Chińscy producenci baterii zwiększają produkcję

| Gospodarka Aktualności

W Chinach popyt na akumulatory do pojazdów elektrycznych nieustannie rośnie, co prowadzi do sukcesywnego rozszerzania możliwości produkcyjnych przez znaczących dostawców z sektora ogniw litowych. Wartość chińskiego rynku przekracza 100 mld CNY (14 mld USD), przy czym wielu producentów przyspiesza ekspansję za granicą. Źródła branżowe wskazują, że sądząc po skali ekspansji zagranicznej, niektórzy producenci baterii chcą, by do 2030 r. ich łączne moce wytwórcze przewyższyły 1 TWh.

Chińscy producenci baterii zwiększają produkcję

Sprzedaż pojazdów new energy firmy BYD gwałtownie rośnie, co zwiększa zapotrzebowanie na akumulatory. Zgodnie z ostatnimi informacjami, w samym wrześniu 2022 r. wykorzystanie akumulatorów BYD w pojazdach i magazynach energetycznych osiągnęło 8,61 GWh, co oznacza roczny wzrost o 104,8%. Natomiast przez dziewięć miesięcy 2022 r. instalacje baterii BYD osiągnęły łącznie wartość 57,493 GWh, co daje wzrost w ciągu roku o 145,36%.

Od 2021 r. BYD planuje zakłady produkujące baterie w Wuhu, Chuzhou, Xi'an, Jinan, Shaoxing, Bishan, Xiangyang, Changchun, Yancheng, Yichun i innych miejscach. Na chwilę obecną nowo planowana zdolność produkcyjna osiągnęła 217 GWh. Ten trend ekspansji produkcji nie ogranicza się tylko do firmy BYD, ale obejmuje cały łańcuch wytwórczy sektora baterii litowych.

Źródła branżowe wskazują, że fala inwestycji ma trzy zalety. Po pierwsze, znacznie wzrosła skala inwestycji. Dane publikowane przez „battery.tw” pokazały, że w trzecim kwartale 2022 r. chiński sektor baterii wdrożył 156 nowych inwestycji. Wśród nich 136 ogłoszono publicznie, z czego 27 przekroczyło 10 mld CNY, a kolejne 22 miały wartość między 5 a 10 mld CNY. Łącznie wymienione 136 inwestycji przekroczyło poziom 670 mld CNY, czyli ponad połowę wartości inwestycji w całym 2021 r. (1,27 bln).

Drugą zaletą jest skupienie się na zasobach kopalni litu. Odkąd ceny surowców wzrosły w marcu 2022 r., inwestycje producentów akumulatorów przeniosły się do lokalizacji o bogatych zasobach wydobywczych. Obecnie koncentrują się w takich miejscach, jak Syczuan, Jiangxi, Yunnan, Anhui i Jiangsu.

Trzecią korzyścią jest coraz bardziej przejrzysta współpraca z branżowym łańcuchem dostaw. Korporacje aktywnie działają, chcąc gwarantować bezpieczeństwo łańcucha i obniżać koszty, by zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na moce produkcyjne.

W październiku 2022 r. korporacja Jiangsu Azure zorganizowała trzecie nadzwyczajne walne zgromadzenie w 2022 r. Podczas spotkania ogłoszono przeznaczenie 2 mld CNY na budowę w Malezji zakładu produkcji cylindrycznych baterii litowych, o zdolności wytwórczej 10 GWh. Całkowita wartość inwestycji wynieść ma 280 mln USD. To pierwsza inwestycja Azure w produkcję zagraniczną. CATL, posiadający już dwie duże fabryki baterii - w Niemczech i na Węgrzech, także ogłosił inwestycję - na obiekt w Indonezji wyda 5,968 mld USD. firma twierdzi, że zamówienia, które przyjmuje teraz, są zamówieniami długoterminowymi na cztery lata do przodu, z których większość prawdopodobnie będzie realizować za granicą.

źródło: DigiTimes