Volkswagen zdetronizuje Teslę na rynku pojazdów elektrycznych?

Jak wskazano w nowym raporcie badawczym Bloomberg Intelligence, za około 18 miesięcy Tesla może stracić tytuł największego na świecie producenta samochodów elektrycznych na rzecz Volkswagena. Oszacowano, że VW podwoi liczbę pojazdów zasilanych bateriami do ponad 2 mln sztuk w 2024 r., wyprzedzając Teslę, a w 2025 r. chiński BYD, pod względem globalnej sprzedaży pojazdów elektrycznych, może zająć miejsce trzecie.

Posłuchaj
00:00

Elon Musk nie zgodził się z raportem, jednak CEO VW, Herbert Diess, wyraził przekonanie, że jego firma stanie się w ciągu najbliższych kilku lat największym na świecie dostawcą pojazdów elektrycznych, podkreślając, że obecnie posiada najszerszą gamę takich samochodów.

Raport Bloomberga stwierdza również, że z wyjątkiem Volkswagena, z powodu rosnących kosztów baterii i ich ograniczonej skali produkcji większość tradycyjnych producentów samochodów w USA i Japonii nie ma motywacji, by dogonić Teslę w krótkim okresie.

Tesla liderem zastosowania baterii LFP

Tesla odgrywa wiodącą rolę w przejściu z trójskładnikowych akumulatorów litowych, które czasami borykają się z problemem samozapłonu, na bardziej wydajne akumulatory LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe). W czwartym kwartale 2020 r. Tesla zaczęła stosować akumulatory LFP, dostarczane przez chińską firmę Contemporary Amperex Technology (CATL), w standardowej wersji Modelu 3, który został wprowadzony na rynek chiński przez fabrykę w Szanghaju. Skłoniło to chińskich producentów pojazdów elektrycznych do szybkiego podążania za tym przykładem, zwiększając w Chinach rynkowy udział baterii LFP do poziomu baterii trójskładnikowych w 2021 r. z zaledwie 30% w poprzednich latach.

W 2021 r. Tesla rozszerzyła montaż akumulatorów LFP na standardowy Model 3 i Model Y sprzedawane na całym świecie, a także ogłosiła, że ​​dwie trzecie jej przyszłych modeli EV również będzie wyposażone w takie akumulatory. Pochodzą one głównie z firmy CATL, obecnie największego na świecie dostawcy baterii litowych. CATL i jego lokalni partnerzy wspólnie obejmują do 99% globalnych dostaw baterii LFP.

Większość producentów samochodów, z wyjątkiem VW i firm chińskich, nadal używa trójskładnikowych baterii litowych, których brakuje. Trudno jest im szybko przejść na baterie LFP, jak robi to Tesla. Według obserwatorów branżowych, aby zaprojektować i wyprodukować pojazdy elektryczne zasilane bateriami LFP potrzebują oni pięciu lat.

Volkswagen i BYD dysponują silnym środowiskiem produkcji EV

W przeciwieństwie do innych producentów samochodów w Stanach Zjednoczonych i Europie, VW przejął inicjatywę w zakresie inwestycji w produkcję akumulatorów i jest obecnie największym udziałowcem trzeciego co do wielkości producenta akumulatorów LFP w Chinach - Gotion High-tech. Ponadto platforma produkcyjna pojazdów elektrycznych Volkswagena jest stabilna, jej ekosystem staje się coraz silniejszy. VW oferuje konsumentom wiele marek do wyboru, co - zdaniem obserwatorów - generuje ogromny potencjał, by prześcignąć Teslę w latach 2024-2025.

Chińska firma BYD również ma dobry ekosystem, szczycąc się własnymi chipami samochodowymi i drugą co do wielkości zdolnością dostaw baterii litowych w Chinach. W pierwszej połowie 2022 r. firmie udało się osiągnąć imponujący wzrost sprzedaży pomimo blokad w miastach wschodnich Chin oraz niedoborów niektórych chipów i komponentów. BYD wykazuje również sprawność w opracowywaniu nowych modeli pojazdów elektrycznych i jest gotowy, aby w niedalekiej przyszłości stać się jednym z trzech największych producentów EV na świecie.

