Globalna sprzedaż osobowych pojazdów elektrycznych przekroczyła w 2022 roku 10 mln sztuk

Według najnowszego raportu Counterpoint, globalna sprzedaż elektrycznych samochodów osobowych (EV) w czwartym kwartale 2022 r. odnotowała znaczny wzrost rok do roku - o 53%, co daje łączną liczbę ponad 10,2 mln w całym roku 2022. W czwartym kwartale bateryjne pojazdy elektryczne (BEV) stanowiły prawie 72% sprzedaży EV, natomiast hybrydy typu plug-in (PHEV) stanowiły pozostałe 28%. Sprzedaż odnosi się do danych hurtowych, tj. fabrycznych dostaw realizowanych przez poszczególne marki.

Posłuchaj
00:00

W czwartym kwartale 2022 r. najlepiej sprzedającym się na świecie samochodem elektrycznym był Model Y Tesli, zaraz za nim - Song firmy BYD. W pierwszej trójce rynków pojazdów elektrycznych znalazły się Chiny, Niemcy i Stany Zjednoczone. Warto zauważyć, że 10 największych grup motoryzacyjnych wytwarzających pojazdy elektryczne, które obejmują 39 marek samochodów osobowych, przyczyniło się do prawie 72% całej sprzedaży pojazdów elektrycznych w tym kwartale. Z kolei za jedną trzecią całkowitej sprzedaży osobowych EV odpowiadało 10 najlepiej sprzedających się modeli. Co ciekawe, 7 z 10 najlepiej sprzedających się modeli pojazdów elektrycznych w czwartym kwartale 2022 r. pochodziło od BYD i Wuling - marek obsługiwanych głównie w Chinach.

- Sprzedaż samochodów elektrycznych była w czwartym kwartale 2022 r. najwyższa w historii. Roczna suma w 2022 r. osiągnęłaby blisko 11 mln sztuk, gdyby w Chinach nie pojawiły się nowe infekcje COVID-19, które w listopadzie i grudniu wpłynęły na produkcję i sprzedaż samochodów oraz zakłóciły łańcuch dostaw komponentów. Pomimo tych przeciwności, chińskim markom udało się odnotować silny wzrost. W rzeczywistości w 2022 roku wiele chińskich marek zaczęło rozwijać się na rynkach Europy, Azji Południowo-Wschodniej i Ameryki Łacińskiej. Chińskie marki prawdopodobnie będą dominować w Azji Południowo-Wschodniej i Ameryce Łacińskiej, ponieważ w tych regionach działa bardzo niewiele marek. Jednak w Europie spodziewana jest walka o obecność na rynku - skomentował analityk Abhik Mukherjee.

- Pojazdy elektryczne stają się głównym nurtem szybciej niż oczekiwano. Do końca 2023 roku sprzedaż pojazdów elektrycznych ma osiągnąć blisko 17 mln sztuk. W tym roku sprzedaż samochodów elektrycznych w USA wzrośnie, ponieważ modele staną się nieco bardziej przystępne ze względu na ulgę podatkową w wysokości 7500 USD. Koniec subsydiów zakupowych w Chinach może skłonić producentów pojazdów elektrycznych do podwyższenia cen. BYD wprowadził już w styczniu jedną podwyżkę. Jednak jest mało prawdopodobne, aby te podwyżki wpłynęły na sprzedaż na jednym z najbardziej dojrzałych rynków pojazdów elektrycznych. Oczekuje się również, że ceny litu spadną w drugiej połowie 2023 r., co będzie korzystne dla sprzedaży EV - mówił Soumen Mandal, analityk Counterpoint.

Źródło: electronicsB2B

Powiązane treści
Suzuki zainwestuje 35 mld dolarów w pojazdy elektryczne
Bosch zbuduje w Chinach fabrykę części do samochodów elektrycznych - zainwestuje 1 mld dolarów
Globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych przekroczy 14 mln sztuk - 9 mln w Chinach
Chińscy producenci pojazdów elektrycznych inwestują w moduły zasilania SiC
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Pomiary
Drukowany w 3D czujnik auksetyczny napędza rozwój elektroniki ubieralnej i robotyki
Produkcja elektroniki
Ceny rosną, bo skończyły się zapasy
Produkcja elektroniki
TI znowu podniósł ceny
Produkcja elektroniki
Na etykietach będą punkty za naprawialność
Produkcja elektroniki
Polski zakład tajwańskiej firmy Compal ruszy jeszcze w 2025 roku
Optoelektronika
Branża termowizyjna przekracza wartość 7 mld dolarów, napędzana przez rynek chiński
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Gospodarka
Lena Lighting otrzymała certyfikaty ISO 45001:2018 oraz ISO 50001:2018
Gospodarka
Jak radzić sobie z nieplanowanym zapotrzebowaniem? Odpowiada Conrad Electronic
Gospodarka
Szkolenia dla sektora kosmicznego w centrum szkoleniowym Renex EEC

Komponenty indukcyjne

Podzespoły indukcyjne determinują osiągi urządzeń z zakresu konwersji mocy, a więc dążenie do minimalizacji strat energii, ułatwiają miniaturyzację urządzeń, a także zapewniają zgodność z wymaganiami norm w zakresie EMC. Stąd rozwój elektromobilności, systemów energii odnawialnej, elektroniki użytkowej sprzyja znacząco temu segmentowi rynku. Zapotrzebowanie na komponenty o wysokiej jakości i stabilności płynie ponadto z aplikacji IT, telekomunikacji, energoelektroniki i oczywiście sektorów specjalnych: wojska, lotnictwa. Pozytywnym zauważalnym zjawiskiem w branży jest powolny, ale stały wzrost zainteresowania klientów rodzimą produkcją pomimo wyższych cen niż produktów azjatyckich. Natomiast paradoksalnie negatywnym zjawiskiem jest fakt, że jakość produktów azjatyckich jest coraz lepsza i jeśli stereotyp "chińskiej bylejakości" przestanie być popularny, to rodzima produkcja będzie miała problem z utrzymaniem się na rynku bez znaczących inwestycji w automatyzację i nowe technologie wykonania, kontroli jakości i pomiarów.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów