Globalna sprzedaż osobowych pojazdów elektrycznych przekroczyła w 2022 roku 10 mln sztuk

| Gospodarka Aktualności

Według najnowszego raportu Counterpoint, globalna sprzedaż elektrycznych samochodów osobowych (EV) w czwartym kwartale 2022 r. odnotowała znaczny wzrost rok do roku - o 53%, co daje łączną liczbę ponad 10,2 mln w całym roku 2022. W czwartym kwartale bateryjne pojazdy elektryczne (BEV) stanowiły prawie 72% sprzedaży EV, natomiast hybrydy typu plug-in (PHEV) stanowiły pozostałe 28%. Sprzedaż odnosi się do danych hurtowych, tj. fabrycznych dostaw realizowanych przez poszczególne marki.

Globalna sprzedaż osobowych pojazdów elektrycznych przekroczyła w 2022 roku 10 mln sztuk

W czwartym kwartale 2022 r. najlepiej sprzedającym się na świecie samochodem elektrycznym był Model Y Tesli, zaraz za nim - Song firmy BYD. W pierwszej trójce rynków pojazdów elektrycznych znalazły się Chiny, Niemcy i Stany Zjednoczone. Warto zauważyć, że 10 największych grup motoryzacyjnych wytwarzających pojazdy elektryczne, które obejmują 39 marek samochodów osobowych, przyczyniło się do prawie 72% całej sprzedaży pojazdów elektrycznych w tym kwartale. Z kolei za jedną trzecią całkowitej sprzedaży osobowych EV odpowiadało 10 najlepiej sprzedających się modeli. Co ciekawe, 7 z 10 najlepiej sprzedających się modeli pojazdów elektrycznych w czwartym kwartale 2022 r. pochodziło od BYD i Wuling - marek obsługiwanych głównie w Chinach.

- Sprzedaż samochodów elektrycznych była w czwartym kwartale 2022 r. najwyższa w historii. Roczna suma w 2022 r. osiągnęłaby blisko 11 mln sztuk, gdyby w Chinach nie pojawiły się nowe infekcje COVID-19, które w listopadzie i grudniu wpłynęły na produkcję i sprzedaż samochodów oraz zakłóciły łańcuch dostaw komponentów. Pomimo tych przeciwności, chińskim markom udało się odnotować silny wzrost. W rzeczywistości w 2022 roku wiele chińskich marek zaczęło rozwijać się na rynkach Europy, Azji Południowo-Wschodniej i Ameryki Łacińskiej. Chińskie marki prawdopodobnie będą dominować w Azji Południowo-Wschodniej i Ameryce Łacińskiej, ponieważ w tych regionach działa bardzo niewiele marek. Jednak w Europie spodziewana jest walka o obecność na rynku - skomentował analityk Abhik Mukherjee.

- Pojazdy elektryczne stają się głównym nurtem szybciej niż oczekiwano. Do końca 2023 roku sprzedaż pojazdów elektrycznych ma osiągnąć blisko 17 mln sztuk. W tym roku sprzedaż samochodów elektrycznych w USA wzrośnie, ponieważ modele staną się nieco bardziej przystępne ze względu na ulgę podatkową w wysokości 7500 USD. Koniec subsydiów zakupowych w Chinach może skłonić producentów pojazdów elektrycznych do podwyższenia cen. BYD wprowadził już w styczniu jedną podwyżkę. Jednak jest mało prawdopodobne, aby te podwyżki wpłynęły na sprzedaż na jednym z najbardziej dojrzałych rynków pojazdów elektrycznych. Oczekuje się również, że ceny litu spadną w drugiej połowie 2023 r., co będzie korzystne dla sprzedaży EV - mówił Soumen Mandal, analityk Counterpoint.

źródło: electronicsB2B