Źródła sugerują, że producenci samochodów elektrycznych borykają się obecnie z ciągłymi podwyżkami cen materiałów, niedoborami komponentów, a także z czynnikami środowiskowymi, które mogą ograniczać zdolności konsumentów do zakupu nowych pojazdów. Ich zdaniem - jeśli ceny pojazdów elektrycznych będą nadal rosły, odzwierciedlając koszty produkcji - popyt na pojazdy elektryczne prawdopodobnie spadnie.
Obserwatorzy rynku wskazują, że konkurencja o materiały i komponenty jest większa w Chinach niż w innych krajach. W rezultacie chińscy producenci EV mogą stanąć w obliczu innych okoliczności niż zagraniczni. Również popyt na inteligentną funkcjonalność pojazdów w Chinach jest inny niż na pozostałych rynkach. Przykładowo, Chiny mają najwyższy na świecie wskaźnik wykorzystania LiDAR-ów, natomiast inne kraje mają niższe wskaźniki zaadaptowania tych urządzeń ze względu na ich wysokie koszty i małą liczbę autonomicznych pojazdów poziomu 3.
Ponieważ koszty chipów samochodowych i akumulatorów stale rosną, producenci pojazdów elektrycznych obawiają się, że niektórzy klienci mogą anulować swoje zamówienia z powodu rosnących cen pojazdów elektrycznych. Obecnie chińscy producenci EV, jak NIO, XPeng, Li Auto i WM Motor, odczuwają niedobory komponentów. Wyjątkiem jest BYD, który pozostaje w zasadzie odseparowany od wspomnianych trudności, dzięki własnym zakładom produkującym chipy i akumulatory.
Źródło: DigiTimes