Mikrokontrolery i IoT
Mouser Electronics rozszerza ofertę IoT – globalna umowa dystrybucyjna z Telit Cinterion
Produkcja elektroniki
Materiały szklane do produkcji półprzewodników zmieniają przyszłość urządzeń, procesów i łańcuchów dostaw
Komponenty
CBTG Technologie nawiązuje współpracę z Etron - nowe możliwości dla projektantów elektroniki
PCB
EUROCIRCUITS wspiera MAD Formula Team - niezawodna elektronika w ekstremalnych warunkach Formula Student
Produkcja elektroniki
Rochester Electronics wesprze przedłużanie cyklu życia procesorów NXP
Mikrokontrolery i IoT
Advantech i Axelera AI rozszerzają partnerstwo w obszarze akceleratorów AI dla systemów embedded
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Informacje z firm
Grupa RENEX na 18. Ogólnopolskim Zjeździe Firm Rodzinnych U-RODZINY 2025
Informacje z firm
F&S BONDTEC zdobywa 2 miejsce w konkursie Productronica Innovation Award 2025
Informacje z firm
Elhurt wspiera lokalną społeczność oraz inicjatywy charytatywne

Bonding optyczny made in Poland

W świecie nowoczesnych wyświetlaczy detale mają znaczenie. Jeden milimetr kieszeni powietrznej potrafi zadecydować o tym, czy obraz na ekranie będzie zachwycał kontrastem i głębią, czy zniknie pod warstwą refleksów. Dlatego właśnie bonding optyczny – precyzyjne łączenie wyświetlacza z panelem dotykowym lub szybą ochronną – stał się symbolem jakości w projektowaniu interfejsów użytkownika. A w Polsce liderem tej technologii jest firma QWERTY Sp. z o.o., jedyny krajowy producent, który wykonuje bonding we własnej fabryce, bez podzlecania procesów za granicę.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów