Czy koszty chipów EV przewyższą koszty baterii?
| Gospodarka AktualnościJak twierdzi CEO chińskiej firmy WM Motor Technology - Freeman Shen, z uwagi na to, że Bosch i inni pierwszorzędowi dostawcy chcą negocjować z klientami wyższe ceny chipów, koszty chipów do pojazdów elektrycznych (EV) mogą być większe niż koszty akumulatorów. Źródła branżowe zwracają uwagę, że baterie litowe kosztują średnio około 10 razy więcej niż chipy samochodowe, więc Freeman Shen prawdopodobnie odnosił się do kosztów produktów wykorzystujących układy scalone, a nie do samych chipów.
Źródła sugerują, że producenci samochodów elektrycznych borykają się obecnie z ciągłymi podwyżkami cen materiałów, niedoborami komponentów, a także z czynnikami środowiskowymi, które mogą ograniczać zdolności konsumentów do zakupu nowych pojazdów. Ich zdaniem - jeśli ceny pojazdów elektrycznych będą nadal rosły, odzwierciedlając koszty produkcji - popyt na pojazdy elektryczne prawdopodobnie spadnie.
Obserwatorzy rynku wskazują, że konkurencja o materiały i komponenty jest większa w Chinach niż w innych krajach. W rezultacie chińscy producenci EV mogą stanąć w obliczu innych okoliczności niż zagraniczni. Również popyt na inteligentną funkcjonalność pojazdów w Chinach jest inny niż na pozostałych rynkach. Przykładowo, Chiny mają najwyższy na świecie wskaźnik wykorzystania LiDAR-ów, natomiast inne kraje mają niższe wskaźniki zaadaptowania tych urządzeń ze względu na ich wysokie koszty i małą liczbę autonomicznych pojazdów poziomu 3.
Ponieważ koszty chipów samochodowych i akumulatorów stale rosną, producenci pojazdów elektrycznych obawiają się, że niektórzy klienci mogą anulować swoje zamówienia z powodu rosnących cen pojazdów elektrycznych. Obecnie chińscy producenci EV, jak NIO, XPeng, Li Auto i WM Motor, odczuwają niedobory komponentów. Wyjątkiem jest BYD, który pozostaje w zasadzie odseparowany od wspomnianych trudności, dzięki własnym zakładom produkującym chipy i akumulatory.
źródło: DigiTimes