LG zrealizuje wielomiliardowy kontrakt na baterie 4680
| Gospodarka ZasilanieJak donoszą źródła, LG Energy Solution (LGES) zawarł duży kontrakt na dostawę dla firmy Mercedes-Benz cylindrycznych baterii nowej generacji 4680, na potrzeby zasilania samochodów elektrycznych (EV). Umowa ma być realizowana od 2028 roku.
To pierwsza umowa LGES z globalnym producentem samochodów dotycząca produkcji baterii 4680 na dużą skalę, co stanowi kamień milowy w technologii baterii o wysokiej wydajności. Umocni to LGES na pozycji lidera światowego rynku baterii EV i według branżowych komentatorów będzie miało kluczowe znaczenie dla przyszłości technologii baterii EV.
Według Korea Economic Daily, ZDNet Korea i Just Auto, LGES planuje od stycznia 2028 r. do grudnia 2038 r. dostarczyć Mercedesowi akumulatory o pojemności 50,5 GWh bazujące na cylindrycznych ogniwach typu 4680. Oczekuje się, że dostawa ta zapewni zasilanie dla około 630 tys. pojazdów elektrycznych, co podkreśla rosnące zapotrzebowanie na baterie o dużej gęstości energii w miarę globalnego przechodzenia na pojazdy elektryczne.
Chociaż ze względu na ustalenia o zachowaniu poufności LGES nie ujawniło szczegółowych danych finansowych, analitycy szacują, że umowa może być warta kilka bilionów wonów koreańskich, czyli około kilku miliardów dolarów amerykańskich. Podkreśla to potencjalnie znaczący wpływ na wyniki finansowe LGES w nadchodzących latach.
W kwietniu 2024 r. LGES rozpoczęło w Arizonie budowę fabryki specjalnie zaprojektowanej do produkcji baterii 4680. Zakład, którego ukończenie planowane jest na rok 2027, będzie główną bazą produkcyjną zaopatrującą firmę Mercedes-Benz. Fabryka ta jest niezwykle istotna dla ekspansji LGES w Ameryce Północnej.
Ogniwo 4680 jest postrzegane przez LGES jako zmieniające zasady gry. Według doniesień, zarząd LGES uważa, że partnerstwo z Mercedesem daje firmie przewagę konkurencyjną nad producentami chińskimi. Oczekuje się, że współpraca ta wzmocni globalną obecność LGES na rynku baterii EV, szczególnie w obliczu nasilenia się konkurencji ze strony Chin. Baterie LGES są już wykorzystywane w modelu Mercedes-Benz EQC electric, jednak dla innych modeli wybrano na razie baterie produkowane przez CATL, SK On oraz Farasis Energy.
Chińscy producenci baterii - na czele z CATL - są silnymi konkurentami na globalnym i europejskim rynku. Zgodnie z raportami MarketScreener i EV inFocus, w 2024 r. CATL posiada 34,5% udziałów w europejskim rynku baterii EV, natomiast LGES ma 31,2%, co pokazuje poziom rywalizacji między tymi dwoma gigantami.
Inni główni chińscy producenci baterii, to BYD i kilka firm specjalizujących się w technologii litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP), takich jak Hunan Yuneng New Energy, Shenzhen Dynanonic i Hubei Wanrun New Energy Technology. Firmy te dominują w produkcji katod LFP, kluczowego komponentu niedrogich baterii EV, na które popyt rośnie szczególnie w Europie.
Chociaż baterie AA są w elektronice powszechnie stosowane, różnią się od cylindrycznych baterii 2170 użytkowanych w pojazdach elektrycznych. Typowy EV wykorzystuje około 3 do 4 tys. ogniw 2170, co znacznie zwiększa masę, jednocześnie ograniczając wydajność energetyczną. Zarządzanie tak dużą liczbą ogniw stwarza również wyzwania w zakresie kontroli baterii i monitorowania temperatury. W przypadku ogniw 4680 pojazd wymaga ich jedynie od 600 do 1300, co daje niższą masę, zwiększa efektywność energetyczną i usprawnia zarządzanie bateriami. W rezultacie typ 4680 ma na przyszłym rynku samochodów elektrycznych duży potencjał wzrostu.
Oprócz zobowiązań dla Mercedesa, LGES planuje dla Tesli dostarczyć ograniczoną liczbę baterii 4680 ze swojej koreańskiej fabryki Ochang w Cheongju. Dostawy mają rozpocząć się pod koniec 2024 r.
źródło: DigiTimes