Producenci diod i chipów MCU wkraczają w nowy sektor

| Gospodarka Produkcja elektroniki

Tajwańscy producenci diod i układów MCU zintensyfikowali swoje działania na rynku motoryzacyjnym, ponieważ widzą możliwości, jakie stwarza obecne tempo rozwoju pojazdów elektrycznych. Pomimo niepewności wynikającej z niedoboru chipów samochodowych i zakłóceń w łańcuchu dostaw, które mają miejsce w tym roku, globalny trend elektryfikacji przemysłu motoryzacyjnego pozostaje na dużym poziomie.

Producenci diod i chipów MCU wkraczają w nowy sektor

Najwięksi producenci układów scalonych, tacy jak STMicroelectronics, Infineon, Onsemi, Renesas, Rohm i NXP, zwiększyli moce produkcyjne w zakresie komponentów do zastosowań motoryzacyjnych. Tajwańscy dostawcy podzespołów energetycznych dostosowali swoje strategie w odpowiedzi na przyszły postęp w produkcji pojazdów.

Po ogłoszeniu w lutym planów podziału akcji firmy SpaceX, Elon Musk zapowiedział, że Tesla również dąży do podziału akcji. Amerykański producent samochodów elektrycznych wyznaczył ambitny cel wzrostu sprzedaży na rok 2022. Gigafabryka w Brandenburgu, w Niemczech, rozpoczęła działalność 23 marca, a jej przewidywana roczna zdolność produkcyjna wynosi 500 tys. pojazdów elektrycznych. Tajwańscy dostawcy komponentów energetycznych są w związku z tym optymistycznie nastawieni do możliwości, jakie zapewni nowy zakład.

Źródła zwróciły uwagę na to, że Tesla wykorzystuje podstawowe moduły zasilania, które są dostarczane przez głównych producentów IDM. Dodatkowo, tajwańscy producenci komponentów typu leadframe - Shuen Der Industry (SDI) i Jih Lin Technology - włączyli się w łańcuch dostaw obejmujący dostawców IDM. Źródła wskazują, że popyt na komponenty produkcyjne dostarczane przez podmioty IDM jest stosunkowo wysoki.

Popyt na podstawowe komponenty energoelektroniczne również wykazuje wysoki poziom, szczególnie na te do zastosowań motoryzacyjnych. Producenci diod, tacy jak Eris Technology, Diodes, Pan Jit International i Taiwan Semiconductor, intensyfikują swoje działania na rynku elektroniki samochodowej.

Firma Eris Technology, która jest jednym z udziałowców w spółce Diodes, notuje wzrost przychodów, począwszy od marca bieżącego roku. Przedsiębiorstwo Pan Jit International wkrótce uruchomi zakład produkcyjny 8-calowych płytek krzemowych w tajwańskim mieście Kaohsiung oraz nową montownię w Chinach. Firma Taiwan Semiconductor współpracuje z UMC nad rozwojem energopodzespołów dla przemysłu motoryzacyjnego, takich jak MOSFETy.

Producent diod samochodowych, Actron Technology, również odnotowuje duże zapotrzebowanie na dostawy niskostratnych diod (LLD) i ultraniskostratnych diod (ULLD). Firma intensyfikuje działania w zakresie modułów mocy, w tym tych na bazie MOSFETów pracujących z napięciem 48 V, SiC i tranzystorów bipolarnych IGBT.

Przedstawiciele producentów OEM zajmujących się montażem i testami zwrócili uwagę, że światowe firmy IDM kontrolują obecnie rynek samochodowych układów MCU. Tymczasem tajwańskie firmy są nadal na początkowym etapie rozwoju. Ponieważ układy MCU do zastosowań motoryzacyjnych wymagają obszerniejszych testów, tajwańscy dostawcy usług w tym zakresie, jak King Yuan Electronics (KYEC), Sigurd Microelectronics, Ardentec, Terapower Technology i ASE, powinni odnotować wzrost zamówień.

Źródła donoszą, że firma STMicroelectronics przeznaczyła 50% mocy produkcyjnych dla układów do zastosowań przemysłowych i motoryzacyjnych. Analitycy wskazują, że takie podmioty, jak Nuvoton, Megawin, Padauk, Holtek Semiconductor, Generalplus Technology, skorzystają na rosnącym popycie na konsumenckie i przemysłowe chipy MCU.

źródło: DigiTimes