Globalna sprzedaż smartfonów wzrosła w 2021 roku o 6%
| Gospodarka AktualnościWedług firmy analitycznej Gartner, światowa sprzedaż smartfonów wzrosła o 6% w 2021 r., na co wpływ miało odbicie w pierwszym półroczu, po 12,5% spadku w roku 2020. Jednak sprzedaż smartfonów w drugiej połowie 2021 r. zakłóciły niedobory komponentów i problemy z łańcuchem dostaw. Oczekuje się, że braki komponentów, przerwy w produkcji i niska dostępność zapasów będą nadal zakłócać globalną sprzedaż smartfonów.
Na ostateczny rezultat wzrostowy w ubiegłym roku wpływ miało otwarcie rynków po zablokowaniu, wraz z niższą bazą porównawczą z 2020 r., a także wprowadzenie modeli 5G w niższych cenach, w celu zaspokojenia potrzeb w zakresie aktualizacji i wymiany urządzeń. W rezultacie sprzedaż smartfonów wzrosła w przypadku wszystkich pięciu największych dostawców - firm Samsung, Apple, Xiaomi, Oppo i Vivo.
- Poprawa perspektyw konsumenckich, stłumiony popyt od 2020 roku na dużych rynkach, takich jak Indie i Chiny, pomogły zwiększyć sprzedaż w pierwszej połowie roku. Jednak ten trend w drugiej połowie odwrócił się, nawet przy dużym popycie ze strony konsumentów. Magazynowe braki popularnych modeli i ograniczone zapasy przesunęły część możliwej sprzedaży na rok 2022 - powiedział Anshul Gupta, dyrektor ds. badań w firmie Gartner.
W czwartym kwartale 2021 r. globalna sprzedaż smartfonów spadła o 1,7%, w porównaniu do czwartego kwartału 2020, z powodu ograniczeń podaży. Wśród pięciu największych producentów smartfonów w tym kwartale pozycję lidera zajmował Apple. Silny popyt na iPhone'y był napędzany przez aktualizacje do 5G. Samsung odnotował duży popyt na telefony premium, a jego sprzedaż wzrosła o 11% w porównaniu z czwartym kwartałem 2020 r.
Chińscy producenci smartfonów - Xiaomi, Oppo i Vivo - rozszerzyli swoje sieci dystrybucji na Bliskim Wschodzie, w Afryce, Ameryce Łacińskiej i Europie, aby wykorzystać możliwości, które firmy Huawei i LG pozostawiły po wyjściu z biznesu smartfonów w 2020 roku. Jednak duża sprzedaż urządzeń firmy Apple w Chinach, w czwartym kwartale 2021 r., osłabiła popyt na chińskie smartfony. Oppo i Vivo odnotowały spadek sprzedaży, podczas gdy Xiaomi utrzymało swoją trzecią pozycję.
źródło: Gartner