Debiut Apple Car pozostaje niepewny

Jak twierdzą obserwatorzy, wątpliwe jest, by modele Apple Car mogły pojawić się w latach 2024-2025, ponieważ większość producentów samochodów nadal będzie musiała mierzyć się z niedoborami baterii. Wielu z nich zainwestowało w tworzenie dedykowanych im linii produkcyjnych u swoich dostawców baterii, ale nie zaobserwowano, by Apple podjął takie działania. Obserwatorzy zastanawiają się ile wsparcia Apple może otrzymać od producentów baterii, którzy mają już liczne długoterminowe zamówienia od innych producentów samochodów.

Źródło: DigiTimes

Powiązane treści
Za 776 mln dolarów Tesla rozbuduje teksańską fabrykę
Współpraca STMicroelectronics z Volkswagenem
Volkswagen przedstawił w pełni elektryczny model ID. Buzz
GM przyjmie w Ameryce Północnej standard ładowania Tesli
Globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych przekroczy 14 mln sztuk - 9 mln w Chinach
Volkswagen będzie z chińską firmą rozwijać autonomiczną jazdę
Kalifornia zatwierdza zakaz sprzedaży pojazdów benzynowych
Chińska firma Nio zamierza nową marką rywalizować z Volkswagenem i Toyotą
TSMC obniża inwestycje o 4 mld dolarów
Grupa Volkswagena zapewnia sobie 10-letnie dostawy litu
Tesla zwalnia ponad 10% personelu
Sprzedaż pojazdów elektrycznych Volkswagena wzrosła w tym roku o 45%
Volkswagen i Enel rozpoczynają współdziałanie w zakresie szybkiego ładowania
BYD reorganizuje jednostkę działającą w segmencie półprzewodników
Volkswagen zawiera umowy na bezpośrednie dostawy chipów, aby uniknąć niedoborów
BYD opracował ogniwa typu blade w technologii fosforanu litowo-żelazowego
Chiński BYD zrealizuje największe w Europie zamówienie na autobusy elektryczne
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Aktualności
Mouser uruchamia nowe centrum zasobów skoncentrowane na automatyzacji
PCB
EMS i PCB są synergicznymi obszarami biznesu jedynie dla nielicznych
Zasilanie
Centra danych potrzebują energii - rynek zasilaczy dla centrów w mocnym trendzie wzrostowym
Aktualności
Nowy oddział Würth Elektronik w Republice Południowej Afryki
Komponenty
Sprzęt dla półprzewodników bije rekordy – AI i nowe technologie napędzają globalny rynek do 138 mld USD!
Zasilanie
Trina Storage i Stiemo zbudują w krajach bałtyckich sieć potężnych magazynów energii
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Gospodarka
Mouser uruchamia nowe centrum zasobów skoncentrowane na automatyzacji
Gospodarka
Nowy oddział Würth Elektronik w Republice Południowej Afryki
Gospodarka
Portugalia potęgą w zakresie centrów danych?

Komponenty indukcyjne

Podzespoły indukcyjne determinują osiągi urządzeń z zakresu konwersji mocy, a więc dążenie do minimalizacji strat energii, ułatwiają miniaturyzację urządzeń, a także zapewniają zgodność z wymaganiami norm w zakresie EMC. Stąd rozwój elektromobilności, systemów energii odnawialnej, elektroniki użytkowej sprzyja znacząco temu segmentowi rynku. Zapotrzebowanie na komponenty o wysokiej jakości i stabilności płynie ponadto z aplikacji IT, telekomunikacji, energoelektroniki i oczywiście sektorów specjalnych: wojska, lotnictwa. Pozytywnym zauważalnym zjawiskiem w branży jest powolny, ale stały wzrost zainteresowania klientów rodzimą produkcją pomimo wyższych cen niż produktów azjatyckich. Natomiast paradoksalnie negatywnym zjawiskiem jest fakt, że jakość produktów azjatyckich jest coraz lepsza i jeśli stereotyp "chińskiej bylejakości" przestanie być popularny, to rodzima produkcja będzie miała problem z utrzymaniem się na rynku bez znaczących inwestycji w automatyzację i nowe technologie wykonania, kontroli jakości i pomiarów.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów