Wojna na Ukrainie podnosi koszty logistyki towarowej

Poza tragedią ludzką wojna na Ukrainie wpływa na transport i łańcuchy dostaw na wiele sposobów - od wyższych kosztów paliwa, po sankcje i zakłóconą zdolność transportową. Rosnące z powodu wojny ceny ropy wkrótce podniosą stawki frachtowe we wszystkich rodzajach transportu, a zakazy poruszania się w przestrzeni powietrznej już zmniejszają przepustowość komunikacji Azja-Europa w wyniku uziemienia rosyjskich przewoźników i odwołania wielu lotów.

Posłuchaj
00:00

Wielu przewoźników, którzy nadal będą latać, będzie musiało ominąć Rosję - spedytorzy poniosą dodatkowe koszty paliwa i znajdą mniej dostępnej pojemności ładunkowej na tych lotach, ze względu na dodatkową wagę paliwa. Stawki frachtu lotniczego Chiny-Europa wzrosły w marcu o ponad 80% do 11,36 dolarów/kg. Przekierowane statki i przewoźnicy oceaniczni, zawieszający połączenia morskie do Rosji, mogą spowodować zatory w alternatywnych portach.

Jeśli sankcje przesuną spedycję znacznej liczby kontenerów z linii kolejowej Azja-Europa na ocean, to stworzy to również presję na wzrost stawek frachtu oceanicznego w Azji i Europie. Nie mając możliwości przelotu nad Rosją, niektórzy przewoźnicy mogą zrezygnować z usług Azja-Europa, dodatkowo ograniczając i tak już napiętą podaż.

Niektórzy przewoźnicy już wprowadzają również dopłaty za ryzyko wojenne, aby zrekompensować koszty operacji dostosowawczych. Na przykład Cargolux ogłosił dopłatę 0,20 dolara/kg za cały ładunek w Azji.

Koleją z Azji przez Rosję do Europy co tydzień trafiało około 10 tys. jednostek TEU (kontenerów standardowych o poj. 39 m³). Jeśli sankcje lub strach przed awarią przesuną znaczną liczbę kontenerów z kolei na ocean, ten nowy popyt wywrze również presję na wzrost stawek w Azji i Europie, ponieważ coraz więcej spedytorów będzie konkurować o i tak już ograniczone możliwości przewozowe.

Powiązane treści
USA ogranicza dostęp Rosji do układów scalonych
Na wycofaniu dużych koncernów z Rosji zyska Polska
Czy koszty chipów EV przewyższą koszty baterii?
STMicroelectronics podniesie ceny układów
Wojna bardzo opóźni wdrożenie 5G w Rosji
Koszty frachtu towarów nadal są bardzo wysokie
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Produkcja elektroniki
Lit - perspektywy wydobycia w Europie
Pomiary
Certyfikowane urządzenia medyczne zmieniają rynek gadżetów fitness
Produkcja elektroniki
Chiny rozszerzają ograniczenia eksportowe na metale ziem rzadkich
Zasilanie
Infineon i SolarEdge rozwijają platformę transformatorów półprzewodnikowych dla centrów danych AI
PCB
Eurocircuits startuje z konkurencyjną ofertą płytek HDI
Mikrokontrolery i IoT
Ceva i Microchip wspólnie napędzają rozwój sztucznej inteligencji w urządzeniach brzegowych
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Informacje z firm
Dacpol - eventowy rozkład jazdy
Informacje z firm
Atrakcyjna oferta outletowa w sklepie internetowym Grupy RENEX
Gospodarka
Unisystem na targach MATELEC 2025 w Madrycie

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów