Globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych przekroczy 14 mln sztuk - 9 mln w Chinach

Po pandemii rynek motoryzacyjny kształtowały niedobory chipów, w połączeniu z wojną rosyjsko-ukraińską i inflacją, co skutkowało słabymi wynikami sprzedaży. Mimo to sprzedaż pojazdów elektrycznych na całym świecie rośnie i według badań DigiTimes ich roczna sprzedaż osiągnęła w 2022 r. 9,78 mln sztuk. Przy rocznej stopie wzrostu na poziomie 49% w 2023 r. oczekuje się, że przekroczy 14 mln sztuk, z czego 9 mln EV zostanie sprzedanych w Chinach.

Posłuchaj
00:00

Plany dekarbonizacji zmierzające do zakończenia sprzedaży pojazdów z silnikami spalinowymi napędzają rozwój produkcji pojazdów elektrycznych. Wskaźnik penetracji rynku przez pojazdy elektryczne przekroczy 30% w 2025 r., a CAGR w latach 2021-2025 wyniesie ponad 45%.

W przemyśle motoryzacyjnym tradycyjnie dominują Stany Zjednoczone i Europa, ale przejście na pojazdy elektryczne szansę objęcia przywództwa daje Chinom. Według analityka DigiTimes Research, Jessiego Lina, udział Chin w globalnej sprzedaży EV wynosi ponad 60%, co czyni ten kraj czołowym rynkiem. Następne regiony to Europa i Stany Zjednoczone, z udziałem w rynku wynoszącym odpowiednio 24 i 9%.

Chiny stały się największym na świecie rynkiem pojazdów elektrycznych dzięki rządowemu wsparciu dla producentów, zwiększeniu wykorzystania tego typu samochodów na obszarach wiejskich, rozszerzonym zwolnieniom podatkowym oraz ponad 20 dotacjom władz lokalnych na zakupy pojazdów, a także największej gęstości stacji ładowania wśród wszystkich krajów. Na razie Chiny wygrywają wyścig nie tylko pod względem produkcji pojazdów elektrycznych, ale także zakupów.

Chiny utworzyły klastry przemysłowe i kompletne ekosystemy. Chiński przemysł pojazdów elektrycznych ma ponad 50-procentowy udział w rynku światowym w głównych segmentach produkcji, takich jak surowce do akumulatorów, integracja i infrastruktura do ładowania, a eksport jest nadal konkurencyjny cenowo. W czołówce firm o zasięgu światowym znajduje się CATL, największy chiński producent akumulatorów, oraz BYD - gigant pojazdów elektrycznych. Wśród głównych elementów EV akumulator stanowi 30-35% kosztu pojazdu, a Chiny zdobyły tu dużą część rynku i jako największy dostawca metali ziem rzadkich objęły globalnie 80% udziału w przetwarzaniu surowców do akumulatorów.

Wraz z rosnącym popytem na pojazdy elektryczne, giganci baterii ujawniają agresywne plany ekspansji w ciągu najbliższych pięciu lat. CATL spodziewa się, że jego zdolność produkcji baterii osiągnie pułap 672 GWh. LGES również przyspiesza produkcję, dążąc do 430 GWh, podczas gdy Panasonic planuje gwarantować 164 GWh. Z drugiej strony tajwańscy producenci opracowują materiały, silniki i systemy zasilania, aby zrealizować zamówienia Tesli.

Ze względu na wzrost sprzedaży i produkcji chińskich marek w tym regionie, drugim co do wielkości rynkiem pojazdów elektrycznych jest Europa. Od fabryk akumulatorów po fabryki montażowe, europejscy producenci samochodów w znacznym stopniu polegają na inwestycjach i zaangażowaniu Chin w lokalny łańcuch dostaw i technologię pojazdów elektrycznych. Nowa sytuacja geopolityczna budzi obawy o autonomię przemysłową UE.

Stany Zjednoczone są trzecim co do wielkości rynkiem pojazdów elektrycznych na świecie. Jednak żadna amerykańska firma - z wyjątkiem Tesli - nie opanowała technologii akumulatorów o wysokiej skalowalności. Ponadto amerykańscy producenci samochodów próbują ograniczyć wykorzystanie chińskich produktów z powodu wojny handlowej między USA a Chinami. Dlatego firmom z Korei Południowej łatwiej jest zakładać fabryki w Stanach Zjednoczonych, co prowadzi do oligopolu. Oczekuje się, że w przyszłości południowokoreańscy producenci będą odpowiadać za ponad 60% mocy produkcyjnych w zakresie akumulatorów, które mają powstać w Ameryce Północnej.

Źródło: DigiTimes

Powiązane treści
Chińscy producenci pojazdów elektrycznych inwestują w moduły zasilania SiC
Suzuki zainwestuje 35 mld dolarów w pojazdy elektryczne
Volkswagen zdetronizuje Teslę na rynku pojazdów elektrycznych?
Globalna sprzedaż osobowych pojazdów elektrycznych przekroczyła w 2022 roku 10 mln sztuk
Rosnące koszty akumulatorów nie zmniejszają sprzedaży pojazdów elektrycznych
Chiny wzmacniają pozycję w pierwiastkach ziem rzadkich
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Pomiary
Drukowany w 3D czujnik auksetyczny napędza rozwój elektroniki ubieralnej i robotyki
Produkcja elektroniki
Ceny rosną, bo skończyły się zapasy
Produkcja elektroniki
TI znowu podniósł ceny
Produkcja elektroniki
Na etykietach będą punkty za naprawialność
Produkcja elektroniki
Polski zakład tajwańskiej firmy Compal ruszy jeszcze w 2025 roku
Optoelektronika
Branża termowizyjna przekracza wartość 7 mld dolarów, napędzana przez rynek chiński
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Gospodarka
Lena Lighting otrzymała certyfikaty ISO 45001:2018 oraz ISO 50001:2018
Gospodarka
Jak radzić sobie z nieplanowanym zapotrzebowaniem? Odpowiada Conrad Electronic
Gospodarka
Szkolenia dla sektora kosmicznego w centrum szkoleniowym Renex EEC

Komponenty indukcyjne

Podzespoły indukcyjne determinują osiągi urządzeń z zakresu konwersji mocy, a więc dążenie do minimalizacji strat energii, ułatwiają miniaturyzację urządzeń, a także zapewniają zgodność z wymaganiami norm w zakresie EMC. Stąd rozwój elektromobilności, systemów energii odnawialnej, elektroniki użytkowej sprzyja znacząco temu segmentowi rynku. Zapotrzebowanie na komponenty o wysokiej jakości i stabilności płynie ponadto z aplikacji IT, telekomunikacji, energoelektroniki i oczywiście sektorów specjalnych: wojska, lotnictwa. Pozytywnym zauważalnym zjawiskiem w branży jest powolny, ale stały wzrost zainteresowania klientów rodzimą produkcją pomimo wyższych cen niż produktów azjatyckich. Natomiast paradoksalnie negatywnym zjawiskiem jest fakt, że jakość produktów azjatyckich jest coraz lepsza i jeśli stereotyp "chińskiej bylejakości" przestanie być popularny, to rodzima produkcja będzie miała problem z utrzymaniem się na rynku bez znaczących inwestycji w automatyzację i nowe technologie wykonania, kontroli jakości i pomiarów.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów