CATL i BYD rywalizują w obszarze akumulatorów
| Gospodarka AktualnościPonieważ rynek pojazdów NEV (New Energy Vehicle) wciąż się rozwija, nasila się konkurencja między CATL i BYD - dwoma największymi chińskimi producentami akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP). Według źródeł branżowych, ostatnie zamówienia Tesli wydają się przenosić ich rywalizację na nowy poziom.
W 2021 r. na rynku chińskim sprzedaż baterii LFP odnotowała znaczny skok, a udział w rynku baterii trójskładnikowych wzrósł z 30% do poziomu równych 50%. Ocenia się, że motorem napędowym takiego wzrostu było to, że zarówno CATL, jak i BYD wprowadziły w 2020 r. technologię cell-to-pack, optymalizując parametry akumulatorów LFP, czyli gwarantując większą gęstość energii przy mniejszej wadze i niższych kosztach produkcji. Drugim impulsem prowzrostowym było instalowanie przez Teslę od drugiej połowy 2020 r. akumulatorów CATL LFP w pojazdach elektrycznych Model 3, co z kolei spowodowało, że chińscy dostawcy EV szybko poszli w jej ślady.
Pod koniec 2021 r. po raz pierwszy poinformowano, że BYD może również w krótkim czasie wejść do łańcucha dostaw Tesli, a najnowsze doniesienia chińskich mediów twierdzą, że firma jest gotowa dostarczać akumulatory LFP do Modelu Y produkowanego w gigafabryce Tesli w Berlinie.
Począwszy od czwartego kwartału 2023 r. również CATL ma podobno dostarczać swoje akumulatory M3P do Tesli Model 3 i Model Y. Te nowe akumulatory firma ma wprowadzić na rynek na początku przyszłego roku. Mają one przyczynić się do 10-procentowego wzrostu zasięgu, w porównaniu z osiągami zapewnianymi przez akumulatory LFP.
Jednak powyższe doniesienia muszą jeszcze zostać potwierdzone przez powiązane podmioty.
Firma BYD wykorzystuje dużą część swoich akumulatorów we własnych pojazdach, a także realizuje zamówienia dla Toyoty i innych głównych producentów samochodów. To, w połączeniu z potencjalnymi zamówieniami od Tesli, będzie stanowić nowy kamień milowy w sprzedaży baterii BYD, podają źródła branżowe.
Tymczasem - jak zauważają źródła - dostarczanie Tesli akumulatorów M3P może pomóc firmie CATL skutecznie odróżnić swoją ofertę od oferty BYD, a także sprawić, że inni producenci pojazdów elektrycznych zdecydują się na stosowanie akumulatorów M3P. Baterie M3P są opracowywane w oparciu o nową kombinację materiałów LMFP (M odnosi się do manganu), która daje wyższą gęstość energii niż baterie LFP przy niższym koszcie niż w przypadku baterii trójskładnikowych.
źródło: DigiTimes