Producenci chipów na dwóch biegunach - jedni tracą, inni zyskują

| Gospodarka Produkcja elektroniki

Istnieje bardzo wyraźna rozbieżność w wynikach finansowych firm półprzewodnikowych za II kwartał bieżącego roku. Firmy zajmujące się chipami samochodowymi i przemysłowymi, dla których stanowią one większość ich operacji produkcyjnych, nadal cieszą się dwucyfrowym wzrostem, podczas gdy firmy silnie zaangażowane w układy dla komputerów osobistych i elektroniki użytkowej odczuwają efekt byczego bicza, czyli niemożliwości dokładnego oszacowania popytu ze strony uczestników łańcucha dostaw przy wahaniach wielkości zamówień. Wymusza to korekty zapasów.

Producenci chipów na dwóch biegunach - jedni tracą, inni zyskują

Intel odczuł skutki spowolnienia makroekonomicznego i załamania popytu w branży PC, notując 22-procentowy spadek przychodów GAAP w II kwartale br. - do 15,3 mld USD, a także 500 mln USD strat w tym samym kwartale, po raz pierwszy od dziesięcioleci. Marża brutto w II kwartale wyniosła 36,5%, o 20,6 pp mniej niż w tym samym okresie rok wcześniej.

Z drugiej strony, dostawcy chipów samochodowych i przemysłowych do zastosowań w dziedzinie Internetu rzeczy (IoT) utrzymali solidną dynamikę wzrostu. Japoński Renesas, producent chipów dla infrastruktury motoryzacyjnej i przemysłowej oraz IoT, odnotował wzrost sprzedaży o 73%, podczas gdy zysk operacyjny wzrósł o 136,6% w II kw. (non-GAAP), a marża brutto wzrosła o 6,6 punktu procentowego, do 58,6%. Według informacji firmy Renesas marża brutto dla chipów do infrastruktury przemysłowego IoT w II kwartale wyniosła 64%, podczas gdy dla chipów samochodowych 52%.

Tajwańska firma United Microelectronic Corp (UMC) odnotowała 41% wzrost przychodów i marżę brutto na poziomie 46,5%. Zdaniem CEO UMC, Jasona Wanga, technologie specjalistyczne, niezbędne do spełnienia wymagań motoryzacyjnych i przemysłowego IoT, odpowiadają dziś za 50-55% przychodów UMC. Chociaż niektórzy producenci foundry dostosowują swoje plany rozbudowy mocy produkcyjnych, nakłady inwestycyjne UMC pozostały niezmienione i wynoszą 36 mld dolarów.

Koreański urząd statystyczny poinformował, że ogólnokrajowe zapasy chipów wzrosły w czerwcu o 79,8% w porównaniu z rokiem poprzednim, co jest największym wzrostem od ponad 6 lat.

Podczas ostatnich korekt stanów magazynowych chipów elektroniki użytkowej chipy TSMC przeznaczone do smartfonów pozostały na nienaruszonym poziomie, prawdopodobnie ze względu na fakt, że sprzedaż iPhone'ów pozostaje stabilna.

W obliczu trwających trudności ekonomicznych i 10% spadku na rynku PC. CEO Intela Pat Gelsinger powiedział, że gigant chipowy obniży swoje wydatki w pozostałej części roku. Czy inni pójdą w ślady Intela? Według analityka DigiTimes, Erica Chena, ponieważ zapasy elektroniki użytkowej wchodzą w okres korekty, a równocześnie pandemia w Chinach nadal trwa, trudno jest przewidzieć, kiedy popyt na urządzenia konsumenckie wzrośnie. Ponadto wzrost popytu na samochody również prawdopodobnie zwolni.

Ponieważ Intel ogłosił, że dołączy do usługodawców typu foundry poziomu 1, aby konkurować na rynku procesów 14-16 nm, analitycy aktualnie obserwują ewolucję w zakresie usług foundry. Firmy TSMC, Samsung, Intel i GlobalFoundries są uważane za liderów poziomu 1 w zakresie foundry, ponieważ są w stanie produkować chipy w technologii 14 nm i poniżej. Tajwańskie firmy UMC, PSMC, Vanguard International i chiński SMIC są uważane za drugorzędowe. Produkują głównie chipy z węzłami 14 nm i wyższymi. Reszta producentów foundry w Chinach należy do poziomu 3, a ich produkcja koncentruje się na procesach 40 nm i wyższych.

TSMC i GlobalFoundries dostarczają chipy motoryzacyjne, które przynoszą 4-5% ich przychodów. Przemysłowy i domowy IoT w pierwszym kwartale przyczynił się do 17% przychodów GF i do 8% w przypadku TSMC. GlobalFoundries ogłosił strategiczny sojusz produkcyjny z STMicroelectronics w celu rozwoju chipów samochodowych. Firmy oczekują dwukrotnego wzrostu popytu na chipy motoryzacyjne w latach 2020-2030.

Nie należy lekceważyć konkurencji z Chin. Według SEMI, Chiny zbudują 31 fabryk do końca 2024 roku - więcej niż liczba nowych fabryk, które ma zbudować Tajwan (19) i Stany Zjednoczone (12) łącznie, w tym samym okresie.

źródło: DigiTimes