Kalifornia zatwierdza zakaz sprzedaży pojazdów benzynowych
| Gospodarka AktualnościKalifornijska Rada ds. Zasobów Powietrza (California Air Resources Board - CARB) zatwierdziła przepisy całkowicie zakazujące sprzedaży nowych samochodów spalinowych i ciężarówek od 2035 r. Ograniczenie sprzedaży poparli najwięksi producenci samochodów, jak Tesla, General Motors, Toyota czy Grupa Volkswagen. Aby wejść w życie, nowe przepisy czekają teraz na zatwierdzenie przez rząd federalny.
Kalifornia ma najwyższy wskaźnik penetracji pojazdów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych, a ich sprzedaż w drugim kwartale przekroczyła 16% sprzedaży wszystkich nowych samochodów. Nowe przepisy będą wymagać od producentów osiągnięcia ustalonego udziału pojazdów o zerowej emisji w rocznej sprzedaży nowych samochodów. Od 2026 r. producenci będą musieli sprzedawać 35% hybryd typu plug-in, w pełni elektrycznych lub pojazdów na ogniwa wodorowe. Do roku 2030 r. muszą zwiększyć ten odsetek do 68%, a do 2035 - do 100%. Według CARB, nowo zatwierdzony zakaz sprzedaży pojazdów spalinowych prawdopodobnie zostanie wprowadzony także w innych stanach.
Według The Wall Street Journal, kalifornijskie przepisy będą miały zastosowanie do producentów samochodów, ale nie do dealerów. Co więcej, posiadanie i prowadzenie samochodów benzynowych w stanie będzie po 2035 roku nadal legalne.
Infrastruktura ładowania wśród przeszkód w zwiększeniu sprzedaży pojazdów elektrycznych
Zakaz sprzedaży zatwierdzony przez CARB spotkał się z mniejszym oporem niż dwa lata temu, kiedy to gubernator Kalifornii Gavin Newsom wydał zarządzenie wykonawcze o podobnej treści. Wówczas niektórzy gracze z branży stwierdzili, że cel był określony zbyt rygorystycznie, ponieważ wciąż trzeba zbudować więcej infrastruktury ładowania, a dostępność surowców do akumulatorów pozostaje niewystarczająca.
Według agencji Reutera, organizacja American Fuel & Petrochemical Manufacturers zwróciła się do administracji prezydenta Bidena o odrzucenie "bezprawnego zakazu" przyjętego w Kalifornii. Stowarzyszenie handlowe oświadczyło, że zatwierdzenie przekaże władzę federalną stanowi i umożliwi gubernatorowi Newsomowi i CARB narzucanie standardów samochodów osobowych i ciężarowych w kraju.
Według prognoz CARB, przepisy obniżą sprzedaż pojazdów benzynowych o 9,5 mln do 2035 roku, a w latach 2026-2040 redukcja emisji gazów cieplarnianych w stanie będzie równoważna 915 mln baryłek ropy.
Ambitny plan Kalifornii pojawił się niecałe dwa tygodnie po tym, jak prezydent USA Joe Biden podpisał ustawę o redukcji inflacji. Ustawa odnawia istniejącą ulgę podatkową na pojazdy elektryczne w wysokości 7500 USD. Nadal jednak wymaga montażu pojazdów w Ameryce Północnej i materiałów akumulatorowych pozyskiwanych lokalnie lub za pośrednictwem partnera handlowego ze Stanów Zjednoczonych.
Producenci samochodów z Korei Południowej i inne firmy wytwarzające pojazdy elektryczne poza Ameryką mogą nie kwalifikować się do ulgi podatkowej. Nowe wymagania prawdopodobnie sprawią, że ich pozycja zostanie ugruntowana za konkurentami z USA. Według wielu doniesień medialnych, rząd Korei Południowej będzie negocjował z administracją Joego Bidena w celu złagodzenia możliwych skutków. Rozważa również złożenie odwołania do Organu Apelacyjnego Światowej Organizacji Handlu, jeśli okaże się to konieczne.
źródło: DigiTimes