Zapotrzebowanie na baterie dla EV wielokrotnie wzrośnie

Wraz z popularyzacją samochodów elektrycznych rosnąć będzie zapotrzebowanie na baterie. Jak prognozuje firma doradcza Bain & Company, do 2030 roku wzrośnie ono czterokrotnie. Nadal dominować mają ogniwa litowo-jonowe, ale branża intensywnie poszukuje nowych rozwiązań, które zwiększą zasięg i obniżą ceny pojazdów elektrycznych - koszt wytworzenia baterii wprost przekłada się na cenę końcową samochodu.

Posłuchaj
00:00

Bain & Company szacuje, że sprzedaż samochodów elektrycznych będzie rosnąć w tempie 20% rocznie i w 2030 roku osiągnie poziom 37 mln sztuk. Oznacza to, że pojazdy tego typu będą stanowić 38% nowo sprzedawanych aut - w 2023 roku było to 12%. Wzrost produkcji EV przełoży się na większy popyt na baterie, który w 2030 roku będzie się kształtować na poziomie 4,1 tys. GWh - w porównaniu do 1 tys. GWh rocznie w roku 2023.

Zdaniem analityków dominującą technologią pozostaną baterie litowo-jonowe. Producenci cały czas starają się poprawiać ich wydajność i obniżać koszty produkcji. Usprawnienia idą w kierunku zastosowania nowych związków chemicznych, innego kształtu ogniw i zmian w samej architekturze baterii. Przemysł motoryzacyjny uważnie przygląda się rozwiązaniom integrującym ogniwa z podwoziem aut, wykorzystaniu znacznie tańszych suchych elektrod oraz opartych na AI systemów zarządzających bateriami i zwiększającymi ich trwałość.

Technologie LFP, NMC i recykling baterii

Ze względu na materiał, z którego zbudowana jest katoda, baterie litowo-jonowe dzielą się na kilka podkategorii. Ponad 90% produkowanych obecnie baterii litowo-jonowych to urządzenia NMC (niklowo-manganowo-kobaltowe) i LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe). Technologia LFP zyskuje na popularności od 2018 roku, dzięki lepszej gęstości energii i niższym kosztom produkcji.

Bain & Company przewiduje, że akumulatory LFP będą dominować w Chinach. To rezultat rosnącego popytu na tańsze samochody elektryczne oraz dostępu do surowców naturalnych - fosforytu i żelaza - niezbędnych do ich produkcji. W Stanach Zjednoczonych i krajach Unii Europejskiej udział LFP w rynku również rośnie, jednak znacznie wolniej niż w Chinach. Obecnie w Europie i USA praktycznie nie produkuje się tego typu ogniw, a ich import z Chin jest mało opłacalny z powodu wysokich ceł. Ponadto ten rodzaj baterii ma gorszy profil recyklingowy. Uwaga producentów aut z Zachodu kieruje się zatem w stronę baterii NMC o niskiej zawartości kobaltu, które z powodzeniem zdobywają rynek.

- Mimo lepszego profilu kosztowego spodziewamy się, że udział baterii LFP w globalnym rynku nie przekroczy 40%. Geograficzny podział świata między chińskie samochody z bateriami LFP i amerykańskie lub europejskie z bateriami NMC utrzyma się do końca dekady - mówi Marcin Szczuka, partner Bain & Company.

W opinii Bain & Company rynkowy udział innych kategorii baterii, które nadal znajdują się na etapie prototypów i produkcji pilotażowej, czyli ogniw ze stałym elektrolitem oraz sodowo-jonowych o wysokiej gęstości, do 2030 roku pozostanie jednocyfrowy.

Wraz ze wzrostem liczby akumulatorów zużytych i wprowadzaniem nowych regulacji prawnych coraz większy będzie popyt na recykling baterii. Branża obecnie poszukuje rozwiązań w tym zakresie. By zachować kontrolę nad odbiorem zużytych ogniw i recyklingiem eksperymentuje się również z modelami biznesowymi, jak np. wynajem baterii.

Raport Bain & Company dotyczący rynku baterii: Navigating the EV Battery Ecosystem.

Źródło: Bain & Company

Powiązane treści
Cyfrowe paszporty baterii
CSEM otwiera pierwsze w Szwajcarii pomieszczenie suche, aby przyspieszyć rozwój baterii nowej generacji
LG zrealizuje wielomiliardowy kontrakt na baterie 4680
CATL, wprowadzając baterie Shenxing, otwiera erę superszybkiego ładowania pojazdów elektrycznych
Shenghong Holdings zainwestuje 4,5 mld dolarów w fabrykę baterii
Japonia dofinansuje kwotą 2,4 mld dolarów produkcję akumulatorów do EV
Mercedes-Benz otworzył w Mannheim Centrum Technologii Akumulatorów
Stellantis i Ample wdrożą technologię modułowej wymiany akumulatorów
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komunikacja
Leuze wprowadza nowe skanery laserowe LiDAR do precyzyjnego pomiaru konturów
Komunikacja
Lantronix i TD SYNNEX poszerzają współpracę – zaawansowane rozwiązania IIoT i infrastruktury sieciowej dostępne w całej Europie
Produkcja elektroniki
DMASS podsumował 2024 rok
Komponenty
DigiKey i SparkFun współpracują w zakresie dostarczania zestawów robotycznych XRP
Pomiary
Nowa seria ultraszybkich digitalizerów GHz od Spectrum Instrumentation
Produkcja elektroniki
Produkcja półprzewodników według lokalizacji
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Gospodarka
Contrans współpracuje z EPT
Gospodarka
NXP zamierza zwolnić 1600 pracowników
Gospodarka
POLYN Technology wprowadza innowacyjny zestaw ewaluacyjny do monitorowania opon
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów