Czy koszty chipów EV przewyższą koszty baterii?

Jak twierdzi CEO chińskiej firmy WM Motor Technology - Freeman Shen, z uwagi na to, że Bosch i inni pierwszorzędowi dostawcy chcą negocjować z klientami wyższe ceny chipów, koszty chipów do pojazdów elektrycznych (EV) mogą być większe niż koszty akumulatorów. Źródła branżowe zwracają uwagę, że baterie litowe kosztują średnio około 10 razy więcej niż chipy samochodowe, więc Freeman Shen prawdopodobnie odnosił się do kosztów produktów wykorzystujących układy scalone, a nie do samych chipów.

Posłuchaj
00:00

Źródła sugerują, że producenci samochodów elektrycznych borykają się obecnie z ciągłymi podwyżkami cen materiałów, niedoborami komponentów, a także z czynnikami środowiskowymi, które mogą ograniczać zdolności konsumentów do zakupu nowych pojazdów. Ich zdaniem - jeśli ceny pojazdów elektrycznych będą nadal rosły, odzwierciedlając koszty produkcji - popyt na pojazdy elektryczne prawdopodobnie spadnie.

Obserwatorzy rynku wskazują, że konkurencja o materiały i komponenty jest większa w Chinach niż w innych krajach. W rezultacie chińscy producenci EV mogą stanąć w obliczu innych okoliczności niż zagraniczni. Również popyt na inteligentną funkcjonalność pojazdów w Chinach jest inny niż na pozostałych rynkach. Przykładowo, Chiny mają najwyższy na świecie wskaźnik wykorzystania LiDAR-ów, natomiast inne kraje mają niższe wskaźniki zaadaptowania tych urządzeń ze względu na ich wysokie koszty i małą liczbę autonomicznych pojazdów poziomu 3.

Ponieważ koszty chipów samochodowych i akumulatorów stale rosną, producenci pojazdów elektrycznych obawiają się, że niektórzy klienci mogą anulować swoje zamówienia z powodu rosnących cen pojazdów elektrycznych. Obecnie chińscy producenci EV, jak NIO, XPeng, Li Auto i WM Motor, odczuwają niedobory komponentów. Wyjątkiem jest BYD, który pozostaje w zasadzie odseparowany od wspomnianych trudności, dzięki własnym zakładom produkującym chipy i akumulatory.

Źródło: DigiTimes

Powiązane treści
Szybko przybywa ładowarek e-pojazdów
Chiny wzmacniają udział w globalnym rynku baterii EV
TSMC podnosi koszty produkcji
Rosnące koszty akumulatorów nie zmniejszają sprzedaży pojazdów elektrycznych
Wojna na Ukrainie podnosi koszty logistyki towarowej
BASF Toda Battery Materials zwiększy produkcję CAM
Koszty frachtu towarów nadal są bardzo wysokie
LG zrealizuje wielomiliardowy kontrakt na baterie 4680
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Aktualności
Wesołych Świąt i szczęśliwego Nowego Roku 2026
Zasilanie
Estońska farma PV w Luuri będzie miała magazyn energii o pojemności ponad 40 MWh
Zasilanie
Stoen zainstalował w Warszawie ponad pół miliona nowych inteligentnych liczników
Mikrokontrolery i IoT
Mouser Electronics rozszerza ofertę IoT – globalna umowa dystrybucyjna z Telit Cinterion
Produkcja elektroniki
Materiały szklane do produkcji półprzewodników zmieniają przyszłość urządzeń, procesów i łańcuchów dostaw
Komponenty
CBTG Technologie nawiązuje współpracę z Etron - nowe możliwości dla projektantów elektroniki
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Gospodarka
Wesołych Świąt i szczęśliwego Nowego Roku 2026
Informacje z firm
Grupa RENEX na 18. Ogólnopolskim Zjeździe Firm Rodzinnych U-RODZINY 2025
Informacje z firm
F&S BONDTEC zdobywa 2 miejsce w konkursie Productronica Innovation Award 2025

Bonding optyczny made in Poland

W świecie nowoczesnych wyświetlaczy detale mają znaczenie. Jeden milimetr kieszeni powietrznej potrafi zadecydować o tym, czy obraz na ekranie będzie zachwycał kontrastem i głębią, czy zniknie pod warstwą refleksów. Dlatego właśnie bonding optyczny – precyzyjne łączenie wyświetlacza z panelem dotykowym lub szybą ochronną – stał się symbolem jakości w projektowaniu interfejsów użytkownika. A w Polsce liderem tej technologii jest firma QWERTY Sp. z o.o., jedyny krajowy producent, który wykonuje bonding we własnej fabryce, bez podzlecania procesów za granicę.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów